соціальні цінності

Соціально-екологічні фактори сталого розвитку національної економіки

Досліджено соціально-екологічні чинники концепції сталого розвитку, зв’язок економічного зростання і соціального розвитку. Проаналізовано головні соціально-екологічні проблеми переходу національної економіки України на принципи сталого розвитку.

Громадянське суспільство як філософсько-правова категорія: підходи до розуміння

Визначено основні підходи до розуміння громадянського суспільства як філософсько-правової категорії, котрі дали змогу показати плюралізм цієї дефініції. Проаналізовано концептуальні основи громадянського суспільства в історії філософсько- правового дискурсу. Обґрунтовано положення про те, що інваріантним змістом концепту громадянського суспільства залишались ідеї свободи, рівності, справедливості, суспільні цінності та чесноти.

Social-culturological aspects of competition

The social-cultural aspects of competition are highlighted as consistent pattern of its evolution. The role of social capital and social values in the competitive environment is emphasized. The accent is made on the refocusing of the key functions of the competition towards socialization. The importance of the development of fair competition, the emerging of the contemporary ethical competencies and culture of market behavior are stressed.

Moral and phenomenological character nature of law

The article deals with the moral nature of law as a social phenomenon that is a complete harmonious formation, because its most important task is to consolidate and combine those parts of the integrated world of the society and man which are being destroyed. Under the natural and legal approach law is analyzed as justice, perfection, and truth.