Ювенальна превенція в Україні: функціональні особливості в період воєнного стану

Цитування за ДСТУ: Ортинський В. (2024) Ювенальна превенція в Україні: функціональні особливості в період воєнного стану. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія: "Юридичні науки". Том. 11, № 3 (43), С. 1-8. DOI:  https://doi.org/10.23939/law2024.43.001

Citation APA: Ortynskyi V. (2024) Juvenile Prevention in Ukraine: Functional Features during the Period of Martial Status. Bulletin of Lviv Polytechnic National University. Series: “Legal Sciences”. Vol. 11, № 3 (43), С. 1-8. DOI:  https://doi.org/10.23939/law2024.43.001

1
Нaцioнaльний унiверситет «Львiвськa пoлiтехнiкa», директор Нaвчaльнo-нaукoвого iнституту прaвa, психології та інноваційної освіти

З’ясовано, що Україна ратифікувала і виконує норми міжнародного законодавст ва, що стосуються захисту прав дітей, зокрема і кримінально-правовими засобами.  Діяльність органів ювенальної превенції в Україні є надзвичайно важливою в умовах воєнного стану для реалізації принципів міжнародного гуманітарного права щодо безпеки дитинства та загальнодержавних норм захисту основоположних прав дитини.  Органи ювенальної превенції концентрують свою діяльність на проведенні роботи щодо запобігання правопорушень, вчинених дітьми, на виявленні, припиненні та роз критті кримінальних правопорушень, вчинених дітьми, на основі заходів, передбачених чинним законодавством.  

Наголошено, що важливо виявляти причини та умови, які сприяють вчиненню правопорушень неповнолітніми особами та в межах своєї компетенції припиняти і усу вати протиправні діяння. Часто основна робота проводиться на основі факту вчинення неповнолітніми особами правопорушення. Для особи, що тільки формує свої життєві цінності та визначає напрями самореалізації, важливим є спрямування на правомірне самовизначення. У цьому процесі важливою є превентивна діяльність і співпраця закла дів освіти, сім’ї та представників правоохоронних органів, ювенальної поліції.  

Зазначено, що сьогодні в Україні важливим напрямком діяльності представників ювенальної поліції є робота з дітьми, що є внутрішньо переміщеними особами. Такі не повнолітні можуть частіше втягуватися до протиправної діяльності через те, що вони перебувають в стані стресу, пов’язаного зі зміною звичних умов проживання. Право порушники можуть скористатися таким станом дитини і залучати її до неправомірної діяльності як безпосередньо, так і через соціальні мережі.  

Акцентовано увагу на тому, воєнні реалії доводять важливість посиленого захисту дитинства і материнства в Україні, а також потребу активної роботи компетентних органів з неповнолітніми для збереження їх життя і здоров’я, адже сьогодні право охоронні органи стикаються з новими проблемами, що пов’язані з порушенням прав 

дітей, які спричинені активними бойовими діями, незаконним вивезенням дітей на тери торію росії, втратою неповнолітніми рідних, житла, втягненням їх до протиправної діяль ності, зокрема, на тимчасово окупованих територіях.  

1. Про охорону дитинства: Закон України. (2001). Відомості Верховної Ради України (ВВР), № 30,  ст. 142. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2402-14#Text  

2. Павлова Т. О. (2023). Міжнародний аспект охорони прав дітей та батьків кримінально-правовими за собами. Вісник Одеського національного університету. Серія: Правознавство. Том 25. Випуск 1 (36). С. 39–44.  3. Шатіло В. А., Мусієнко А. Д. (2022). Конституційні права дитини і міжнародні стандарти їх захисту в умовах воєнного стану. Часопис Київського університету права. № 2. 2023. С. 64–67.  4. Томляк Т. (2022). Принцип забезпечення найкращих інтересів дитини у практиці Європейського суду з прав людини. Публiчне право. № 1 (45). С. 109–119.  

5. Ювенальнаюстиція. (2024). Безоплатна правнича допомога. URL: https://wiki.legalaid.gov.ua/index.php/  %D0%AE%D0%B2%D0%B5%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B0_%D1%8E%D1%81%D 1%82%D0%B8%D1%86%D1%96%D1%8F  

6. Іщенко І. В. (2017). Система суб’єктів ювенальної превенції в Україні: адміністративно-правовий аспект. Південноукраїнський правовий часопис. № 3. С. 81–84.  

7. Про затвердження Інструкції з організації роботи підрозділів ювенальної превенції Національної поліції України. (2017). Наказ Міністерства внутрішніх справ України. № 1044 від 19.12.2017.  URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0686-18#Text  

8. Про затвердження Змін до Інструкції з організації роботи підрозділів ювенальної превенції Націо нальної поліції України. (2020). Наказ Міністерства внутрішніх справ України. № 488 від 25.06.2020. URL:  https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0738-20#Text  

9. Зеленський Є. С., Карпенко О. М. (2021). Адміністративно-правовий статус підрозділів ювенальної превенції Національної поліції України. Публiчне право. № 1 (41). С. 63–70.  

10. Опацький Р. М. (2022). Юридична природа ювенального правопорядку. Аналітично-порівняльне правознавство. Ужгород. № 5. С. 28–31.  

11. Про Національну поліцію: Закон України. (2015). Відомості Верховної Ради (ВВР), № 40–41, ст. 379. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/580-19#Text  

12. Хто такий ювенальний поліцейський та чим він займається. (2022). Головне управління Національної поліції в Івано-Франківській області. URL: https://if.npu.gov.ua/news/khto-takiy-yuvenalniy-politseyskiy-ta-chim vin-zaymaetsya  

13. Конвенція про права дитини. (1989). Верховна Рада України. Законодавство України. URL:  https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_021#Text