ДОСЛІДЖЕННЯ ПРИНЦИПІВ ПРОЄКТУВАННЯ ІНТЕРФЕЙСУ ВЕБСАЙТІВ ДЛЯ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ІНКЛЮЗИВНОСТІ

https://doi.org/10.23939/cds2025.01.052
Надіслано: Лютий 12, 2025
Переглянуто: Лютий 26, 2025
Прийнято: Березень 12, 2025
1
Національний університет Львівська політехніка
2
Кафедра систем автоматизованого проектування Національного університету «Львівська політехніка»

Стаття присвячена актуальним питанням розробки сучасних користувацьких інтерфейсів з акцентом на принципи доступності та інклюзивного дизайну. Розглядається важливість забезпечення функціональності та зручності цифрових продуктів для широкого кола користувачів, включаючи людей з різними видами інвалідності. Аналізуються міжнародні стандарти доступності вебконтенту (WCAG), що визначають вимоги до створення універсальних інтерфейсів, здатних задовольнити потреби широкого кола користувачів, та їхні рівні відповідності. У статті аналізуються ключові аспекти інклюзивного дизайну та розглядаються практичні рекомендації щодо проєктування інтерфейсів для користувачів з порушеннями зору, слуху та неврологічними розладами, такими як дислексія, розлади аутистичного спектра, тривожність та епілепсія. Застосовуючи запропоновані принципи, фахівці можуть розширити свою аудиторію, дотримуватися вимог щодо доступності та сприяти створенню більш справедливого цифрового простору, це підкреслює, що інклюзивний дизайн не лише сприяє соціальній справедливості та розширенню аудиторії, але й стимулює інновації та підвищує загальну якість користувацького досвіду для всіх.

[1] I. Maulana, “Web Accessibility: Designing User-Friendly Websites for Individuals with Visual Impairments”, Gold. Ratio Data Summ., vol. 5, no. 1, pp. 14–19, Feb. 2025. Accessed: Jan. 25, 2025. [Online]. Available: https://doi.org/10.52970/grdis.v5i1.896

[2] S. Keates, C. Lebbon, R. Coleman та P. J. Clarkson, Inclusive Design: Design for the Whole Population. Springer Lond., Ltd., 2013.

[3] “Disability.” World Health Organization (WHO). Accessed: Jan. 26, 2025. [Online]. Available: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/disability-and-health

[4] “Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.2.” W3C. Accessed: Jan. 26, 2025. [Online]. Available: https://www.w3.org/TR/WCAG22/

[5] R. M. Gilbert, Inclusive Design for a Digital World: Designing with Accessibility in Mind. Apress, 2019.

[6] H. Persson, H. Åhman, A. A. Yngling, and J. Gulliksen, “Universal design, inclusive design, accessible design, design for all: different concepts—one goal? On the concept of accessibility—historical, methodological and philosophical aspects”, Universal Access Inf. Soc., vol. 14, no. 4, pp. 505–526, May 2014. Accessed: Jan. 27, 2025. [Online]. Available: https://doi.org/10.1007/s10209-014-0358-z

[7] “Vision impairment and blindness.” World Health Organization (WHO). Accessed: Jan. 27, 2025. [Online]. Available: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/blindness-and-visual-im...

[8] “World Statistics & Facts About Color Blindness | EnChroma.” EnChroma. Accessed: Feb. 01, 2025. [Online]. Available: https://enchroma.com/pages/facts-about-color-blindness

[9] M. Bondok, M. S. Bondok, R. Selvakumar, C. El-Hadad, and E. Ing, “Accessibility of United States ophthalmology hospital webpages to people with visual disabilities”, AJO Int., vol. 1, no. 3, p. 100059, Oct. 2024. Accessed: Feb. 01, 2025. [Online]. Available: https://doi.org/10.1016/j.ajoint.2024.100059

[10] “WebAIM: Alternative Text.” WebAIM: Web Accessibility In Mind. Accessed: Feb. 2, 2025. [Online]. Available: https://webaim.org/techniques/alttext/

[11] “Deafness and hearing loss.” World Health Organization (WHO). Accessed: Feb. 3, 2025. [Online]. Available: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/deafness-and-hearing-loss

[12] T. Acosta, J. Zambrano-Miranda, and S. Lujan-Mora, “Techniques for the Publication of Accessible Multimedia Content on the Web”, IEEE Access, vol. 8, pp. 55300–55322, 2020. Accessed: Feb. 4, 2025. [Online]. Available: https://doi.org/10.1109/access.2020.2981326

[13] H. Loranger. “Plain Language Is for Everyone, Even Experts.” Nielsen Norman Group. Accessed: Feb. 5, 2025. [Online]. Available: https://www.nngroup.com/articles/plain-language-experts/

[14] “Dyslexia friendly style guide - British Dyslexia Association.” British Dyslexia Association. Accessed: Feb. 5, 2025. [Online]. Available: https://www.bdadyslexia.org.uk/advice/employers/creating-a-dyslexia-frie...

[15] J. Nielsen. “Weblog Usability: The Top Ten Design Mistakes.” Nielsen Norman Group. Accessed: Feb. 06, 2025. [Online]. Available: https://www.nngroup.com/articles/weblog-usability-top-ten-mistakes/

[16] “Autism.” World Health Organization (WHO). Accessed: Feb. 5, 2025. [Online]. Available: https://www.who.int/en/news-room/fact-sheets/detail/autism-spectrum-diso...

[17] M. Grandgeorge and N. Masataka, “Atypical Color Preference in Children with Autism Spectrum Disorder”, Frontiers Psychol., vol. 7, Dec. 2016. Accessed: Feb. 07, 2025. [Online]. Available: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.01976

[18] G. d. A. Lessa, “Inclusive design for cognitive disabilities”, Rev. Ft, vol. 29, no. 142, pp. 08–09, Jan. 2025. Accessed: Feb. 10, 2025. [Online]. Available: https://doi.org/10.69849/revistaft/ra10202501081508

[19] D. M. Raymaker, S. K. Kapp, K. E. McDonald, M. Weiner, E. Ashkenazy, and C. Nicolaidis, “Development of the AASPIRE Web Accessibility Guidelines for Autistic Web Users”, Autism Adulthood, vol. 1, no. 2, pp. 146–157, Jun. 2019. Accessed: Feb. 10, 2025. [Online]. Available: https://doi.org/10.1089/aut.2018.0020

[20] “Anxiety disorders.” World Health Organization (WHO). Accessed: Feb. 11, 2025. [Online]. Available: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/anxiety-disorders

[21] M. Huang, G. McGrew, and C. Bodine, “Social Media Apps: A Paradigm for Examining Usability of Mobile Apps for Working Age Adults with Mild-Moderate Cognitive Disabilities”, ACM Trans. Accessible Comput., Feb. 2025. Accessed: Feb. 12, 2025. [Online]. Available: https://doi.org/10.1145/3709144

[22] D. Swallow. “A web of anxiety: accessibility for people with anxiety and panic disorders [Part 2] - TPGi.” TPGi. Accessed: Feb. 12, 2025. [Online]. Available: https://www.tpgi.com/a-web-of-anxiety-accessibility-for-people-with-anxi...

[23] “Epilepsy.” World Health Organization (WHO). Accessed: Feb. 19, 2025. [Online]. Available: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/epilepsy

[24] K. Lister, T. Coughlan, F. Iniesto, N. Freear, and P. Devine, “Accessible conversational user interfaces”, in W4A '20: 17th Web All Conf., Taipei Taiwan. New York, NY, USA: ACM, 2020. Accessed: Feb. 19, 2025. [Online]. Available: https://doi.org/10.1145/3371300.3383343

[25] “Web accessibility for seizures and physical reactions - Accessibility | MDN.” MDN Web Docs. Accessed: Feb. 19, 2025. [Online]. Available: https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/Accessibility/Seizure _disorders