У статті розглядається феномен віктимізації булінгу з правового погляду. Проаналізовано основні причини, форми і наслідки булінгу, а також правові аспекти запобігання та протидії цьому явищу. Автор звертає увагу на міжнародний досвід і практику застосування законодавства в Україні, пропонуючи рекомендації щодо вдосконалення правових механізмів протидії булінгу та захисту постраждалих осіб.
Підкреслено, що політика “нульової толерантності”, запроваджена на рівні на-
вчальних закладів, не є достатньо ефективною для зменшення насильства в освітньому середовищі.
Потрібно сприяти створенню притулків і “гарячих ліній” для постраждалих від насильства, а також розробляти та впроваджувати спеціальні програми для осіб, які вчиняють насильство, з метою запобігання повторним правопорушенням. Важливо прийняти та реалізувати законодавчі акти і судові механізми, які забезпечать ефективний захист жертв насильства, а також впроваджувати програми реінтеграції постраждалих від насильства, включно з тими, хто зазнав травм, для їхнього повернення до повноцінного життя в суспільстві.
Віктимізація булінгу є серйозною проблемою, яка потребує уваги з боку суспільства. Лише комплексна взаємодія усіх зацікавлених сторін – батьків, вчителів, психологів, правоохоронних органів – може створити умови для запобігання булінгу та підтримки тих, хто вже зазнав цього явища. Важливо, що б жодна людина не почувалася самотньою у боротьбі за своє право на гідне та безпечне життя.
- UNICEF Office of Research. (2013). Child Well-being in Rich Countries: A comparative overview, Innocenti Report Card 11. Florence: UNICEF Office of Research. Retrieved from: https://www.unicefirc.org/publications/pdf/ rc11_eng.pdf (Accessed: 05.03.2025).
- UNESCO. (2019). Behind the numbers: Ending school violence and bullying. Paris: UNESCO. Retrieved from: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000366483 (Accessed: 05.03.2025).
- Кодекс України про адміністративні правопорушення: Закон України від 07.12.1984 р. № 8073-X. База даних “Законодавство України” / ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/80731-10#Text (Accessed: 05.03.2025).
- Espelage D. L., Swearer S. M. (Eds.). (2010). A social-ecological model for bullying prevention and intervention: Understanding the impact of adults in the social ecology of youngsters. In S. R. Jimerson, S. M. Swearer, D. L. Espelage (Eds.). Handbook of bullying in schools: An international perspective (pp. 61–72).
- Faris R., Felmlee D. (2011). Status struggles: Network centrality and gender segregation in same- and cross-gender aggression. American Sociological Review, 76(1), pp. 48–73.