Віктимізація булінгу: аналіз поняття та його вплив на суспільство

2025;
: cc. 172 - 176

Цитування за ДСТУ:  Лесько Н. (2025) Віктимізація булінгу: аналіз поняття та його вплив на суспільство. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія: "Юридичні науки". Том. 12, № 2 (46), С. 172 - 176. DOI: https://doi.org/10.23939/law2025.46.172

Citation APA: Lesko N. (2025) Victimization of Bullying: Analysis of the Concept and its Impact on Society. Bulletin of Lviv Polytechnic National University. Series: Legal Sciences. Vol. 12, No 2 (46), pp. 172 - 176. DOI: https://doi.org/10.23939/law2025.46.172

1
Національний університет “Львівська політехніка”, Навчально-науковий інститут права та психології та інноваційної освіти

У статті розглядається феномен віктимізації булінгу з правового погляду. Про­аналізовано основні причини, форми і наслідки булінгу, а також правові аспекти запобігання та протидії цьому явищу. Автор звертає увагу на міжнародний досвід і практику застосування законодавства в Україні, пропонуючи рекомендації щодо вдос­коналення правових механізмів протидії булінгу та захисту постраждалих осіб.

Підкреслено, що політика “нульової толерантності”, запроваджена на рівні на-
в­чальних закладів, не є достатньо ефективною для зменшення насильства в освітньому середовищі. 

Потрібно сприяти створенню притулків і “гарячих ліній” для постраждалих від насильства, а також розробляти та впроваджувати спеціальні програми для осіб, які вчиняють насильство, з метою запобігання повторним правопорушенням. Важливо прийняти та реалізувати законодавчі акти і судові механізми, які забезпечать ефек­тивний захист жертв насильства, а також впроваджувати програми реінтеграції по­страждалих від насильства, включно з тими, хто зазнав травм, для їхнього повернення до повноцінного життя в суспільстві.

Віктимізація булінгу є серйозною проблемою, яка потребує уваги з боку суспіль­ства. Лише комплексна взаємодія усіх зацікавлених сторін – батьків, вчителів, психо­логів, правоохоронних органів – може створити умови для запобігання булінгу та під­тримки тих, хто вже зазнав цього явища. Важливо, що  б жодна людина не почувалася самотньою у боротьбі за своє право на гідне та безпечне життя.

  1. UNICEF Office of Research.  (2013). Child Well-being in Rich Countries: A comparative overview, Innocenti Report Card 11. Florence: UNICEF Office of Research.  Retrieved from:  https://www.unicefirc.org/publications/pdf/ rc11_eng.pdf (Accessed: 05.03.2025).
  2. UNESCO. (2019). Behind the numbers: Ending school violence and bullying. Paris: UNESCO. Retrieved from: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000366483 (Accessed: 05.03.2025).
  3. Кодекс України про адміністративні правопорушення: Закон України  від 07.12.1984 р. № 8073-X. База даних “Законодавство України” / ВР України.    URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/80731-10#Text (Accessed: 05.03.2025).
  4. Espelage D. L., Swearer S. M. (Eds.). (2010). A social-ecological model for bullying prevention and intervention: Understanding the impact of adults in the social ecology of youngsters. In S. R. Jimerson, S. M. Swearer,  D. L. Espelage (Eds.). Handbook of bullying in schools: An international perspective (pp. 61–72).
  5. Faris R.,  Felmlee D. (2011). Status struggles: Network centrality and gender segregation in same- and cross-gender aggression. American Sociological Review, 76(1), pp.  48–73.