Мета дослідження – аналіз наявних та перспективних конструкцій зчіпних пристроїв та технологій для їх застосування під час організації перевезень між Україною та країнами ЄС. Виконано дослідження та визначено основні технічні бар’єри для вітчизняного рухомого складу, а також здійснено пошук оптимальних способів інтеграції українського рухомого складу в європейську транспортну систему. Проаналізовано нормативно-технічну документацію України, країн ЄС та документи країн залізничної співдружності, що регламентують вимоги до зчіпних пристроїв та рухомого складу.
Об’єктом дослідження є конструкції та характеристики зчіпних пристроїв залізничного рухомого складу та технології їх застосування для здійснення перевезень як на колії 1520 мм, так і 1435 мм.
На основі системного аналізу нормативних документів для рухомого складу колії 1520/1435 мм та конструктивних особливостей зчіпних пристроїв визначено ключові напрями розвитку й упровадження сучасних технологій та типів зчеплення для здійснення перевезень у міжнародному залізничному сполученні з урахуванням ситуаційної обстановки на прикордонних пунктах і станціях.
Здійснено комплексний аналіз сумісності конструкцій автозчепів СА-3 та гвинтового зчеплення в умовах міжнародних перевезень між Україною та країнами ЄС. Системати-зовано сучасні технології адаптації рухомого складу, сформовано модель поетапної інтеграції для сумісної експлуатації на коліях 1520/1435 мм.
Результати виконаних досліджень можна використовувати для розроблення техніч-них регламентів під час модернізації рухомого складу, технологій оброблення вагонів та поїздів, технічних рішень із конструювання вагонів та локомотивів для сумісної експлуатації на коліях 1520/1435 мм. Запропоновані рекомендації зменшать тривалість простоювань на прикордонних переходах, оскільки не потрібні операції заміни зчіпних пристроїв.
1. Directive (EU) 2016/798 of the European Parliament and of the Council of 11 May 2016 on railway safety. Retrieved from: https://eur-lex.europa.eu/eli/dir/2016/798/oj (in English).
2. Council Regulation (EU) 2021/2085 of 19 November 2021 establishing the Joint Undertakings under Horizon Europe and repealing Regulations. Retrieved from: https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2021/2085/oj/eng (in English).
3. The Automatic Centre Buffer Coupler (ACBC). Retrieved from: https://web.archive.org/web/20190520213312/ http://www.automatische-mittelpufferkupplung.de/dl-counter/download/auto... page=30 (in German).
4. Manufacturer's website LAF. Retrieved from: https://web.archive.org/web/20250615141450/https://laf-lloyd.com/type-af/ (in English).
5. DSTU EN 15566:2016 Railway applications - Railway rolling stock - Draw gear and screw coupling. Retrieved from: https://online.budstandart.com/ua/catalog/doc-page.html?id_doc=80709 (in English).
6. Wagons - Buffers with a stroke of 105 mm. Retrieved from: https://shop.uic.org/en/52-buffing-and-draw-gear/1053-wagons-buffers-wit... (in English).
7. DSTU EN 15551:2017 Railway applications - Railway rolling stock - Buffers. Retrieved from: https://online.budstandart.com/ua/catalog/doc-page.html?id_doc=80705 (in English).
8. European DAC Delivery Programme (EDDP). Retrieved from: https://uiprail.org/publication/european-dac-delivery-programme-eddp/ (in English).
9. Enter the digital future of rail freight. Retrieved from: https://www.voith.com/corp-en/scharfenberg-couplers/digital-automatic-co... (in English).
10. Digital Automatic Coupler. Connect Smarter, Deliver Faste. The digital freight journey of the future. Retrieved from: https://www.dellner.com/digital-automatic-coupler-dac (in English).
11. The Rail Vehicle Systems division's international presence brings it a decisive competitive edge: It is at home in every market in the world. Retrieved from: https://rail.knorr-bremse.com/en/de/about-us (in English).
12. Digital automatic coupler. Retrieved from: https://www.wabteccorp.com/Digital-Automatic-Coupler?inline (in English).
13. Railway applications - Railway rolling stock - Digital freight automatic coupler - Performance requirements specific interface geometry and test method. Retrieved from: https://www.dinmedia.de/en/draft-standard/din-en-18171/389743352 (in English).
14. DSTU EN EN 12663-1:2018 Railway applications - Structural requirements of railway vehicle bodies - Part 1: Locomotives and passenger rolling stock (and alternative method for freight wagons). Retrieved from: https://online.budstandart.com/ua/catalog/doc-page.html?id_doc=80589 (in English).
15. Analysis 1520 RST. Locomotives and Multiple Units. (2011). Retrieved from: https://www.era.europa.eu/system/files/2022-11/Analysis%201520%20RST.%20... multiple%20units%20%28EN%29.pdf?utm_source=chatgpt.com (in English).
16. UIC526-1 3ED 2008. Wagons - Buffers with a stroke of 105 mm (2008). Retrieved from: https://pdfcoffee.com/uic-526-en-pdf-free.html (in English).
17. STP 04-015:2018 Rukhomyi sklad zaliznychnoho transportu. Avtozchepnyi prystrii. Pravyla obsluhovuvannia ta remontu [Railway rolling stock. Automatic coupling device. Maintenance and repair rules] (in Ukrainian).
18. HDpic.club Typy avtozchipok. [HDpic.club Types of auto couplers]. (2025). Retrieved from: https://hdpic.club/photo/27355-avtoscepka-44-foto.html (in Ukrainian).
19. Organization website Organisation for Cooperation between Railways [Organization website OSJD]. (2025). Retrieved from: https://en.osjd.org/en/9176 (in English).
20. Craciun, C., Mitu, A. M., Cruceanu, C., & Sireteanu, T. (2012). Modeling the buffers hysteretic behavior for evaluation of longitudinal dynamic in-train forces. Proceedings of the SISOM. (pp. 105-111) (in English).
21. Dohovir. Pravyla korystuvannia vantazhnymy vahonamy v mizhnarodnomu spoluchenni (PGV). [Agreement. Rules for the use of freight wagons in international traffic]. (2024). Retrieved from: https://uz.gov.ua/files/file/cargo_transportation/pgv/Dogovor%20o%20PGV%... (in Ukrainian).