Стаття присвячена порівняльному аналізу будівлі Музею прикладного мистецтва у Відні (MAK; арх. Г. фон Ферстель, 1871) та головного корпусу Львівської політехніки (арх. Ю. Захарієвич, 1874 – 1877) у контексті культурних трансферів Габсбурзької монархії. Дослідження показує, що неоренесансна архітектурно-мистецька програма MAK — класична ордерна система, об’ємно-просторові рішення та розмаїття засобів високого й декоративного мистецтва стала концептуальним прототипом для львівської споруди. Уперше повністю ідентифіковано 11 портрет-тондів у люнетах головної сходової клітки Політехніки та доведено їхню семантичну спорідненість із «пантеоном майстрів» на фасаді MAK. З’ясовано спільний дидактичний принцип «архітектура як підручник»: скульптурні алегорії Е. Шределя Наука та Мистецтво у Львові кореспондують із жіночими алегоріями мистецтв у фресковому циклі Ф. Лауфберґера у Відні. Виявлено також технологічні паралелі: зокрема, мармуризація та інші декоративні техніки, які в обох будівлях функціонують як наочний каталог оздоблювальних методів. Отримані результати мають прикладне значення для розвитку методології реставрації історичних інтер’єрів і розширюють уявлення про культурну циркуляцію в Центральній Європі другої половини XIX ст.
Практична цінність роботи полягає в обґрунтуванні реставраційної концепції Львівської політехніки: реконструкція первісної естетики екстер’єрів та інтер’єрів будівлі, відновлення автентичного образу репрезентативної групи приміщень враховувати віденський прототип як методологічний «еталон». Дослідження також розширює уявлення про циркуляцію ідей усередині Габсбурзької монархії, демонструючи, що провінційні центри не лише пасивно переймали столичні моделі, а й активно адаптовували їх, збагачуючи власними культурними й науковими пріоритетами.
Зв’язок між MAK і львівським політехнічним кампусом — це не випадкова стилістична паралель, а свідчення цілеспрямованого культурно-освітнього діалогу, що формував архітектурну й мистецьку карту Центральної Європи другої половини XIX століття.
Bevz, M., Hetmanchuk, S. & Demkiv, M., 2024. Decorative programs of the Assembly Hall of Lviv Polytechnic: New archival discoveries and conservation perspectives. Teka Komisji Architektury, Urbanistyki i Studiów Krajobrazowych, 20 (1), 55–70.
Bevz, R., Rybchynskyi, A., Hetmanchuk, S. & Kolodii, V., 2022. Restoration challenges of the Assembly Hall in the main building of the Lviv Polytechnic National University. Scientific Bulletin of Lviv Polytechnic, 4 (2), 35–48.
Biryulov, Y., 2011. Еміль Шредель і львівська скульптура доби історизму. Архітектура та містобудування, 29, 112–119.
Cherkes, B. S., 2008. Національна ідентичність в архітектурі міста. Львів: Видавництво Львівської політехніки.
Eitelberger, R. von, 1864. Bericht über die Gründung des k.k. Österreichischen Museums für Kunst und Industrie. Wien: Verlag des Museums.
Espagne, M., 2020. Transferts culturels et identités, 2-e éd. Paris: Presses de la Sorbonne.
Hul-Kovtun, O., 2022. Unpublished drawings of Julian Zachariewicz for Lviv Polytechnic: Archival discoveries. Architectural Studies, 8 (1), 57–68.
MAK – Museum für angewandte Kunst, 2021. 150 Years of the Stubenring Building [цифрова експозиція]. Доступно: https://www.mak.at/digistory/150years (Дата звернення: 20.05.2025).
MAK – Museum für angewandte Kunst, 2023. Teaching Klimt — Ferdinand Laufberger and His Legacy [виставковий буклет]. Відень: MAK.
Mittheilungen des k.k. Österreichischen Museums für Kunst und Industrie, 1871. Jahrgang 7. Wien: K.K. Hof- und Staatsdruckerei.
Mittheilungen des k.k. Österreichischen Museums für Kunst und Industrie, 1893. Jahrgang 29. Wien: K.K. Hof- und Staatsdruckerei.
Polak, P., 2016. Julian Edwin Zachariewicz – filozoficzne ścieżki galicyjskiego intelektualisty. Galicja. Studia i Materiały, 2, 213–230. https://doi.org/10.15584/galisim.2016.2.16
Prokopovych, M., 2009. Habsburg Lemberg: Architecture, Public Space, and Politics in the Galician Capital, 1772–1914. West Lafayette: Purdue University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctt6wq2kn
Purchla, J., 2000. Patterns of influence: Lviv and Vienna in the mirror of architecture. Harvard Ukrainian Studies, 24, 131–147.
Schmale, W., 2023. Cultural transfer and multiple modernities in Central Europe. European Review of History, 30 (1), 89–108.
Shyshka, O. V. & Zhuk, L. V. (ред.), 2014. Львівська політехніка на фотографіях. Частина I (1844–1990). Львів: Національний університет «Львівська політехніка».
Winkler, T., 2020. Vienna’s Ringstrasse: A spatial manifestation of sociopolitical values. Journal of Planning History, 19 (4), 321–339.