Колективні ефекти при формуванні громадської думки в межах моделі Ізінга–Вайдліха

Автори: 
Пелещак Р. М., Скотна Н. В.

Within the framework of model of Ising–Vaydliha the degree of public determination of opinions of collective is described in relation to this or other issue taking into account external influence of parties or mass media on forming public opinion. It is shown that at external influence more than 10 % of the public opinion shifts to the opposite that correlates with the job performances on this subject, got on the basis of design on supercomputers.

1. Чалий О.В. Синергетичні принципи освіти та науки. — К.: АТ «Випол», 2000. — 253 с.
2. Губанов Д. А., Новиков Д. А., Чхартишвили А. Г. Модели влияния в социальных сетях (обзор) // Управление большими системами. — 2009. — № 27.
3. Бреер В. В. Стохастические модели социальных сетей // Управление в социально-экономических системах. — 2011. — Вып. 27. — С. 169–204.
4. Xie J., Sreenivasan S., Korniss G., Zhang W., Lim C., and Szymanski B. K. Social consensus through the influence of committed minorities // Phys. Rev. E. — 2011. — V.84. — P. 011130.
5. Вайдлих В. Социодинамика: системный поход к математическому моделированию в социальных науках: Пер. с анг. / под. ред. Ю. С. Попкова, А. Е. Семечкина. — М.: Едиториал УРСС, 2005. — 480 с.
6. Тябликов С. В. Методы квантовой теории магнетизма. 2-е изд. — М.: Мир, 1975. — 527 с.
7. Кубо Р. Статистическая механика. — М.: Мир, 1967. — 452 с.

Пелещак Р. М. Колективні ефекти при формуванні громадської думки в межах моделі Ізінга–Вайдліха / Р. М. Пелещак, Н. В. Скотна // Вісник Національного університету "Львівська політехніка". – 2014. – № 805 : Інформаційні системи та мережі. – С. 339–344. – Бібліографія: 7 назв.