Дводвигунний частотнорегульований асинхронний електропривід з покращеними електромагнітною та електромеханічною сумісністю

2022;
: cc. 24 - 36
1
Національний університет «Львівська політехніка»
2
Національний університет «Львівська політехніка»
3
Політехніка Жешовська (Польша)

Дводвигунний асинхронний частотнорегульований електропривід використовують як альтернативу однодвигунного електроприводу в тих випадках, коли є складності в реалізації однодвигуннного електроприводу, які зв’язані з реалізацією механічної передачі. Дводвигунний електропривід приводить в рух тягові механізми, робочі органи електротранспортних засобів. Для живлення двох асинхронних двигунів використовують один або два автономних інвертори напруги з широтно-імпульсною модуляцією. Недоліком таких інверторів напруги є те, що змінна напруга формується як високочастотна послідовність імпульсів різної полярності з крутим фронтом. Це спричиняє появу хвильових процесів у кабелі та, відповідно, перенапруги на обмотках статора асинхронного двигуна.

Для вирішення проблеми запропоновано використовувати шеститактні інвертори напруги із  законом  керування  ключами  180  град.  Проте  такий  привід  має  задовільні  показники електромагнітної та електромеханічної сумісності, зокрема, наявність шостої гармоніки в електромагнітному моменті двигуна та шостої гармоніки у вхідній потужності інвертора. Це обмежує діапазон регулювання частоти обертання асинхронного двигуна.

З метою покращення електромагнітної та електромеханічної сумісності у дводвигунному електроприводі запропоновано зміщення в часі вихідних напруг шеститактних інверторів на 30 електричних градусів, що досягається зміщенням провідності вентилів другого інвертора.

Для аналізу електромеханічних процесів дводвигунного електроприводу з двома шести- тактними інверторами напруги, зміщеними в час на 30°, розроблено математичну модель методом середніх напруг на кроці числового інтегрування.

Результати математичного моделювання підтвердили, що запропоноване рішення дає змогу покращити електромагнітну сумісність електроприводу з джерелом постійної напруги та електро- механічну сумісність електроприводу з навантаження порівняно з однодвигунним електропри- водом, зокрема ліквідувати шосту гармоніку вхідної потужності інверторів та шосту гармоніку електромагнітного моменту асинхронного електроприводу, зменшити більше ніж у вісім разів амплітуду пульсації електромагнітного моменту та більше ніж у два рази амплітуду пульсації вхідного струму.

  1. Bouscayrol A. et al. "Multi-machine multi-converter system for drives: analysis of coupling by a global modeling", Conference Record of the 2000 IEEE Industry Applications Conference. Thirty-Fifth IAS Annual Meeting and World Conference on Industrial Applications of Electrical Energy (Cat. No.00CH37129), 2000, Vol. 3, pp. 1474- 1481. DOI: 10.1109/IAS.2000.882078.
    https://doi.org/10.1109/IAS.2000.882078
  2. Joshi, B. M., Chandorkar, M. C. Two-motor single-inverter field-oriented induction machine drive dynamic performance. Sadhana 39, 2014. pp. 391-407. DOI: 10.1007/s12046-014-0237-6.
    https://doi.org/10.1007/s12046-014-0237-6
  3. Gunabalan R., Sanjeevikumar P., Blaabjerg Frede, Wheeler Patrick W., Olorunfemi Ojo, and Ahmet H. Ertas. Speed sensorless  vector  control  of  parallel-connected  three-phase  two-motor  single-inverter   drive system. FACETS. 1():12 April 2016, pp. 1-16, DOI: 10.1139/facets-2015-0004
    https://doi.org/10.1139/facets-2015-0004
  4. Bouscayrol A., Pietrzak-David M., Delarue P., Pena-Eguiluz R., Vidal P. and Kestelyn X. "Weighted Control of Traction Drives With Parallel-Connected AC Machines", in IEEE Transactions on Industrial Electronics, vol. 53, no. 6, pp. 1799-1806, Dec. 2006. DOI: 10.1109/TIE.2006.885106.
    https://doi.org/10.1109/TIE.2006.885106
  5. Ma J. D., Wu Bin, Zargari N. R. and Rizzo S. C. "A space vector modulated CSI-based AC drive for multimotor applications", in IEEE Transactions on Power Electronics, Vol. 16, No. 4, pp. 535-544, July 2001. DOI: 10.1109/63.931075.
    https://doi.org/10.1109/63.931075
  6. Olivera V. de, Monmasson E. and Louis J. P. "Analysis of an electrical differential realized by two connected induction motors", Proc. ICEM, pp. 1862-1865, Aug. 2000.
  7. Ruan J. and Song Q. "A Novel Dual-Motor Two-Speed Direct Drive Battery Electric Vehicle Drivetrain", in IEEE Access, Vol. 7, pp. 54330-54342, 2019. DOI: 10.1109/ACCESS.2019.2912994.
    https://doi.org/10.1109/ACCESS.2019.2912994
  8. Dhote V. P. , Lokhande M. M., Agrawal A. and Kumar B. H. "Mechanical coupling of two induction motor drives for the applications of an electric-drive vehicle system", 2017 National Power Electronics Conference (NPEC), pp. 330-333. DOI: 10.1109/NPEC.2017.8310480.
    https://doi.org/10.1109/NPEC.2017.8310480
  9. Nayak Roopa and Pallavi Andhe, "Novel V/f Strategy Using Command Speed Compensator for Improved Load Sharing With Dual Induction Motor", International Journal of Innovative Science, Engineering & Technology, Vol. 3 Is. 2, February 2016, pp. 465-470.
  10. Sabarad J., Kulkarni G. H. and Sattigeri S. "Dual three phase induction motor control using Five Leg Inverter", 2017 International Conference on Smart grids, Power and Advanced Control Engineering (ICSPACE), 2017, pp. 120-125. DOI: 10.1109/ICSPACE.2017.8343416.
    https://doi.org/10.1109/ICSPACE.2017.8343416
  11. Kellner Jakub, Praženica Michal, Two five-phase induction motors used as an electronic differential, Transportation Research Procedia, Vol. 55, 2021, pp. 896-903, ISSN 2352-1465. DOI: 10.1016/j.trpro.2021.07.058.
    https://doi.org/10.1016/j.trpro.2021.07.058
  12. Lim Y. -S., Lee J. -S. and Lee K. -B. "Advanced Speed Control for a Five-Leg Inverter Driving a Dual- Induction Motor System", in IEEE Transactions on Industrial Electronics, Vol. 66, No. 1, pp. 707-716, Jan. 2019. DOI: 10.1109/TIE.2018.2831172.
    https://doi.org/10.1109/TIE.2018.2831172
  13. Levi, E., Jones, M., Vukosavic, S. N. and Toliyat, H. A., A novel concept of a multiphase, multimotor vector controlled drive system supplied from a single voltage source inverter. In IEEE Transactions on Power Electronics, Vol. 19, No. 2, pp. 320-335, March 2004. DOI: 10.1109/TPEL.2003.823241.
    https://doi.org/10.1109/TPEL.2003.823241
  14. Levi E., M. Jones, Vukosavic, S.N. and Toliyat, H.A., 2004. A Five-Phase Two-Machine Vector Controlled Induction Moto Drive Supplied from a Single Inverter. In EPE Journal, 14:3, pp. 38-48. DOI: 10.1080/09398368.2004.11463564.
    https://doi.org/10.1080/09398368.2004.11463564
  15. Kazachkovskyi M. M. Avtonomni peretvoriuvachi ta peretvoriuvachi chastoty: navchalnyi posibnyk/ Dnipropetrovsk: NHA Ukrainy, 2000. 197 s.
  16. Zientek P. Wpływ parametrów wyjciowych falownikĄw pwm i kabla zasilajcego na zjawiska pasoytnicze w silnikach indukcyjnych (Influence of  the pwm inverters output parameters and power cable on the  additional phenomena occuring in induction motors). Zeszyty Problemowe - Maszyny Elektryczne, Nr 71/2005, pp. 119-124.
  17. Plakhtyna O., Kutsyk A., Semeniuk M. Real-Time Models of Electromechanical Power Systems, Based on the Method of Average Voltages in Integration Step and Their Computer Application. Energies 2020, 13, 2263. https://doi.org/10.3390/en13092263.
    https://doi.org/10.3390/en13092263
  18. Kutsyk A. A Real-Time Model of Locomotion Module DTC Drive for Hardware-In-The-Loop Implementation. Retrieved from https://par.nsf.gov/biblio/10316670. PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY 1.6 Web. DOI:10.15199/48.2021.06.11.
    https://doi.org/10.15199/48.2021.06.11