ЖУРНАЛІСТСЬКА НЕУПЕРЕДЖЕНІСТЬ: ЯК ПИСАТИ ПРО РЕЛІГІЙНІ СПІЛЬНОТИ

2024;
: 44-52
1
Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
2
Одеський національний університет імені І. І. Мечникова

Існуючі журналістські стандарти покликані, у тому числі, запобігати конфліктам у межах суспільства. Зокрема, це стосується стандарту балансу думок, точок зору, який передбачає необхідність «надати слово всім сторонам конфлікту та відобразити їхні позиції, водночас сам журналіст має бути максимально неупередженим». Конкретизуючи цей стандарт, фахівці радять для уникнення фальшивого балансу консультуватися з професійними експертами і взагалі відмовитися від написання матеріалу у разі браку інформації. Стандарт відокремлення фактів від коментарів також покликаний донести максимально неупереджену інформацію, де позиція самого журналіста, якщо вона є, подається окремо від поданої інформації.

Проте журналіст сам є людиною і частиною тої культури сприйняття навколишнього світу, яка існує у певному суспільстві. Наслідком вищезазначеного є, на наш погляд, те, що журналіст не усвідомлює наявність власних упереджень, а, отже, йому досить важко їх уникати.

Упередження стосовно протестантських релігійних спільнот має глибоке історичне коріння. Зокрема, в російській імперії протестантам заборонялася місіонерська діяльність стосовно православного населення. Як в імперські часи, так і в радянські актуальною була «боротьба з сектами», під якими зазвичай розумілися будь-які відхилення від панівної релігії/ідеології. Радянська влада додала до цього активну антирелігійну пропаганду за допомогою кінематографа. Яскравим прикладом такої пропаганди є, зокрема, стрічка «Хмари над Борськом», де протестантів-п’ятидесятників представлено у вигляді групи, що приносить людські жертви.

Проведені польові дослідження доводять усталеність подібних уявлень. Зокрема, серед православних розповсюдженою є думка щодо «біснування» п’ятидесятників, незнання конфесійної належності протестантів («мабуть, не християни») і навіть уявлення про людські жертвопринесення.

Питання, які порушено у цій розвідці, стосуються, по-перше, наявності/відсутності ектраполяції подібних уявлень на окремі журналістські матеріали, присвячені чутливій релігійній тематиці. По-друге, ми намагаємося з’ясувати, у який спосіб можна створити неупереджений журналістський матеріал на релігійну тематику. З  цією  метою проведено аналіз матеріалу на дотримання журналістських стандартів та інтерв’ю з журналісткою – авторкою матеріалу.

  1. Schöpflin George, Geoffrey, A. (Ed.). «The Functions of Myth and a Taxonomy of Myths». In Myths and Nationhood. 1997. P. 19–36.
  2. Тхоржевська Т. В. Образ «чужого» в радянському кінематографі та (пост)радянська ідентичність. На- родознавчі зошити.  2021. № 6 (162). С. 1435–1440.
  3. Комінко Ю. М. Релігійна тематика на сторінках провідних загальнонаціональних видань. Наукові за- писки ін-ту журналістики.  2006.  Т. 22. С. 69–74.
  4. Комінко Ю. М. Функціонально-стилістичні особливості публікаціій на релігіийну тематику в сучас- ній вітчизняній пресі. URL: http://journlib.univ.kiev.ua/index.php?act=article&article=1546
  5. Скленар І. М. Специфіка роботи сучасного журналістаз релігійною інформацією. URL: https://risu.org.ua/ua/index/projects/masmedia/16012/
  6. Бойко А. А. Релігія в мас-медіа України: тексти лекцій. Київ, 2009. 158 с.
  7. Бойко А. А. Релігія і політика в медіа: особливості сприйняття інформації молодіжною аудиторією.Збірник праць Науково-дослідного інституту пресознавства.  2013.  Вип. 3. С. 307–319.
  8. Проблематика ЗМІ: навч. посіб. / І. Козюпа, І. Костенко, О. Холод та ін.; ред. і упоряд. О. Холод. Київ: Київський міжнародний університет, 2011. 570 с.
  9. Тхоржевська Т. В. Образ «чужого» в радянському кінематографі та (пост)радянська ідентичність. На- родознавчі зошити.  2021. № 6 (162). С. 1435–1440.
  10. Тхоржевська Т. В. Стереотипні уявлення православних про «штунду». Науковий щорічник «Історія релігій в Україні». 2011. Вип. 21. Кн. 1. С. 657–665.
  11. Тхоржевська Т. В. Образ «чужого» в радянському кінематографі та (пост)радянська ідентичність.Народознавчі зошити. 2021. № 6 (162). С. 1435–1440.
  12. Комінко Ю. М. Функціонально-стилістичні особливості публікаціій на релігіийну тематику в сучас- ній вітчизняній пресі. URL:  http://journlib.univ.kiev.ua/index.php?act=article&article=1546
  13. Паньо Т. Deux ex machina? Дзеркало тижня. 2002. 27 черв. URL: https://zn.ua/ukr/ SOCIUM/deus_ex_machina.html
  14. «Одесса: священник без стыда и совести обманул верующих». URL: https://rupor.od.ua/news/Odessa- svyaschennik-bez-styda-i-sovesti-obmanul-/mainv/
  15. Скленар І. М. Специфіка роботи сучасного журналістаз релігійною інформацією. URL: https://risu.org.ua/ua/index/projects/masmedia/16012/
  16. Філіппова О. Під одним небесним куполом. Як почуваються малі релігійні громади на Одещині. Чо- рноморські новини. 2020. 17–19 груд. URL:  https://chornomorka.com/archive/22215-22216/a-14672.html