У роботі запропоновано проводити оцінювання небезпек автомобільного транспорту за допомогою мінімізації негативного впливу за трьома основними компонентами: впливу зміни викидів токсичних компонентів забруднюючих речовин з відпрацьованими газами двигунів автомобілів, зміни шумового забруднення довкілля та зміни кількості дорожньо-транспортних пригод. Обґрунтовано методику визначення еквівалентних збитків, які буде завдано у результаті викиду умовної тонни токсичних компонентів забруднюючих речовин з відпрацьованими газами двигунів автомобілів та впливу шумового забруднення довкілля на три групи споживачів – водіїв та пасажирів, пішоходів та мешканців прилеглих територій. Особливу увагу присвячено визначенню еквіваленту збитків через дорожньо-транспортні пригоди із потерпілими чи загиблими.
Для прикладу проведено дослідження визначення зміни екологічних небезпек автомобільного транспорту для частини вулиці Любінської міста Львова залежно від основного показника транспортного потоку – швидкості руху транспорту. Встановлено, що для за швидкості транспортного потоку 25 км/год мінімальна екологічна шкода складатиме 1093 тис.грн на рік, а мінімум сумарних небезпек автомобільного транспорту з урахуванням можливості виникнення ДТП за швидкості 12 км/год становитиме 1239 тис. грн. на рік.
За допомогою отриманої моделі можна провести визначення суми небезпек від автомобільного транспорту, які дозволяють враховувати екологічну, соціальну і економічну складові при дослідженні рівнів створюваного негативного впливу транспорту на довкілля та забезпечити мінімальні показники аварійності на досліджуваній ділянці вулично-дорожньої мережі міст. Особливо корисним буде проведення попередніх теоретичних досліджень для пошуку раціональних рішень при застосуванні схем удосконалення організації дорожнього руху.
1. Systemy ekolohichnoho keruvannia. Vymohy ta nastanovy shchodo zastosovuvannia. [Environmental management systems. Requirements and guidelines for use]. (2006). DSTU ISO 14001. Kyiv (in Ukrainian)
2. Stratehiia staloho rozvytku Ukrainy - 2030 [Sustainable Development Strategy of Ukraine - 2030] Retrieved from: http://nbuviap.gov.ua/images/praktuka_susp_peretvoren/2021/20.pdf (in Ukrainian)
3. Denys Shmyhal: Uriad zatverdyv Natsionalnu ekonomichnu stratehiiu do 2030 roku [Denis Shmygal: The Government has approved the National Economic Strategy until 2030] Retrieved from: https://www.kmu.gov.ua/news/denis-shmigal-uryad-zatverdiv-nacionalnu-eko... (in Ukrainian)
4. Pro skhvalennia Enerhetychnoi stratehii Ukrainy na period do 2035 roku "Bezpeka, enerhoefektyvnist, konkurentospromozhnist" [On approval of the Energy Strategy of Ukraine for the period up to 2035 "Security, energy efficiency, competitiveness"] Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/605-2017-%D1%80#Text (in Ukrainian)
5. Summary for Policymakers. Retrieved from: https://www.ipcc.ch/site/assets/uploads/2018/02/ipcc_wg3_ ar5_summary-for-policymakers.pdf (in English)
6. Diachuk, O., Chepeliev, M., Podolets, R., Trypolska, H., Venger, V., Saprykina, T. & Yukhymets R. (2017) Perekhid Ukrainy na vidnovliuvanu enerhetyku do 2050 roku [Ukraine's transition to renewable energy by 2050]. Kyiv: TOV «ART KNYHA» (in Ukrainian).
7. Ukraine. 2020 National Inventory Report (NIR). Retrieved from: https://unfccc.int/documents/228016 (in English).
8. Review №81. Transport ta ekolohiia: davaite zhyty druzhno [Review №81. Transport and ecology: let's live as a friends]. Retrieved from: https://fra.org.ua/uploads/media/file/0001/07/5ead972f72b72082775db73ccd... 28e92607e.pdf (in Ukrainian).
9. World life expectancy. Retrieved from: https://www.worldlifeexpectancy.com/ (in English)
10. Death on the roads. Retrieved from: https://extranet.who.int/roadsafety/death-on-the-roads/#ticker (in English).
11. Langford, J., & Koppel, S. (2006). Epidemiology of older driver crashes–identifying older driver risk factors and exposure patterns. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, 9(5), 309-321. doi: 10.1016/j.trf.2006.03.005 (in English).
https://doi.org/10.1016/j.trf.2006.03.005
12. Rolison, J. J., Regev, S., Moutari, S., & Feeney, A. (2018). What are the factors that contribute to road accidents? An assessment of law enforcement views, ordinary drivers’ opinions, and road accident records. Accident Analysis & Prevention, 115, 11-24. doi: 10.1016/j.aap.2018.02.025 (in English).
https://doi.org/10.1016/j.aap.2018.02.025
13. Analiz avariinosti na transporti Ukrainy za 2018 rik [Analysis of road accidents on Ukrainian transport in 2018]. (2019). Ministry of Infrastructure of Ukraine: Kyiv. (in Ukrainian).
14. Haadi, A. R. (2014). Identification of factors that cause severity of road accidents in Ghana: a case study of the Northern Region. International Journal of Applied Science and Technology, 4(3). 242-249. (in English).
15. Doslidzhennia MVS shchodo osnovnykh prychyn DTP [Research of the Ministry of Internal Affairs on the main causes of road accidents]. Retrieved from: https://forinsurer.com/public/06/03/02/2196 (in Ukrainian).
16. Review №83. Pidsumky roku 2021 [Review №83. Results of the year 2021]. Retrieved from: https://fra.org.ua/uploads/media/file/0001/08/6e2d63ec57ae93ad4b9fff3d0e... (in Ukrainian).
17. Review №82. Svitova pandemiia avtopromyslovost [Review №82. World automotive pandemic]. Retrieved from: https://fra.org.ua/uploads/media/file/0001/07/5cd319cdaccfbf6bb8cc5de281... (in Ukrainian).
18. Statystyka DTP v Ukraini. Departament patrulnoi politsii Natsionalnoi politsii Ukrainy. [Accident statistics in Ukraine. Patrol Police Department of the National Police of Ukraine]. Retrieved from: http://patrol.police.gov.ua/statystyka/ (in Ukrainian).
19. Zhao, X., Ke, Y., Zuo, J., Xiong, W., & Wu, P. (2020). Evaluation of sustainable transport research in 2000–2019. Journal of Cleaner Production, 256, 120404. doi: 10.1016/j.jclepro.2020.120404 (in English).
https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.120404
20. Kharchenko, O. I. (2014). Formuvannia systemy pokaznykiv staloho rozvytku pidrozdiliv zaliznychnoho transportu [Formation of a system of indicators of sustainable development of railway transport units], Volume 7, 54 – 60. (in Ukrainian)
21. Vrubel, Yu.A. (2003). Poteri v dorozhnem dvizhenii [Losses in traffic]. Minsk: BNTU. (in Russian)
22. Kachmar, R., & Lanets, O. (2020). The impact of parameters of traffic flows of Lviv street-road network on the level of environmental and economic losses. Transport Technologies, 1(1), 83-91. doi: 10.23939/tt2020.01.083 (in English)
https://doi.org/10.23939/tt2020.01.083
23. Speed management safety topic information sheet. Retrieved from: https://www.wa.gov.au/government/ publications/speed-management-safety-topic-information-sheet (in English)
24. Elvik, R., Christensen, P., & Helene Amundsen, A. (2004). Speed and road accidents: an evaluation of the power model. Transportøkonomisk Institutt. (in English).
25. Onlain-karta DTP Lvova [Online map of road accidents in Lviv]. Retrieved from: https://zaxid.net/lviv_de_naychastishe_stayutsya_dtp_karta_z_vulitsyami_... (in Ukrainian).
26. Bova, A. A. & Repik, I. A. (2017). Do otsinky ekonomichnoho ekvivalentu vartosti zhyttia liudyny vnaslidok poranennia abo zahybeli [To the assessment of the economic equivalent of a person’s life as a result of his death or injury]. Aktualni pytannia vdoskonalennia pravookhoronnoi diialnosti: za materialamy KhIV Mizhnarodnoi spetsializovanoi vystavky «Zbroia ta bezpeka – 2017» [Current issues of improving law enforcement: based on the XIV International Specialized Exhibition "Weapons and Security - 2017"] (pp. 29-36). – Kyiv (in Ukrainian).
27. Skilky koshtuie zhyttia ukraintsia v DTP [How much is the life of a Ukrainian in an accident]. Retrieved from: https://life.pravda.com.ua/health/2017/01/30/222337/ (in Ukrainian).
28. Metodyka z vyznachennia sotsialno-ekonomichnykh vtrat vid dorozhno-transportnykh pryhod [Methods for determining the socio-economic losses from traffic accidents]. Retrieved from: http://online.budstandart.com/ua/ catalog/doc-page.html?id_doc=91144 (in Ukrainian).