У роботі розглянуто питання зміни швидкісного режиму транспортних засобів на виділених смугах руху для громадського транспорту. Для аналізу цього явища було вибрано кілька основних магістральних вулиць Львова. Дослідження спрямоване на оцінювання впливу різних чинників, таких як інтенсивність руху та склад транспортного потоку, на ефективність дорожнього руху. Виявлено, що на ділянках із виділеними смугами для громадського транспорту відзначається зменшення затримок і підвищення пропускної здатності. Додатково встановлено, що впровадження виділених смуг сприяє підвищенню регулярності руху автобусів і тролейбусів, що позитивно впливає на дотримання графіків перевезень. Результати показали, що на вулицях із виділеними смугами для громадського транспорту істотні затримки в русі практично відсутні. Це забезпечує безперешкодний рух громадського транспорту навіть за умов високої транспортної інтенсивності, типової для міського середовища. Зниження швидкості транспортного потоку виявлено переважно в зонах, розташованих біля перехресть, пішохідних переходів, запаркованих автомобілів та інших об’єктів, які можуть впливати на загальну динаміку руху. Встановлено, що мінімальні швидкості на смугах для приватного та громадського транспорту практично не відрізняються – розбіжність не перевищує 10 км/год. Отримані дані підтверджують доцільність розширення мережі виділених смуг у межах міста, особливо на ділянках із високим пасажиропотоком.
За допомогою програмного комплексу PTV VISSIM здійснено імітаційне моделювання для кожної із досліджуваних ділянок. Під час експерименту поступово збільшували інтенсивність транспортного потоку на 10 %, 20 %, 30 %, 40 % і 50 % від початкових значень. Це дало змогу оцінити, як зростання кількості транспортних засобів впливає на ключові параметри руху, зокрема на час проїзду досліджуваної ділянки, середню швидкість та максимальну довжину черги.
Отримані результати порівняно із реальними польовими спостереженнями, що дало змогу підтвердити достовірність моделі та її придатність для подальших досліджень транспортних процесів. Ці результати можуть сприяти вдосконаленню міської транспортної інфраструктури, що, своєю чергою, допоможе зменшити затримки та підвищити ефективність руху на ділянках із підвищеним навантаженням.
1. Bura, R. R. (2021). Vdoskonalennia metodiv minimizatsii zatrymky transportnykh potokiv u mistakh zi shchilnoiu zabudovoiu [Improvement of minimization methods of traffic flow delays in cities with dense built-up area]. Doctor of Philosophie's thesis. Lviv: LPNU (in Ukrainian).
2. Fornalchyk, Y., Kernytskyy, I., Hrytsun, O., & Royko, Y. (2021). Choice of the rational regimes of traffic light control for traffic and pedestrian flows. Scientific Review Engineering and Environmental Studies (SREES), 30(1), 38-50. DOI: 10.22630/PNIKS.2021.30.1.4 (in English).
https://doi.org/10.22630/PNIKS.2021.30.1.4
3. Zhang, M., & Wang, F. (2021). Impact of Bus Lanes on Traffic Flow and Congestion in Large Cities. Journal of Urban Transportation, 35(2), 89-103. DOI:10.1007/jutr.2021.0230 (in English).
https://doi.org/10.1016/j.compenvurbsys.2021.101676
4. Lu, J., Trasatti, A., Guan, H., Dalmeijer, K., & Van Hentenryck, P. (2024). The impact of congestion and dedicated lanes on on-demand multimodal transit systems. Travel Behaviour and Society, 27, 100772. DOI:10.1016/j.tbs.2024.100772 (in English).
https://doi.org/10.1016/j.tbs.2024.100772
5. Basbas, S. (2007). Sustainable urban mobility: The role of bus priority measures. WIT Transactions on Ecology and the Environment, 102, 12. DOI: 10.2495/SDP070782 (in English).
https://doi.org/10.2495/SDP070782
6. Li, Y., & Wang, H. (2020). Modeling the effectiveness of dedicated bus lanes in reducing traffic congestion. Transportation Research Part B: Methodological, 135, 94-108. DOI:10.1016/j.trb.2020.01.002 (in English).
https://doi.org/10.1016/j.trb.2020.01.002
7. Bayrak, M., & Guler, S. I. (2021). Optimization of dedicated bus lane location on a transportation network while accounting for traffic dynamics. Public Transport, 13(2), 325-347. DOI: 10.1007/s12469-021-00269-x (in English).
https://doi.org/10.1007/s12469-021-00269-x
8. Madadi, B., Van Nes, R., Snelder, M., & Van Arem, B. (2021). Optimizing Road Networks for Automated Vehicles with Dedicated Links, Dedicated Lanes, and Mixed‐Traffic Subnetworks. Journal of Advanced Transportation, 2021(1), 8853583. DOI: 10.1155/2021/8853583 (in English).
https://doi.org/10.1155/2021/8853583
9. Tsitsokas, D., Kouvelas, A., & Geroliminis, N. (2021). Modeling and optimization of dedicated bus lanes space allocation in large networks with dynamic congestion. Transportation Research Part C: Emerging Technologies, 127, 103082. DOI: 10.1016/j.trc.2021.103082 (in English).
https://doi.org/10.1016/j.trc.2021.103082
10. Russo, A., Adler, M. W., & Van Ommeren, J. N. (2022). Dedicated bus lanes, bus speed and traffic congestion in Rome. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 160, 298-310. DOI: 10.1016/j.tra.2022.04.001 (in English).
https://doi.org/10.1016/j.tra.2022.04.001
11. Szarata, M., Olszewski, P., & Bichajło, L. (2021). Simulation study of dynamic bus lane concept. Sustainability, 13(3), 1302. DOI: /10.3390/su13031302 (in English).
https://doi.org/10.3390/su13031302
12. Postranskyy, T., Afonin, M. & Boykiv M. (2020). Vplyv proektovanoi skhemy orhanizatsii kruhovoho rukhu na nerehulovanomu perekhresti miskykh vulyts na tryvalist transportnoi zatrymky [Influence of the roundabout traffic scheme project instead of the unregulated intersection of city streets on the transport delay duration]. Suchasni tekhnolohii v mashynobuduvanni ta transporti [Advances in mechanical engineering and transport], 2(15), 99-105. DOI: 10.36910/automash.v2i15.397 (in Ukrainian).
https://doi.org/10.36910/automash.v2i15.397
13. Lobashov, O., & Boikiv, M. (2020). Increasing the complex intersections functioning efficiency by restriction of left-turn traffic flows. Transport technologies, 1(1), 54-64. DOI: 10.23939/tt2020.01.054 (in English).
https://doi.org/10.23939/tt2020.01.054
14. Ahmad, F., Ansari, M. Z., Hamid, S., & Saad, M. (2023). A Computer Vision based Vehicle Counting and Speed Detection System. In 2023 International Conference on Recent Advances in Electrical, Electronics & Digital Healthcare Technologies (REEDCON) (pp. 487-492). IEEE. DOI: 10.1109/reedcon57544.2023.10151423 (in English).
https://doi.org/10.1109/REEDCON57544.2023.10151423
15. Polischuk, V.P., Vygovska, I.A., Nahrebelna, L.P. & Korchevska, A.A. (2023). Modeliuvannia rozpodilu transportnykh potokiv na merezhi avtomobilnykh dorih [Modeling of traffic flow distribution on the road network]. Zbirnyk naukovykh prats "Dorohy i mosty" [The Collection of scientific papers "Roads and Bridges"], 27(2023), 253-266 DOI: 10.36100/dorogimosti2023.27.253 (in Ukrainian).
https://doi.org/10.36100/dorogimosti2023.27.253