В цій роботі аналізується попит на громадський транспорт на прикладі м. Львова. Основними чинниками впливу визначено мету поїздки, тривалість поїздки, наповненість салону транспортного засобу, піший підхід до зупинки та вибір виду громадського транспорту. Проведено опитування 1100 користувачів громадського транспорту. При формуванні транспортної стратегії функціонування системи громадського транспорту у значних містах необхідно враховувати наступні показники функціонування: оптимальне, з точки зору транспортного забезпечення, розташування місць прикладання праці та місць навчання; транспортні поїздки – до 45 хв.; наповнення транспортних засобів до 80% (на переважній кількості маршрутів); відстань пішої досяжності до 600 м; транспортні засоби великої вмістимості.
Забезпечення в транспортних системах цих показників дасть можливість підвищити ефективність та збільшити попит на послуги громадського транспорту, за рахунок якісного функціонування.
1. Hryniv N., Podvalna H., (2015) Transport services as an object of analysis and management. Journal of Lviv Polytechnic National University. Series of Economics and Management Issues Volume 2 Number 815 (1). 27-35 (in Ukrainian).
2. Hryhorova T. M., Davidich YU. O., Dolya V. K. (2015). Estimation of elasticity of demand at the service of suburban passenger car transport. Technology audit and production reserves, Volume 3/3(23). 13-16. doi: 10.15587/2312-8372.2015.44769 (in Ukrainian).
https://doi.org/10.15587/2312-8372.2015.44769
3. Owczarzak Ł., Żak J. (2015). Design of Passenger Public Transportation Solutions Based on Autonomous Vehicles and Their Multiple Criteria Comparison with Traditional Forms of Passenger Transportation. Transportation Research Procedia Volume 10, 472-482. doi: 10.1016/j.trpro.2015.09.001 (in English).
https://doi.org/10.1016/j.trpro.2015.09.001
4. Krueger R., Rashidi T.,Rose J. M. (2016). Preferences for shared autonomous vehicles Transportation Research Part C: Emerging Technologies, Volume 69. 343-355 (in English).
https://doi.org/10.1016/j.trc.2016.06.015
5. Zherdyev M.D. Myroshnychenko Yu.V. (2010) The influence of transport service quality on demand of consumers of transport services. The bulletin of transport and industry economics Volume 29. 250-253 (in Ukrainian).
6. Liu Ya., Wang S., Xie B. (2019). Evaluating the effects of public transport fare policy change together with built and non-built environment features on ridership: The case in South East Queensland, Australia. Transport Policy, Volume 76, 78-89. doi: 10.1016/j.tranpol.2019.02.004 (in English).
https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2019.02.004
7. Krystopchuk M. Y., & Lobashov O. O. (2012). Suburban passengers transportation. Kharkiv: NTMT (in Ukrainian).
8. Buehler R., Pucher J. (2012). Demand for Public Transport in Germany and the USA: An Analysis of Rider Characteristics. Transport Reviews Volume 32, Issue 5, 541-567. doi: 10.1080/01441647.2012.707695 (in English).
https://doi.org/10.1080/01441647.2012.707695
9. Redman L., Friman M., Gärling T., Hartig T. (2013). Attributes of public transport quality that attract car users: A review of the study. Transport Policy Volume 25, 119-127. doi: 10.1016/j.tranpol.2012.11.005 (in English).
https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2012.11.005
10. Zhuk M., Pivtorak H., Kovalyshyn V., Gits I. (2020) Development of a multinomial logit-model to choose a transportation mode for intercity travel. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, Volume 3/3 (105). - 69 - 77 (in English).
https://doi.org/10.15587/1729-4061.2020.205868
11. Kujala R., Weckström C., Mladenović M., Saramäki J. (2018). Travel times and transfers in public transport: Comprehensive accessibility analysis based on Pareto-optimal journeys. Computers, Environment and Urban Systems Volume 67, 41-54. doi: 10.1016/j.compenvurbsys.2017.08.012 (in English).
https://doi.org/10.1016/j.compenvurbsys.2017.08.012
12. Tirachini A., .Hensher D. A, Rose J. M. (2013). Crowding in public transport systems: effects on users, operation and implications for the estimation of demand, Transportation Research Part A: Policy and Practice, Volume 53, 36-52. doi: 10.1016/j.tra.2013.06.005 (in English).
https://doi.org/10.1016/j.tra.2013.06.005
13. Ivan I., Horák J., Zajíčková L., Burian J., Fojtík D. (2019). Factors Influencing Walking Distance to the Preferred Public Transport Stop in selected urban centres of Czechia. GeoScape Volume 13: Issue 1, 16-30. doi: 10.2478/geosc-2019-0002 (in English).
https://doi.org/10.2478/geosc-2019-0002
14. Tirachini A., Hensher D. A., Rose J. M. (2014). Multimodal prices and optimal design of urban public transport: the interaction between traffic congestion and bus congestion. Transportation Research Part B: Methodological, Volume 61, 33-54. doi: 10.1016/j.trb.2014.01.003 (in English).
https://doi.org/10.1016/j.trb.2014.01.003
15. Yanovsʹkyy P.O. (2015) The general description of the key factors that determine volumes and structure of passenger traffic. Transport systems and transportation technologies. Volume 10. 117-124 (in Ukrainian).
https://doi.org/10.15802/tstt2015/57078
16. Main Statistical Office in Lviv Region: Retrieved from https://www.lv.ukrstat.gov.ua/ukr/themes/09/theme_09.php?code=9. (in Ukrainian).