Analysis of saturation flow on isolated lanes of controlled intersections with significant traffic intensity

TT.
2020;
: pp. 1 - 12
https://doi.org/10.23939/tt2020.02.001
Received: August 10, 2020
Accepted: September 18, 2020
1
Lutsk National Technical University
2
Lutsk National Technical University

The methods and results of the investigation of intervals between vehicles during queue dissipation before controlled intersections with the further determination of saturation flow are reviewed in this paper. Having reviewed existing methods of determining the saturation in traffic flows, those are determined which provide the most certain results in conditions of intensivemovement and take into account quite a large number of impact factors. Such methods are based on experimental measurement of intervals between vehicles during their passage through the stop-line in different directions of the controlled intersection. For the completeness of the analysis of such intervals, such factors are considered additionally as traffic composition and use of lanes by directions. Objects of the research are controlled intersections on approaches to which the slope is absent, there is no pedestrian and cyclist movement during the performance of turn, and conflicting traffic flows and also public transport stops in the zone of the intersection. The transitional research result is the determination of the number of vehicles that pass the stop-line during the permissive signal and time intervals between them, and the final result is the oncoming of saturation period on the lanes of straight and turns movement depending on traffic flow composition.

1. Levashev, A.H., Mikhailov, A.Yu. & Holovnykh, I.M. (2007). Proektirovanie reguliruemykh peresechnii [Design of controlled intersections]. Irkutsk: IrHTU (in Russian).

2. Wolshon, B., & Pande, A. (2016). Traffic engineering handbook. John Wiley & Sons. (in English).

3. Fornalchyk, Ye.Yu., Hilevych, V.V. & Mohyla, I.A. (2020). Modeliuvannia transportnykh potokiv [Traffic flow modeling]. Lviv: Vudavnytstvo Lvivskoi Politekhniky (in Ukrainian).
https://doi.org/10.23939/tt2020.01.065

4. Gavrylov, E.V., Dmytrychenko, M.F., Dolia, V.K., Lanovyi, O.T., Lynnyk, I.E., & Polishchuk, V.P. (2007). Organizatsiia dorozhnioho rukhu [Traffic organization]. Kyiv: Znannia Ukrainy (in Ukrainian).

5. Kremenets, Yu.A., Pecherskii, M.P. & Afanasiev, M.B. (2005). Tekhnicheskie sredstva organizatsii dorozhnoho dvizhenia [Technical means for traffic organization]. Moskva: Izd-iy tsentr "Akademia" (in Russian).

6. Ji, Y., Tang, Y., Wang, W., & Du, Y. (2018). Tram-Oriented Traffic Signal Timing Resynchronization. Journal of Advanced Transportation. Volume 2018. doi: 10.1155/2018/8796250 (in English).
https://doi.org/10.1155/2018/8796250

7. Shi, J., Sun, Y., Schonfeld, P., & Qi, J. (2017). Joint optimization of tram timetables and signal timing adjustments at intersections. Transportation Research Part C: Emerging Technologies. Volume 83. 104-119. doi: 10.1016/j.trc.2017.07.014 (in English).
https://doi.org/10.1016/j.trc.2017.07.014

8. Чжоу Л., Ван І. та Лю Я. (2017). Активний метод керування пріоритетом сигналу для швидкого автобусного транспорту на основі інтеграції транспортної інфраструктури. Міжнародний журнал транспортної науки та технологій. Том 6(2). 99-109. doi: 10.1016/j.ijtst.2017.06.001 (англійською).
https://doi.org/10.1016/j.ijtst.2017.06.001

9. Врубель Ю.А. (2003). Потери в дорожнем движении. Мінськ: БНТУ. (російською).

10. Форнальчик Є.Ю., Могила І.А., Трушевський В.Є., Гілевич В.В. (2018). Управління дорожнім рухом на регульованих перехрестях у містах / О.В. Львів: Удавництво Львівської політехніки (укр.).

11. Врубель Ю.А. та ін. (2011). Координированное управление дорожным движением. Минск: БНТУ (рос.).

12. Врубель Ю.А. (2007). Исследования в дорожнем движении: учебно-методическое пособие к лабораторным работам / О.В. Минск: БНТУ (рос.).

13. Шеффлер, Р., Стрелер, М. (2017). Оптимізація налаштувань світлофора для пріоритету громадського транспорту. Proc. 17-го семінару з алгоритмічних підходів до транспортного моделювання, оптимізації та систем (стор. 9:1-9:15) - Відень, Австрія. doi: 10.4230/OASIcs.ATMOS.2017 (англійською).

14. Чжао Дж., Лі П., Чжен З. та Хань Ю. (2018). Аналіз швидкості потоку насичення на тандемних перетинах з використанням польових даних. Інтелектуальні транспортні системи IET, том 12(5), 394-403. doi: 10.1049/iet-its.2017.0092 (англійською).
https://doi.org/10.1049/iet-its.2017.0092

15. Нгуєн, HD (2016). Аналіз швидкості насичення потоку на перехрестях зі змішаним дорожнім рухом у містах, що залежать від мотоциклів. Процедура дослідження транспорту, том 15, 694-708. doi:10.1016/j.trpro.2016.06.058 (англійською).
https://doi.org/10.1016/j.trpro.2016.06.058