Основні педагогічні закони у канонічному праві

Stepan Slyvka “BASIC PEDAGOGICAL LAWS IN CANON LAW”
https://science.lpnu.ua/law/all-volumes-and-issues/volume-10-number-137-...

1
Національний університет “Львівська політехніка”, Навчально-науковий інститут права та психології

Канонічне право тісно повязане з педагогічними явищами. Адже потрібно людину навчати, виховувати, давати можливість їй розвиватися. Для цього використовувати різні природні закони й закономірності. Вважаємо що найкращі педагогічні закони випливають з канонічного права.

Вважаємо, що із Десяти заповідей Божих випливають такі основні педагогічні закони: любові; запобігання пристрастям; запобігання богохульству; відпочинку; поваги до батьків і старших; запобігання метаантропологічному вбивству; запобігання блуду; запобігання наклепництву; запобігання заздрості. Слід наголосити,що  ці закони стосуються окремо для тіла, душі й духу, що буде відображати реальні діяння людини, за якими здійснюється Вищий суд. Реалізація педагогічних законів синайського імперативу розкриває, обгрунтовує і розв’язує всі проблеми суспільних явищ. Полемічно-педагогічні явища стають повчальними, оскільки мають світоглядний прорив, що випливає із Десяти заповідей Божих.

Педагогічний закон любові є основним у канонічному праві. Надприродна дійсність любові змінює людину, її екзистенціальні засади. Любов виступає непохитною засадою у розвитку людини, її вихованнні та навчанні, формує надприродно-правовий і природноправовий режим, її життєдіяльності. Онтологічна ієрархія любові дає зрозуміти людині хто має на неї найбільший педагогічний канонічний вплив, і забезпечує видиму й невидиму дію. Щоб дія була онтологічна, необхідно підживлювати любовновими екзистенціалами і трансценденталями, які дають душевну силу, яка творить добро. Головне у законі любові-це богошанування як метафізична повага, беззаперечний послух і взагалі прихильництво до всього творіння Божого.

Закон запобігання пристрастям як сильним почуттям певних спонук: стійких, інтенсивних, цілеспрямованих. Хоча ці спонуки  можуть бути скеровані в бік добра, проте вони не повинні займати позиції першості у рівнянні з своїм онтологічним призначенням. У законі наголошується, що людина є образ Божий, тому набуття подоби Божої повинно здійснюватися не за допомогою сильних земних почуттів, а тільки за допомогою трансцендентальної сенсибельності. Звичайно, після проявів небесних почуттів можуть бути деякі земні улюблені справи,але вони не повинні бути на першому місті, оскільки у канонічному праві це розцінюється як ідолопоклонство, вигадування для себе кумира, боговідступниство і т.д . З педагогічної точки зору пристрасті ведуть до марнославства і гордості. Адже людину з великими пристрастями( навіть у сфері добра) часто хвалять, возвеличують, що і є марнославство.

У педагогічному законі запобігання богохульству зазначено непрощення гріхів такого типу. Богохульних заслуговує погибель. У релігієзнавчому словнику зазначено,що богохульство – у вузькому значені словесна образа Бога, в щирокому значенні- неповага до об’єктів релігійного вшановання. Подеколи до богохульства відносять різні форми критики або несприняття релігії. Послідовники буть-якої релігії вважають богохуйство непошану лише щодо своїх власних святинь. В одночас критику інших святинь вони розглядають як боротьбу за « істинну віру». У багатьох країнах, де існують державні релігії, богохульство розглядається як кримінальний злочин [9,c.43]. У земному житті трапляються випадки, коли людина нарікає на Бога та волю Божу, здійснює неповагу до Бога і святощів та кепкування з них, буває несуважний в молитві, виголошує неправдиву клятву та божбу, вживає лайливі слова з призиванням імені Божого в пустих розмовах. Ці духовні норми є дуже важливими і потребують детальних розяснень.

1.Bahniuk A.L; Starodubets V.O. Filosofiia, [Philosophy] U 3-kh chastynakh. Chastyna 2. Ontolohiia. Hnoseolohiia. Sotsialna fisolofiia. Ternopil: Vydavets Starodubets, (2006). 412 p.

2.Bybleiskaia entsyklopedyia: [Biblical encyclopedia]v 4 vip. Vыp.1: A-E/Trud. y yzdanye arkhymandryta Nykyfora.M.:Yzdanye Sviato-Troytse-Serhyevoi Lavry, (1990). 904 p.

3.Yvyn A.A. Sovremennaia fylosofyia nauky: [Modern philosophy of science] A.A.Yvyn.M.:Vissh.lykh., 2005.592 p.

4.Isichenko Ihor, arkhiiep. Zustrichi na zhyttievii dorozi:[Meetings on the road of life] Populiarnyi katekhyzys dlia molodi. Lviv; Kharkiv: Sviatohorets, (2013), 144 p.

5.Kyslashko O.P; Sidanich I.L. Khrystyianski chesnoty osobystosti:navch. [Christian virtues of personality] posib. «Khrystyianska pedahohika»/O.P.Kyslashko, I.L.Sidanich: Dukhovna vis, (2017). 448 p.

6.Kozlovskyi Yu.M. Edukatsiina intehrolohiia: [Educational integralogy] monohrafiia/Kozlovskyi Yu.M., Kozlovska I.M. Lviv: (2015). 360 p.

7.Nastolnaia knyha sviashchennosluzhytelia.[Priest's table book] V 8-ty Tomakh. Tom 6: Tematycheskyi materyal dlia propovedy. Sviato-Uspenskaia Pochaevskaia Lavra. (2003). 880 p.

8.Petrushenko V.L. Filosofskyi slovnyk: [Philosophical dictionary] terminy ta personalii. Lviv: «Mahnoliia 2006», (2011). 352 p.

9.Relihiieznavchyi slovnyk. [Religious dictionary] Za red.A.Kolodnoho i B.Lobovyka.K.:Chetverta khvylia. (1996). 392 p.

10.Ryneker F. Bybleiskaia entsyklopedyia [Biblical encyclopedia] Brakhauza, H.Mainer; [ per. s. nem. V.Yvanova] red. V. Tsarna. Kremenchuk: Khrystyianskaia zoria. (1999). 1120 p.

11.Ukrainska Radianska Entsyklopetsiia. [Ukrainian Soviet Encyclopedia] Bahatomne vydannia. Tom 2. Vyd. druhe. Holovna redaktsiia URE. (1979). 544 p.

12.Fylosofyia: [Philosophy] Entsyklopedychnyi slovar. Red.A.A. Yvyna. M.Hardarnyky. (2004).1072 p.

13.Fylosofskyi slovar: [Philosophical dictionary] Osnovan H.Shmydtom. 22-e novoe.pererabot.pod red. H.Shyshkofora. Per s nem. Obshch.red.V.A.Malynyna.M. Respublyka. 2003. 575p.

14.Fylosofskyi slovar. [Philosophical dictionary] K: A.S.K. (2006).1056 p.

15.Filosofskyi entsyklopedychnyi slovnyk. [Philosophical encyclopedic dictionary]  Za red. V.I.Shynkaruka.K. Abrys. (2002). 744 p.

16.Filosofskyi slovnyk. [Philosophical dictionary] Za red. V.I.Shynkaruka. Holov. Red. URE. (1973). 600 p.