Інститут прав людини в державах ісламської правової сім’ї

Pukavsky Y., Koval I. "Institute of human rights in the states of the islamic legal family"
http://science.lpnu.ua/law/all-volumes-and-issues/volume-7-number-327-20...

1
Національний університет «Львівська політехніка»
2
Національний університет “Львівська політехніка”, Навчально-науковий інститут права та психології

У статті проводиться порівняльний аналіз природи прав людини в державах ісламської правової сім'ї відповідно до встановлених західними державами норм. Висвітлюються особливості ставлення мусульманських, арабських держав до міжнародно-правових актів, що регулюють питання захисту прав людини. Визначається основна проблема відсталості ісламських теократичних держав від демократичних та правових засад щодо питань захисту прав людини, які сформувались у Європі та світі.
В 2020 році досі залишається актуальним питання захисту прав людини. Особливо цікавим воно є в контексті розгляду прав людини в державах ісламської правової сім'ї. Наприклад, в Об'єднаному Королівстві Саудівська Аравія лише в 2018 році жінки отримали право на керування авто. Проте такі права не є базовими та основоположними, тож розглядати їх в контексті європейської моделі захисту прав є недоцільно. Проте цікаво поглянути на дане питання в розрізі базових прав людини, які звичні для жителів романо-германської правової сім’ї і захищаються міжнародними угодами. Досі за Основним законом Об'єднаного Королівства Саудівська Аравія не допускається поширення інших релігій, крім ісламу, а будь-які публічні прояви належності до не мусульманських релігій суворо заборонені. То чи можемо ми стверджувати, що право свободи віросповідання громадян цієї монархії порушується?
Загалом, зрозуміло, що конфлікт між правами людини та релігією існує. І хоча держави, в яких сповідується іслам є зазвичай теоцентричними, можемо вважати, що іслам сумісний із правами людини. Наявність різного роду ісламських документів з прав людини, схожих за своєю суттю з міжнародними документами з прав людини, посилює думку про існування певної політики захисту прав людини. Тим не менш, існують погляди на користь та проти існування такої політики. Варто розуміти, що такі погляди можуть оцінюватись лише після визначення еквівалента існування етики прав людини в ісламі, і якщо так, то чи сумісна вона з принципами прав людини, що застосовуються в міжнародних відносинах. Окрім того, необхідно також визначити фактичну практичну позицію в різних мусульманських країнах.

1. Human Rights in Arab and Muslim Countries . [World conference against racism. Israel Ministry of Foreign Affairs] Оfficial web-site.: https://mfa.gov.il/MFA/MFA-Archive/2001/Pages/Human%20Rights%20in%20Arab... (date of appeal 09.04.2020). 2. Petersen M. J. Islam and human rights: Clash or compatibility? [Religion and Global Society] Оfficial web-site: https://blogs.lse.ac.uk/religionglobalsociety/2018/06/islam-and-human-ri... (date of appeal 10.04.2020). 3. S. Dunn. Islamic Law and Human Rights Law. 2015 [The Oxford Handbook of Islamic] 4. Kovalenko Ya. Dzherela prav liudyny u krainakh islamskoho rehionu [Sources of human rights in countries in the Islamic region]. Yurydychna hazeta: Оfitsiinyi veb-sait: https://yur-gazeta.com/publications/practice/inshe/dzherela-prav-lyudini... (data zvernennia 09.04.2020). 5. Koran: pereklad smysliv z arabskoi movy (2015) [Qur'an: translating meanings from Arabic] Kyiv: Osnovy [in Ukraine]. 6. Pro prava liudyny u islami (1990) [On Human Rights in Islam] Kairska deklaratsiia vid 05 serpnia Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_882 (data zvernennia: 10.04.2020). 7. Sliusar K. S. Prava liudyny v musulmanskomu pravi (2017) [Human rights in Muslim law] Pravo i suspilstvo. Vyp. 1 chast. 2. 8. Steshenko V. M., Uvarova O. O., Shumilo I. A. Mizhnarodna systema zakhystu prav liudyny (2018)[International human rights protection system] Kyiv [in Ukraine]. 9. Chepulchenko T.O. Prava liudyny v islami.(2011) [Human rights in Islam] Visnyk NTUU Politolohiia. Sotsiolohiia. Pravo: zbirnyk naukovykh prats. Vyp. 1. Kyiv [in Ukraine].