Висвітлено одну із актуальних теоретико-методологічних проблем правознавства щодо визначення ролі норм конституційного права у системі правового регулювання. Із застосуванням методу системного аналізу розглянуто правове регулювання, систему правового регулювання, механізм правового регулювання. Правове регулювання, тобто вплив на суспільні відносини за допомогою правових засобів, – одна із властивостей правової системи. Система правового регулювання є цілісною, водночас має властивості стабільності та динамізму. Стабілізувальну роль системи правового регулювання забезпечують відповідні норми конституційного права – норми-принципи, норми-дефініції, колізійні норми. Ці норми сприяють сумісності елементів системи правового регулювання, забезпечують необхідну повноту правового регулювання, достатню для регламентації важливих суспільних відносин, юридично оформляють стратегію розвитку. Наявність у системи правового регулювання стабільності не означає, що система є нерухомою, не схильна до змін. Динамізм означає, що система правового регулювання перебуває у русі, змінює характеристики, втрачає одні елементи та набуває інших. Такі перетворення не змінюють стабільності, а виявляються у зміні взаємодії між елементами. Норми конституційного права, що надають динамічності системі правового регулювання, становлять норми-правила поведінки; забезпечують конкретне регулювання. За основу класифікації цих норм взято основні елементи системи правового регулювання: єдиний предмет правового регулювання; єдиний метод правового регулювання; процес регулювання. Роль конституційноправових норм у системі правового регулювання визначає аналіз матеріальних і процесуальних норм. Норми конституційного права сприяють збереженню стабільності системи правового регулювання, надають динамізму системі, забезпечуючи здатність системи адаптуватися до виконання різних завдань і функцій.
1. Kovalchuk V.B. Natsionalno-pravova identychnist ta yii rol v umovakh konstytutsiinoi transformatsii v Ukraini. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Lvivska politekhnika». Seriia: Yurydychni nauky. Vypusk 4 (32). Р. 159-166.
2. Kurakin O. M. Mekhanizm pravovoho rehuliuvannia: teoretyko-pravova model: avtoref. dys. ... d-ra yuryd. nauk: spets.: 12.00.01. Kharkiv, 2016. 40 р.
3. Bortnyk N.P., Samsin I.L. Pravo hromadian na konstytutsiinu skarhu yak zasib vyrishennia konstytutsiino-pravovoho sporu. Naukovi zapysky Lvivskoho universytetu biznesu ta prava. Seriia ekonomichna. Seriia yurydychna. Vypusk 30/2021. Р. 77-83.
4. Iesimov S. S. Realizatsiia konstytutsiinoho oformlennia pravoporiadku v umovakh naiavnosti konstytutsiinykh ryzykiv. Sotsialno-pravovi studii. 2019. Vypusk 3 (5). Р. 52-57.
5. Rishennia Velykoi palaty Konstytutsiinoho Sudu Ukrainy u spravi za konstytutsiinym podanniam 49 narodnykh deputativ Ukrainy shchodo vidpovidnosti Konstytutsii Ukrainy (konstytutsiinosti) punktu 12 rozdilu I Zakonu Ukrainy «Pro vnesennia zmin ta vyznannia takymy, shcho vtratyly chynnist, deiakykh zakonodavchykh aktiv Ukrainy» vid 28 hrudnia 2014 roku № 76-VIII vid 22 travnia 2018 roku № 5-r/2018. https://ccu.gov.ua/storinka-knvgy/34-verhovenstvo-prava
6. Hodovanyk Ye. Konstytutsiino-pravova norma ta yii vidobrazhennia v yevropeiskomu pravorozuminni. Aktualni problemy pravoznavstva. 2018. Vypusk 1 (13). Р. 80-85.
7. Yesimov S. S., Malets M. R., Stelmashchuk P. Ya. Zakonnist normatyvno-pravovykh aktiv yak element mekhanizmu administratyvno-pravovoho rehuliuvannia. Nashe pravo. 2019. № 1. Р. 207-214.