Анотація. Стаття присвячена дослідженню ефективності електронної системи публічних закупівель Prozorro у процесі боротьби з корупцією в нашій державі. Обґрунтовано значення прозорості та відкритості у купівельних операцій за державні кошти. Окреслено значення та актуальність розробки та функціонування даної платформи як для економіки України, так і для запобігання і зменшення кількості корупційних правопорушень. У статті проаналізовано специфіку історії розробки та законодавче підґрунтя роботи електронної системи Prozorro. Проаналізовано оцінку цього сервісу публічних закупівель, надану міжнародними установами, зокрема, Світовим банком та представниками влади США.
Виокремлено основні переваги функціонування платформи Prozorro у сучасному українському суспільстві, зокрема, створення якісного конкурентного середовища, зменшення рівня корупції, підвищення ефективності закупівель, економія державних коштів та часу, зручність використання, відкритість, можливість мати доступ до системи з будь-якої точки України і без зайвої паперової бюрократії. Проаналізовано статистику прибутковості тендерів, проведених через досліджуваний електронний сервіс. У статті обґрунтовано актуальність створення в реаліях воєнного стану платформи Prozorro+, яка допомагає у отриманні та наданні гуманітарної допомоги.
Окреслено важливість інтеграції системи Prozorro та Національного агентства з питань запобігання корупції між собою, у результаті якої було створено Єдиний державний реєстр осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення. Проаналізовано значення підключення до пошуково-аналітичної системи "007", яка допомагає шукати та відстежувати дані з відкритих джерел про використання державою бюджетних коштів по тому чи іншому тендеру. Визначено шляхи удосконалення функціонування електронної системи Prozorro як інструменту запобігання корупційним правопорушенням.
1. Prozorro+ як інструмент для забезпечення нагальних потреб держави. URL: https://infobox.prozorro.org/articles/prozorro-yak-instrument-dlya-zabez... (Дата звернення: 05.09.2024).
2. Даценко В. Відбудова (бе)з Prozorro: як проводити закупівлі, щоб зберегти довіру партнерів. Економічна правда. URL: https://www.epravda.com.ua/columns/2022/08/3/689976/ (Дата звернення: 05.09.2024).
3. Длугопольський О.В., Заклекта О.І., Романишин А.А. Рrozorro як інструмент забезпечення транспарентності ринків. Причорноморські економічні студії. Одеса, 2019. Вип. 48-1. С. 90 – 97.
4. Конституція України : Закон України від 28.06.1996. База даних «Законодавство України» / ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text (Дата звернення: 28.08.2024).
5. Про захист інформації в інформаційно-комунікаційних системах: Закон України від 05.07.1994 № 80/94-ВР. База даних «Законодавство України» / ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/80/94-%D0%B2%D1%80#Text (Дата звернення: 29.08.2024).
6. Про публічні закупівлі: Закон України від 25.12.2015 № 922-VIII. База даних «Законодавство України» / ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/922-19/conv#n1104 (Дата звернення: 29.08.2024).
7. Рисін М. В., Сух Я. І. Ефективність антикорупційних інструментів системи публічних закупівель в Україні. Інвестиції: практика та досвід. Київ, 2024. Вип. 5. С. 188 – 196.
8. Рожак Л. Система публічних закупівель як ефективний інструмент електронного урядування для подолання корупції в Україні в контексті впровадження електронної демократії. Аспекти публічного управління. Дніпро, 2020. Вип. 1. С. 114 – 116.
9. Романська О. Прозора система публічних закупівель в Україні. URL: https://platforma-msb.org/prozora-systema-publichnyh-zakupivel-v-ukrayini/ (Дата звернення: 29.08.2024).