Стаття присвячена дослідженню правового статусу Президентів у Французькій Республіці та в Україні. Обидві держави є змішаними республіками та мають певні спільні ознаки. Задля розуміння переваг та недоліків у повноваженнях глав досліджуваних держав та можливої їх оптимізації в Україні й проводиться порівняльний аналіз інститутів Президента, зокрема з погляду охорони Конституції та ролі Президентів у захисті прав людини, що й становить актуальність теми дослідження. І у Французькій Республіці, і в Україні Президенти є гарантами національної незалежності, неподільності території та охорони прав людини.
Метою статті є аналіз повноважень Президентів Франції та України і виявлення спільних та відмінних ознак у їхньому правовому статусі. Крім того, дослідження ролі Президентів двох держав у забезпеченні ними дотримання Конституції та захисту прав людини.
Президент Франції здійснює повноваження як особисто, так і разом з Прем’єр-міністром. В Україні певні акти Президента, що передбачені Конституцією, повинні скріплюватися підписами Прем’єр-міністра. В аспекті взаємодії з гілками влади, у Франції Президент Республіки очолює уряд (Раду Міністрів) за наявності Прем’єр-міністра, а в Україні роботою Кабінету Міністрів керує Прем’єр-міністр. Як у Франції, так і в Україні Президент може звертатися до органів конституційної юрисдикції з поданнями та накладати вето на закони, що порушують права людини. Крім того, проаналізовано специфіку надзвичайних повноважень глав держав обох країн, а також процедуру усунення їх з посад та виявлено відмінності.
Зроблено висновки, що у Французькій Республіці Конституційна рада (орган конституційної юрисдикції) не може перевіряти акти Президента республіки на відповідність Конституції, вона перевіряє лише законодавчі положення, тоді як в Україні Конституційний Суд перевіряє на відповідність Конституції акти Президента. Виявлено відмінності щодо відповідальності глав держав, їх місця у виконавчій гілці влади та впливі на уряд зокрема.
- Loi constitutionnelle n° 2000-964 du 2 octobre 2000 constitutionnelle relative à la durée du mandat du Président de la République. Adoptée par référendum. URL: https://www.conseil-constitutionnel.fr/les-revisions-constitutionnelles/... (Accessed: 16.08.2024).
- Texte intégral de la Constitution du 4 octobre 1958 en vigueur. URL: https://www.conseil-constitutionnel.fr/le-bloc-de-constitutionnalite/tex... octobre-1958-en-vigueur (Accessed: 16.08.2024).
- Eric Turpin. Présidentielle: à quelles conditions Emmanuel Macron et Marine Le Pen peuvent-ils utiliser le référendum? France Bleu. Mardi 2 avril 2022. URL: https://www.francebleu.fr/infos/politique/referendum-modification-de-la-... (Accessed: 16.08.2024).
- Конституція України. База даних “Законодавство України” / ВР України. 1996. № 30. Ст. 141. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text (Дата звернення: 16.09.2024).
- Stéphane Mouton. Le président de la République et le Conseil constitutionnel: Quelle influence dans le rôle de protection des droits et libertés? Open Edition Books. P. 311–341. URL: https://books.openedition.org/editionscnrs/13306 (Accessed: 15.08.2024).
- Quel pouvoir donne l’article 16 de la Constitution au Président de la République? Site officiel de Conceil Constitutionnel. URL: https://www.conseil-constitutionnel.fr/la constitution/quel-pouvoir-donne-l-article-16-de-la-constitutionau-president-de-la-republique (Accessed: 25.11.2024).
- Loi organique n° 2014-1392 du 24 novembre 2014 portant application de l’article 68 de la Constitution. URL: https://www.legifrance.gouv.fr/loda/id/JORFTEXT000029796562 (Accessed: 16.08.2024).