Адміністративно-правові засади формування та ведення реєстрів у системі соціального захисту України

2025;
: cc. 114 - 121

Цитування за ДСТУ: Ігогін Р. (2025) Адміністративно-правові засади формування та ведення реєстрів у системі соціального захисту України. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія: "Юридичні науки". Том. 12, № 2 (46), С. 114 - 121. DOI: https://doi.org/10.23939/law2025.46.114

Citation APA: Ihonin R. (2025) Administrative and Legal Principles of Formation and Maintenance of Registers in the Social Protection System of Ukraine. Bulletin of Lviv Polytechnic National University. Series: Legal Sciences. Vol. 12, No 2 (46), pp. 114 - 121. DOI: https://doi.org/10.23939/law2025.46.114

1
АТ "НАЕК "Енергоатом"

У статті досліджуються адміністративно-правові засади формування та ведення державних реєстрів у системі соціального захисту України. Проаналізовано норма­тивно-правову базу, що регламентує їх функціонування, зокрема Конституцію України, профільні закони та підзаконні акти. Розглянуто ключові інформаційні ресурси Єдиної інформаційної системи соціальної сфери: Реєстр надавачів та отримувачів соціальних послуг; Реєстр отримувачів житлових субсидій; Реєстр осіб, які мають право на пільги; Банк даних осіб з інвалідністю; систему обліку внутрішньо переміщених осіб тощо. Метою статті є комплексне дослідження адміністративно-правових засад формування та ведення реєстрів у системі соціального захисту України, аналіз функціонування клю­чових інформаційних систем і реєстрів, а також визначення доцільності запровадження галузевого реєстру реєстрів соціального захисту населення. Використано формально-юридичний і порівняльно-правовий методи систем­ного аналізу. У статті критично осмис­люється універсальна концепція створення єдиного державного “реєстру реєст­рів”, яка викликає занепокоєння з погляду застосування до соціальної сфери, врахо­вуючи особливі вимоги до обробки персональних даних. Запропоновано альтер­нативний підхід до систематизації реєстрової інформації шляхом створення галузевого реєстру реєстрів соціального захисту населення. Така модель передбачає не лише підвищення ефектив­ності управління та поліпшення обміну даними між різними підсистемами, але й створення умов для інтеграції з інформаційними системами інших галузей (медицина, освіта, екологія тощо), зберігаючи водночас галузеву специфіку соціального захисту. Отримані результати можуть бути використані під час розробки нормативних актів, що регламентують функціонування інформаційних систем у сфері соціального захисту, а також під час імплементації цифрових рішень в органах держав­ного управління.

  1. Електронні реєстри: напрями використання: кол. моногр. / за ред. О. М. Гладуна та М. В. Пугачової; НАН України, Ін-т демографії та соціальних досліджень імені М. В. Птухи. (2021). Київ. 364 с.
  2. Конституція України: Закон України від 28 червня 1996 р. № 254к/96-ВР. База даних “Законодавство України” / ВР України. Голос України. 1996. № 128.
  3. Кодекс України про адміністративне правопорушення:  Закон України від 07 грудня 1984 р. №  8073-X. База даних “Законодавство України” / ВР України. 1984. № 51. Ст. 1122. 
  4. Про адміністративні послуги: Закон України від 06 вересня 2012 р. № 5203-VI. База даних “Законодавство України” / ВР України. Голос України. 2012. № 188.
  5. Про звернення громадян: Закон України від 02.10.1996 р. № 393/96-ВР. База даних “Законодавство України” / ВР України.  1996. № 47. Ст. 256.
  6. Про захист персональних даних: Закон України від 01.06.2010 р. № 2297-VI. База даних “Законодавство України” / ВР України. Голос України. 2010. № 172. 
  7. Про соціальні послуги: Закон України від 17.01.2019 р. № 2671-VIII. База даних “аконодавство України” / ВР України. Голос України. 2019. № 82. 
  8. Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб: Закон України від 20.10.2014 р. № 1706-VII. База даних “Законодавство України” / ВР України. Голос України. 2014. №225. 
  9. Кайда О. П. (2016). Інноваційні підходи до формування інструментарію реалізації соціальної політики держави. Інвестиції: практика та досвід. № 23. С. 85–88.
  10. Про затвердження Положення про Єдину інформаційну систему соціальної сфери: Постанова Кабінету Міністрів України від 14.04.2021 р. № 404. База даних “Законодавство України” / ВР України. Урядовий кур’єр. 2021. № 79. 
  11. Чалик В. Р. (2024). Єдина інформаційна система соціальної сфери: правове регулювання функ­ціонування та перспективи удосконалення. Право і суспільство. № 6. С. 178–186.
  12. Про Реєстр надавачів та отримувачів соціальних послуг: Постанова Кабінету Міністрів України від 27.01.2021 р. № 99. База даних “Законодавство України” / ВР України. Урядовий кур’єр. 2021. № 32. 
  13. Іванюк О. М. (2024). Аудит в системі управління соціальних послуг. Економіка та суспільство. № 66. DOI.org/10.32782/2524-0072/2024-66-101
  14. Про Реєстр отримувачів житлових субсидій: Постанова Кабінету Міністрів України від 14.03.2018 р. № 182. База даних “Законодавство України” / ВР України. Урядовий кур’єр. 2018. № 54.
  15. Про Реєстр осіб, які мають право на пільги: Постанова Кабінету Міністрів України від 29.01.2003 р. № 117. База даних “Законодавство України” / ВР України. Урядовий кур’єр. 2023. № 23. 
  16. Сташків Б. І. (2014). Вступ до права соціального забезпечення: навчальний посібник. Чернігів: РВК “Десна”. 238 с.
  17. Деякі питання організації ведення автоматизованої системи реєстрації гуманітарної допомоги: Постанова Кабінету Міністрів України від 09.10.2020 р. № 927. База даних “Законодавство України” / ВР України. Урядовий кур’єр. 2020. № 199. 
  18. Про затвердження Положення про централізований банк даних з проблем інвалідності: Постанова Кабінету Міністрів України від 16.02.2011 р. № 121. База даних “Законодавство України” / ВР України. Урядовий кур’єр. 2011. № 39.