Синтез та аналіз систем енергоформуючого керування енергетично-тяговими системами електромобіля на базі bldc двигуна

2024;
: cc. 25 - 35
1
Національний університет «Львівська політехніка»
2
Національний університет «Львівська політехніка»
3
Національний університет «Львівська політехніка»

Електромобільність у сучасному суспільстві стрімко розвивається, що зумовлено як постійним розвитком накопичувальних систем, так й інноваціями у сфері конструювання високоефективних електродвигунів, а також і силової електроніки. Цей розвиток вирішує численні завдання для науковців і створює нові виклики для досліджень, зокрема формування динамічних та статичних характеристик електродвигуна електромобіля і оптимізацію систем керування. Одним з передових підходів, який вирішує обидва завдання, є енергоформуюче керування, яке розділяє складну систему на підсистеми, які взаємодіють для досягнення бажаної енергетичної функції. Такий підхід забезпечує асимптотичну стійкість і оптимізує процес, спрямовуючи енергію до мінімуму.

Розглянуто основні методи керування безщітковим двигуном постійного струму (Brushless direct current - BLDC), що живиться від акумуляторної батареї.  Проведено порівняльний аналіз сучасних досліджень з оптимізації систем керування.  Здійснено синтез системи енергоформуючого керування енергетично-тяговою  системою електромобіля четвертого порядку. Застосовано підхід IDA-PBC, який дав  змогу синтезувати оптимальні структури регуляторів. Здійснено налаштування  застосовуваного  методу шляхом параметричного синтезу та розв’язання  оптимізаційної проблеми. Проведено симуляційні дослідження САК в середовищі  MATLAB/Simulink. Досліджено структури отриманих регуляторів та їхній вплив на об’єкт керування, обрано оптимальну структуру для забезпечення якісних  характеристик привода. Синтезовано структуру ФКВ, які забезпечують рух замкненої системи до заданої бажаної точки рівноваги з необхідною динамікою системи. Отримані характеристики привода забезпечують оптимальні параметри системи в динамічних та статичних режимах.

  1. Abd Aziz M. A., Saidon M. S., Romli M. I. F., Othman S. M., Mustafa Wan Azani, Manan M. R., Aihsan M. Z. A review on BLDC motor application in electric vehicle (EV) using battery, supercapacitor and hybrid energy storage system: Efficiency and Future Prospects. Journal of Advanced Research in Applied Sciences and Engineering Technology. 2023. Vol. 30. No. 2. Pp. 41–59. DOI: https://doi.org/10.37934/araset.30.2.4159.
  2. Deepak M., Aruldavid R., Verma R., Sathyasekar K., Barnawi A., Bharatiraja C., Mihet-Popa L. A review of BLDC motor: State of art, advanced control techniques, and applications. IEEE Access. 2022. DOI: https://doi.org/10.1- 1.10.1109/ACCESS.2022.3175011.
  3. Sreeram K., Preetha P. A comprehensive review of different electric motors for electric vehicles application. International Journal of Power Electronics and Drive Systems (IJPEDS). 2024. Vol. 15. Pp. 74. DOI: https://10.11591/ijpeds.v15.i1.pp74-90.
  4. Megrini M., Gaga A., Mehdaoui Y. Review of electric vehicle traction motors, control systems, and various implementation  cards.  Journal  of  Operation  and  Automation  in  Power  Engineering.  2024.  Pp.  238-247.  DOI: https://doi.org/10.37934/araset.30.2.4159.
  5. Geetha V., Thangavel S. Performance analysis of direct torque-controlled BLDC motor using fuzzy logic. International  Journal  of  Power  Electronics  and  Drive  Systems  (IJPEDS).  2016.  Vol.  7.  Pp.  144-151.  DOI: https://doi.org/10.11591/ijpeds.v7.i1.
  6. Marek L., Marek Š. Modified field-oriented control for smooth torque operation of a BLDC motor. 2014 ELEKTRO. 2014. Pp. 180-185. DOI: https://doi.org/10.1109/ELEKTRO.2014.6847897.
  7. Ebin Joseph T., Sreethumol M. V., Dinesh Pai A. Speed control of BLDC motor drive under DTC scheme using OC with modified integrator. 2015 International Conference on Technological Advancements in Power and Energy (TAP Energy). 2015. DOI: https://doi.org/10.1109/tapenergy.2015.7229596.
  8. Shchur I., Lis M., Biletskyi Y. Passivity-based control of water pumping system using BLDC motor drive fed by solar PV array with battery storage system. Energies. 2021. Vol. 14. No. 23. 8184. DOI: https://doi.org/10.3390/en14238184.
  9. González H., Duarte-Mermoud M., Pelissier I., Travieso-Torres J. C., Ortega R. A novel induction motor control scheme  using  IDA-PBC.  Journal  of  Control  Theory  and  Applications.  2008.  Vol.  6.     Pp.  59-68.   DOI: https://10.1007/s11768-008-7193-9.
  10. Elangovan G., Vinodhini V., Hussain M., Dhinakaran S. K., Sabarinathan T. Speed control of permanent magnet brushless DC motor using hybrid fuzzy proportional plus integral plus derivative controller. Energy Procedia. 2017. Vol. 117. Pp. 1101-1108. DOI: https://doi.org/10.1016/j.egypro.2017.05.234.
  11. Shchur I. Z., Biletskyi Y. O. Energy-shaping control of non-linear electromechanical systems with permanent magnet synchronous machines. Monograph. Lvіv : Vidavnictvo L’vіvs’koi polіtehnіki, 2016. 174 p. (Ukr).
  12. Shchur I., Biletskyi Y. Battery current limitation in passivity-based controlled battery/supercapacitor hybrid energy storage system. Proc. 38th IEEE Int. Conf. on Electronics and Nanotechnology (ELNANO-2018). IEEE. Kyiv, 2018. Pp. 504-510. DOI: https://doi.org/10.1109/ELNANO.2018.8477477.