Для пошуку права його інструментального компонента, яким є норми права, самі по собі вони ще не право (цю позицію відстоюють зарубіжні дослідники). Визначальним для права є функціональна складова частина, тобто процедура застосування до різних людей і різних ситуацій. Доктринальні зміни в підходах до розуміння сутності судочинства та його мети, перехід до принципу змагальності сторін не могли позначитися як на процесі судового пізнання, так і на його результатах. Справедливе судочинство здійснюється внаслідок гарантування в процесі рівності сторін, дотримання принципу змагальності, гласності, розумного строку розгляду справи, незалежності і неупередженості суду, його створення на підставі закону. Правове становище учасників відображається у їхній диспозитивності, змагальності та посвідчується відкритістю процесу та безсторонністю суду.
У статті аналізується справедливість судового провадження як головний показник ефективності права. Доводиться теза, що принцип рівності учасників процесу покликаний гарантувати формальну справедливість, суть якої полягає у потребі однакового ставлення до людей без дискримінації їх за будь-якою об’єктивною чи суб’єктивною ознакою.
Вивчено концептуальний підхід Європейського суду з прав людини до забезпечення рівності можливостей учасників. Суд постійно вказує, що рівність учасників судового процесу перед законом і судом має бути з правового та організаційного поглядів забезпечена єдністю правового режиму, за яким відбувається опосередкування процесуальних прав. Це означає, що правові приписи в різних легіслатурах мусять формуватися, виходячи із загального розуміння справедливості як об’єктивної категорії. Керуючись цими підходами, рівність учасників процесу, як і інші вимоги справедливого судочинства, повинна встановлюватися не стосовно учасників конкретного судового процесу, а має гарантуватися як принцип вищого порядку і забезпечуватися щодо всіх суб’єктів, які звернулися до суду по захист своїх прав. Наведено окремі практичні позиції ЄСП у коментованій сфері.
У статті значну увагу присвячено питанням дотримання прав людини на справедливий суд під час перегляду судових рішень у вищих інстанціях. Це особливо важливо під час перегляду конкретних справ із порушенням права одного з учасників на отримання справедливого та законного рішення. Тому потрібно гарантувати практичне застосування принципу рівності сторін, насамперед під час дослідження доказів та оскарження невмотивованих рішень суду, коли доречні аргументи сторін судом просто проігноровані.
Констатовано, що в інституті дисциплінарної відповідальності судді наявна велика кількість оцінних понять, що не сприяє їх однозначному розумінню і трактуванню. Їх непросто тлумачити і застосовувати на практиці. Навіть правники з великим досвідом дисциплінарної практики часто не одразу можуть відрізнити дисциплінарний проступок, наприклад, від добросовісної помилки судді.
Предметом оцінки Вищої ради правосуддя і підставою для дисциплінарної відповідальності судді є поведінка судді, яка містить всі об’єктивні та суб’єктивні ознаки одного з дисциплінарних проступків, які передбачені ст. 106 Закону України “Про судоустрій та статус суддів”. Незгода автора скарги з ухваленими суддею постановами не може бути підставою для притягнення судді до дисциплінарної відповідальності. Як визначено Законом України “Про Вищу раду правосуддя” (п. 4 ч. 1 ст. 45), у відкритті дисциплінарної справи має бути відмовлено, якщо суть скарги зводиться лише до незгоди із судовим рішенням.
- Маринович М. (2020). Досить виховувати вправних фальсифікаторів права. URL: https://zaxid.net/dosit_vihovuvati_vpravnih_falsifikatoriv_prava_n1502100 (Дата звернення: 12.03.2025).
- Боровицький О. А. Конституційно-правові засади діяльності Вищої ради правосуддя: дис. … д-ра філософії за спец. 081 “Право” у галузі знань 08 “Право”. Вінниця. 2020. 246 с.
- Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо недопущення зловживань правом на оскарження: Спільний висновок № 588/2010 щодо Закону України, ухвалений Венеціанською комісією на 84-ому пленарному засіданні (Венеція, 15–16 жовтня 2010 р.). URL: https://zakon. rada.gov.ua/laws/show/
994_a31#Text (Дата звернення: 12.03.2025). - Паришкура В. В. (2017). Юридична відповідальність суддів в Україні та країнах Європейського союзу: порівняльно-правовий аналіз: дис. … канд. юрид. наук. 12.00.10. Харків, 270 с.
- Judicial Independence in Transition / ed.: A. Seibert-Fohr, L. D. Muller, D. Zimmermann, E. K. Schmsdt, S. Klatte. Springer Science & Business Media, 2012. Р. 88.
- Квасневська Н. Д. (2009). Законодавство країн Європи про кримінальну відповідальність суддів за неправосудність. Судова Апеляція. № 2 (15). С. 90–98.
- Документи Консультативної ради європейських суддів / упоряд. А. О. Кавакін. 3-тє вид., допов. Київ: Видавничий дім “Ратіо Деціденді”, 2020. 473 c. URL: https://supreme.court.gov.ua/userfiles/media/new_folder_for_uploads/supr... (Дата звернення: 12.03.2025).
- Про судоустрій і статус суддів: Закон України від 02.06.2016 року № 31, ст. 545. База даних “Законодавство України” / ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1402-19#Text (Дата звернення: 12.03.2025).