Гармонізація національного законодавства про медіацію з європейськими нормами у виконавчому провадженні

2025;
: cc. 178 - 184

Цитування за ДСТУ:  Мелех Л. (2025) Гармонізація національного законодавства про медіацію з європейськими нормами у виконавчому провадженні. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія: "Юридичні науки". Том. 12, № 3 (47), С. 178 - 184. DOI: https://doi.org/10.23939/law2025.47.178

Citation APA: Liubomyra Melehk (2025) Harmonization of National Legislation on Mediation with European Norms in Enforcement Proceedings. Bulletin of Lviv Polytechnic National University. Series: Legal Sciences. Vol. 12, No 3 (47), pp.  178 - 184. DOI: https://doi.org/10.23939/law2025.47.178

1
Національний університет «Львівська політехніка», Україна

У статті з’ясовано те, що гармонізація національного законодавства про медіацію з європейськими нормами сприятиме розвитку цього інституту в правовій державі.

Встановлено, що раціональне застосування охарактеризованих норм, із урахуванням світових тенденцій, угод, укладених за результатами медіації під час виконавчого провадження, буде вдосконалювати роботу виконавцю, який здійснює виконавче провадження.

Встановлено, що закон України “Про медіацію” від 16.11.2021 р. № 1875­IX[1] став значним кроком у розвитку ADR в Україні. Закон чітко визначає правові засади медіації (принципи, порядок проведення та інші аспекти цієї процедури), статус медіатора (його повноваження, вимоги до підготовки медіатора, практичний досвід та інші необхідні критерії). Також нормативно визначено те, що медіація може бути застосована на будь­якій стадії процесу. Наприклад, перед зверненням до суду як превентивний захід для запобігання ескалації конфлікту. Під час судового провадження – для пошуку консенсусу та врегулювання спору. Після ухвалення судового рішення – для добровільного виконання рішення або врегулювання нових конфліктів, що виникли після судового розгляду. Погоджуємося, що значними перевагами інституту медіації є конфіденційність, швидкість, сторони спору мають повний контроль над процесом медіації, а також самостійно можуть обирати рішення, яке їм підходить, знижувати витрати, оскільки медіація зазвичай є більш економним способом вирішення спорів, ніж судовий процес, збереження добрих стосунків сторін. Саме Законом України “Про медіацію” створено сприятливі умови для розвитку медіації як ефективного інструменту мирного вирішення конфліктів.

Водночас медіація є однією із процедур примирення сторін спору шляхом їх добровільного вступу у переговорний процес за допомогою третьої особи – медіатора, яка сприяє врегулюванню спору. Під час вирішення конфліктів за допомогою медіації сторони зберігають контроль над процесом прийняття рішень. За результатами медіації у сторін є чудова можливість вирішити конфлікт без “втрати обличчя” і зберегти перспективи співпраці на майбутнє.

1. Про медіацію: Закон України від 16.11.2021 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1875-20#Text (Дата звернення: 15.05.2025).

2. Верба О. Б. Медіація і виконавче провадження за законодавством Республіки Польща: запозичення позитивного досвіду. Стратегічна сесія “Медіація у виконавчому провадженні: міжнародний досвід та перспективи для України”. URL: https://www.facebook.com/olya.verba/posts/pfbid026bcGkZT3b716qjQKqGQ D6eXHX6l (Дата звернення: 25.05.2025).

3. Верба О. Б., Гайченко А. В. (2023). Виконуваність угоди за результатами медіації відповідно до законодавства Республіки Польща: запозичення позитивного досвіду. Актуальні питання у сучасній науці. № 8 (14). С. 348–362.

4. Каращук К. Л. (2023). Застосування медіаційних технік працівниками поліції у виконавчому провадженні. Поліцейська медіація як інструмент захисту прав та інтересів громадян : матеріали ІІІ Міжнар. наук.­практ. конф. (м. Одеса, 20 верес. 2023 р.). Одеса, С. 37−39.

5. Притика Ю. Д. (2023). Медіація у виконавчому провадженні з огляду на закордонний досвід. Актуальні питання у сучасній науці. № 8 (14). С. 607–617.

6. Цувіна Т. А. (2022). Національні механізми виконання угод за результатами медіації: досвід країн ЄС та українські перспективи. URL: https://www.researchgate.net/publication/365138268_National_Mechanisms_of_t he_Enforcement_of_Agreements_Resulting_from_Mediation_EU_Experien ce_and_Ukrainian_Perspectives (Дата звернення: 25.05.2025).

7. Директива 2008/52/ЄС Європейського Парламенту та Ради від 21 травня 2008 року про певні аспекти медіації в цивільних та господарських правовідносинах. URL: https://ukrmediation.com.ua/images/DOCS/ Model­documents/mediation­directive­ukr.pdf (Дата звернення: 25.05.2025).

8. Цивільний процесуальний кодекс України від 18.03.2004 р. № 1618­IV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/1618-15#Text (Дата звернення: 15.05.2025).

9. Господарський процесуальний кодекс України від 06.11.1991 р. № 1798-ХІІ. URL: http://zakon2.rada. gov.ua/laws/show/1798 12 (Дата звернення: 15.05.2025).

10. Кодекс адміністративного судочинства України від 6 липня 2005 р. № 2747­IV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2747-15#Text (Дата звернення: 15.05.2025).

11. Закон України “Про медіацію”. Науково­практичний коментар. Станом на 1 квітня 2023 р. / за ред. О. О. Кармази, Т. В. Федоренко, П. О. Ізуїти. К.: Талком, 2023. 241 с.

12. Про виконавче провадження: Закон України від 2 червня 2016 року. URL: http://zakon.rada.gov.ua (Дата звернення: 15.05.2025).