До питання розмежування підслідності антикорупційних органів в Україні: порівняльно-правовий аналіз

2025;
: cc. 251 - 258

Цитування за ДСТУ:  Сорока С. (2025) До питання розмежування підслідності антикорупційних органів в Україні: порівняльно-правовий аналіз. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія: "Юридичні науки". Том. 12, № 3 (47), С. 251 - 258. DOI: https://doi.org/10.23939/law2025.47.251

Citation APA: Svitlana Soroka  (2025) On the Issue of Delimitation of Investigative Jurisdiction of Anti-Corruption Bodies in Ukraine: a Comparative Legal Analysis. Bulletin of Lviv Polytechnic National University. Series: Legal Sciences. Vol. 12, No 3 (47), pp.  251 - 258. DOI: https://doi.org/10.23939/law2025.47.251

1
Національний університет «Львівська політехніка», Навчально-науковий інститут права, психології та інноваційної освіти

Формування дієвої системи протидії корупції є одним із ключових пріоритетів сучасної української держави та неодмінною умовою її сталого демократичного розвитку й успішної європейської інтеграції. Створення спеціалізованих антикорупційних інституцій, таких як Національне антикорупційне бюро України (НАБУ), Спеціалізована антикорупційна прокуратура (САП) та Вищий антикорупційний суд (ВАКС), стало важливим кроком у цьому напрямі. Однак інституційне оформлення є лише першим етапом; забезпечення їхньої ефективної та злагодженої роботи, зокрема через чітке нормативне визначення компетенційних меж, залишається актуальним науково-практичним завданням.

Стаття висвітлює проблему недостатньої чіткості та наявності колізій у законодавчому розмежуванні предметної та суб’єктної підслідності між Національним антикорупційним бюро України (НАБУ), Державним бюро розслідувань (ДБР), поліцією (НПУ) та іншими органами досудового розслідування в Україні. Аналізуються труднощі, що виникають на практиці через неоднозначність критеріїв визначення підслідності корупційних та пов’язаних з корупцією кримінальних правопорушень, потенційне дублювання функцій та ризики виникнення спорів про підсудність, що негативно позначається на оперативності та результативності розслідувань.

У статті обґрунтовується теза про те, що наявні недоліки у правовому регулюванні підслідності створюють суттєві перешкоди для ефективної реалізації завдань кримінального провадження у справах про топ-корупцію. Доводиться, що нечіткість норм Кримінального процесуального кодексу України та спеціального законодавства щодо розмежування повноважень антикорупційних органів призводить до затягування процесуальних строків, неефективного використання ресурсів та може використовуватися для ухилення від відповідальності через маніпуляції з визначенням належного органу розслідування.

Наголошується на потребі системного перегляду та вдосконалення законодавчих положень, що регламентують підслідність антикорупційних справ, шляхом детального аналізу чинних норм та практики їх застосування. На основі виявлених прогалин та суперечностей, а також з урахуванням порівняльно-правового аналізу підходів до розмежування підслідності у цій сфері в інших країнах формулюються конкретні пропозиції щодо уточнення критеріїв підслідності та оптимізації взаємодії між правоохоронними структурами задля зміцнення загальної спроможності держави у боротьбі з корупцією.

1. Конституція України: від 28.06.1996 № 254к/96-ВР: станом на 1 січ. 2020 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254к/96-вр#Text (Дата звернення: 06.05.2025).

2. Кримінальний процесуальний кодекс України: Кодекс України від 13.04.2012 № 4651-VI: станом на 26 груд. 2024 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4651-17#Text (Дата звернення: 06.05.2025).

3. Підслідність: що розслідує НАБУ та які проблеми з визначенням її компетенцій? MILLER LAW FIRM. URL: https://millerlawfirm.ua/pidslidnist-shho-rozsliduye-nabu-ta-yaki-proble... (Дата звернення: 06.05.2025).

4. Войтюк Р. В. (2019). Детектив Національного антикорупційного бюро України як суб’єкт кримінальних процесуальних правовідносин: дис. … канд. юрид. наук: 12.00.09. Національна академія внутрішніх справ. Київ, 289 с.

5. Янович Ю. П. (2015). Досудове розслідування корупційних злочинів: особливості кримінальної процесуальної форми. Профілактика корупційних правопорушень: наук.-практ. конф. (Харків, 7 квіт. 2015 р.): зб. тез доп. Харків: ХНУ ім. В. Н. Каразіна, С. 341–347.

6. Сущенко Володимир. Підслідність: проблеми розподілу та ефективності. Just Talk. URL: https://justtalk.com.ua/post/pidslidnist-problemi-rozpodilu-ta-efektivnosti (Дата звернення: 07.05.2025). 

7. Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 – 212-24): Кодекс України від 07.12.1984 № 8073-X: станом на 17 квіт. 2025 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/80731-10#Text (Дата звернення: 07.05.2025).

8. Постанова колегії суддів Третьої судової палати Касаційного кримінального суду Верховного Суду України від 30 вересня 2020 року у справі № 563/1118/16-к. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/91998609 (Дата звернення: 07.05.2025).

9. Войцехівський С., Канцір В. (2025). Вплив порушення правил підслідності на визнання доказів недопустимими. Актуальні питання у сучасній науці. № 4(34). С. 595–607.

10. Постанова колегії суддів Першої судової палати Касаційного кримінального суду Верховного Суду України від 28 лютого 2023 року у справі № 761/34746/17. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/109395449 (Дата звернення: 07.05.2025).

11. Смоляк І. А. (2024). Міжнародний досвід регулювання підслідності органів досудового розслідування. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: право. Вип. 81 (3). C. 163–167.