Відновлення портової інфраструктури України є критично важливим завданням у контексті подолання наслідків військової агресії Росії та забезпечення стабільного функціонування логістичних процесів. У статті досліджуються основні виклики та можливі шляхи реконструкції морських портів України. Проаналізовано стан портової інфраструктури до 2014 року, а також сучасний стан українських портів. Визначено масштаби та характер пошкоджень Розглянуто руйнування ключових портових об’єктів, зокрема в Маріуполі, Бердянську та на узбережжі Чорного моря, а також наслідки блокади морських шляхів, що призвело до збільшення витрат на логістику та зростання залежності від наземного транспорту. Окрему увагу приділено альтернативним логістичним маршрутам, що виникли внаслідок блокади основних морських коридорів, зокрема використанню дунайських портів. Проаналізовано проблеми, пов’язані з перевантаженням цих інфраструктурних об’єктів, зростанням логістичних витрат та необхідністю їхньої модернізації. У дослідженні підкреслено важливість технічного обстеження як першого етапу відновлення, яке передбачає візуальну діагностику конструкцій, аналіз гідротехнічних споруд і дна акваторій, а також інженерних мереж та екологічних наслідків, зокрема виділено сучасні методи діагностики, такі як лазерне 3Д сканування, геодезичні зйомки, гідроакустичні дослідження та лабораторні аналізи матеріалів. У статті висвітлено сучасні підходи до відновлення портової інфраструктури, включаючи застосування швидкомонтованих технологій, інноваційних матеріалів, сталих рішень і стратегічного планування розвитку портових територій, а також важливим є впровадження цифрових технологій та автоматизацію управління портами. На основі дослідження сформовано практичні рекомендації щодо підвищення ефективності портових комплексів, оптимізації просторової організації та інтеграції морських портів у міжнародні логістичні системи.
Горошкова, Л.А., Васильєва, О.О., Маслова, О.В. та Сумець, О.М., (2023). Річкова логістика в умовах війни та повоєнного відновлення України: стан та перспективи. University Economic Bulletin, с.34–41.
Іртищева, І. та Бойко, Є., (2016). Розвиток річкової інфраструктури як елемента аграрної логістики в контексті ресурсозберігаючої політики. Економіка АПК, с.45–52.
Квасницька, О.О., (2013). Будівництво об'єктів портової інфраструктури: теоретичні та практичні аспекти. Матеріали ІІІ Всеукраїнської наукової конференції (Одеса), с. 327–330.
Київська школа економіки, (2024). Прямі збитки інфраструктури України через війну зросли до 170 млрд – оцінка KSE Institute станом на листопад 2024 року. Електронний ресурс: https://kse.ua/ua/about-the-school/news/pryami-zbitki-infrastrukturi-ukr...
Корнієнко, О.П. та Кошара, К.А., (2018). Функції морських портів України як складової морегосподарського комплексу. Економіка транспорту, с.57–64.
Левін, Д.А. та Аніскова, О.М., (2023). Теоретичні основи розвитку морської інфраструктури України в післявоєнних умовах. Економічні інновації, с.79–85.
Сумець, О.М. та Горошкова, Л.А., (2023). Оцінка річкових портів України щодо можливостей організації на їхній базі логістичних зон. Вісник економіки транспорту і промисловості, с.78–85.
Чекаловец, В.І., (2013). Морські торгівельні порти України в умовах євроінтеграції. Науковий вісник Чорноморського державного університету, с.63–68.
Янковський, В.А., (2021). Морська портова галузь України: сучасний стан, проблеми та перспективи реформування. Економіка та держава, с.15–21.