У статті розглядається архітектура Київської Русі кінця Х – першої половини ХІ ст. з метою визначення в ній елементів, які можна вважати основою розвитку самобутньої києворуської традиції домонгольського періоду, представленої закомарним і стовпоподібним храмом. Актуальність теми зумовлена необхідністю формулювання розвитку архітектури Київської Русі як самостійного явища, оскільки і в сучасних наукових дослідженнях залишається поширеною думка, згідно з якою вона розглядається як передісторія пізніших локальних традицій. У контексті цієї проблематики особливо важливим є початковий етап розвитку києворуської мурованої архітектури (кінець Х – перша половина ХІ ст.).
Аналіз архітектури Спаського собору в Чернігові, Софії Київської та Софії Новгородської дав змогу виявити елементи, які лягли в основу розвитку закомарного і стовпоподібного типу храмів. Для розвитку закомарного храму важливим було оформлення фасадних прясел великими нішами, які можна вважати своєрідними закомарами, вписаними в прясла з горизонтальними карнизами, а також поява згодом конструктивних і декоративних закомар у завершеннях малих прясел.
Для стовпоподібних храмів характерним є вертикальна орієнтація та ступінчаста побудова об’єму, чвертьциркульні завершення фасадних стін, що є невід’ємним елементом трилопатевих завершень фасадних стін, складнопрофільовані лопатки – все це можна бачити у збережених храмах першої половини ХІ століття.
Виявлені елементи дають підстави стверджувати, що формування самобутньої традиції в архітектурі Київської Русі розпочалося вже на ранньому етапі її розвитку.
- Chernenko, O. (2025). The Cathedral of the Transfiguration in Chernihiv. The Material Culture of the Medieval Black Sea, Medieval Black Sea Project. URL: https://medievalblackseaproject.princeton.edu/chernihiv cathedral-of-the-transfiguration-olena-chernenko/
- Faensen, H. (1989). Siehe die Stadt, die leuchtet. Altrussische Baukunst 1000–1700. Geschichte, Szmbolik, Funktion. Mit Aufnahmen von K. G. Bezey. Leipzig.
- Geschichte der Kultur der alten Rus’. Die vormongolische Periode. (1959). Berlin: Academie. Band 1. Die materielle Kultur der alten Rus’.
- Geschichte der Kultur der alten Rus’. Die vormongolische Periode. (1962). Berlin: Academie. Band 2. Gesellschaftsordnung und geistige Kultur.
- Geschichte der Russischen Kunst. (1957). Dresden: Verlag der Kunst. Band I.
- Geschichte der Russischen Kunst. (1958). Dresden: Verlag der Kunst. Band II.
- Mango, C. (1976). Byzantine architecture. New York.
- Ousterhout, R.G. (2019). Eastern Medieval Architecture: The Building Traditions of Byzantium and Neighboring Lands. Oxford University Press.
- Антонович, Д. (1923). Скорочений курс історії українського мистецтва. Прага: Видання Українського Університету.
- Асеев, Ю., Тоцкая, И., и Штендер Г. (1980). Исследование галерей киевского Софийского собора. Строительство и архитектура (Киев), 7, 25–26.
- Бобровський, Т. та Козюба, В. (2022). Відкриття залишків раніше невідомої апсиди ХІ ст. Софійського собору в м. Києві. Фортеця: збірник заповідника “Тустань”. Книга 5 (с. 89–103). Львів: Простір-М.
- Всеобщая история архитектуры. (1966). Ленинград; Москва: Издательство литературы по строительству. Том 3. Архитектура Восточной Европы.
- Голубець, М. (1922). Начерк історії українського мистецтва. Львів: Накладом фонду «Учітесь, брати мої». Частина 1.
- Грабарь, И. (1910). История Русского Искусства. Москва: Изданіе І. Кнебель. Том 1. Архитектура. История архитектуры. До-Петровская эпоха.
- Івакін, Г. (1999). Археологічне вивчення Михайлівського Золотоверхого монастиря в 1996–1998 роках. Пам’ятки України: історія та культура, 1, 52–59.
- История культуры Древней Руси. (1951). Москва; Ленинград: Издательство Академии наук СССР. Том I. Домонгольский период. Общественный строй и духовная культура.
- Історія української архітектури. (2003). Київ: Техніка.
- Історія українського мистецтва. (2010). Київ. Том 2. Мистецтво середніх віків.
- Каргер, М. (1952). Розкопки на садибі Київського історичного музею. Археологічні пам’ятки УСРС. Том 3. Ранні слов’яни і Київська Русь (с. 5–13). Київ.
- Комеч, А. (1987). Древнерусское зодчество конца X – начала XII в. Византийское наследие и становление самостоятельной традиции. Москва: Наука.
- Коренюк, Ю. (2023). Cофія Київська: нарис історії досліджень. Художня культура. Актуальні проблеми, 19(2), 16–27. doi: 10.31500/1992-5514.19(2).2023.294619
- Кресальний, М. (1960). Софійський заповідник у Києві. Архітектурно-археологічний нарис. Київ: Державне видавництво літератури з будівництва і архітектури УРСР.
- Логвин, Г. (1978). Новые исследования древнерусской архитектуры. Строительство и архитектура (Киев), 8, 31–34.
- Павлинов, А. (1894). История русской архитектуры. Москва: Типо-литогр. Т-ва И.Н. Кушнерев К°.
- Січинський, В. (1956). Історія українського мистецтва. Нью-Йорк: Наукове товариство ім. Шевченка в Америці. Том 1 Архітектура.
- Холостенко, Н. (1990). Исследования Спасского собора в Чернигове. Реставрация и исследования памятников культуры. Вып. 3 (с. 6–18). Москва: Стройиздат.
- Штендер, Г. (1977). Первичный замысел и последующие изменения галерей и лестничной башни Новгородской Софии. Древнерусское исскуство. Проблемы и атрибуции (с. 30–54). Москва: Наука.