ПОЧАТКОВИЙ ЕТАП ФОРМУВАННЯ САМОБУТНЬОЇ ТРАДИЦІЇ САКРАЛЬНОЇ АРХІТЕКТУРИ КИЇВСЬКОЇ РУСІ

Автори:
1
Scientific Secretary, National Academy of Fine Arts and Architecture, Kyiv

У статті розглядається архітектура Київської Русі кінця Х – першої половини ХІ ст. з метою визначення в ній елементів, які можна вважати основою розвитку самобутньої києворуської традиції домонгольського періоду, представленої закомарним і стовпоподібним храмом. Актуальність теми зумовлена необхідністю формулювання розвитку архітектури Київської Русі як самостійного явища, оскільки і в сучасних наукових дослідженнях залишається поширеною думка, згідно з якою вона розглядається як передісторія пізніших локальних традицій. У контексті цієї проблематики особливо важливим є початковий етап розвитку києворуської мурованої архітектури (кінець Х – перша половина ХІ ст.).

Аналіз архітектури Спаського собору в Чернігові, Софії Київської та Софії Новгородської дав змогу виявити елементи, які лягли в основу розвитку закомарного і стовпоподібного типу храмів. Для розвитку закомарного храму важливим було оформлення фасадних прясел великими нішами, які можна вважати своєрідними закомарами, вписаними в прясла з горизонтальними карнизами, а також поява згодом конструктивних і декоративних закомар у завершеннях малих прясел. 

Для стовпоподібних храмів характерним є вертикальна орієнтація та ступінчаста побудова об’єму, чвертьциркульні завершення фасадних стін, що є невід’ємним елементом трилопатевих завершень фасадних стін, складнопрофільовані лопатки – все це можна бачити у збережених храмах першої половини ХІ століття.

Виявлені елементи дають підстави стверджувати, що формування самобутньої традиції в архітектурі Київської Русі розпочалося вже на ранньому етапі її розвитку.

 

  1. Chernenko, O. (2025). The Cathedral of the Transfiguration in Chernihiv. The Material Culture of the Medieval Black Sea, Medieval Black Sea Project. URL: https://medievalblackseaproject.princeton.edu/chernihiv cathedral-of-the-transfiguration-olena-chernenko/ 
  2. Faensen, H. (1989). Siehe die Stadt, die leuchtet. Altrussische Baukunst 1000–1700. Geschichte, Szmbolik, Funktion. Mit Aufnahmen von K. G. Bezey. Leipzig.
  3. Geschichte der Kultur der alten Rus’. Die vormongolische Periode. (1959). Berlin: Academie. Band 1. Die materielle Kultur der alten Rus’.
  4. Geschichte der Kultur der alten Rus’. Die vormongolische Periode. (1962). Berlin: Academie. Band 2. Gesellschaftsordnung und geistige Kultur. 
  5. Geschichte der Russischen Kunst. (1957). Dresden: Verlag der Kunst. Band I.
  6. Geschichte der Russischen Kunst. (1958). Dresden: Verlag der Kunst. Band II.
  7. Mango, C. (1976). Byzantine architecture. New York.
  8. Ousterhout, R.G. (2019). Eastern Medieval Architecture: The Building Traditions of Byzantium and Neighboring Lands. Oxford University Press.
  9. Антонович, Д. (1923). Скорочений курс історії українського мистецтва. Прага: Видання Українського Університету.
  10. Асеев, Ю., Тоцкая, И., и Штендер Г. (1980). Исследование галерей киевского Софийского собора. Строительство и архитектура (Киев), 7, 25–26.
  11. Бобровський, Т. та Козюба, В. (2022). Відкриття залишків раніше невідомої апсиди ХІ ст. Софійського собору в м. Києві. Фортеця: збірник заповідника “Тустань”. Книга 5 (с. 89–103). Львів: Простір-М.
  12. Всеобщая история архитектуры. (1966). Ленинград; Москва: Издательство литературы по строительству. Том 3. Архитектура Восточной Европы. 
  13. Голубець, М. (1922). Начерк історії українського мистецтва. Львів: Накладом фонду «Учітесь, брати мої». Частина 1.
  14. Грабарь, И. (1910). История Русского Искусства. Москва: Изданіе І. Кнебель. Том 1. Архитектура. История архитектуры. До-Петровская эпоха.
  15. Івакін, Г. (1999). Археологічне вивчення Михайлівського Золотоверхого монастиря в 1996–1998 роках. Пам’ятки України: історія та культура, 1, 52–59.
  16. История культуры Древней Руси. (1951). Москва; Ленинград:  Издательство Академии наук СССР. Том I. Домонгольский период. Общественный строй и духовная культура.
  17. Історія української архітектури. (2003). Київ: Техніка.
  18. Історія українського мистецтва. (2010). Київ. Том 2. Мистецтво середніх віків.
  19. Каргер, М. (1952). Розкопки на садибі Київського історичного музею. Археологічні пам’ятки УСРС. Том 3. Ранні слов’яни і Київська Русь (с. 5–13).  Київ. 
  20. Комеч, А. (1987). Древнерусское зодчество конца X – начала XII в. Византийское наследие и становление самостоятельной традиции. Москва: Наука.
  21. Коренюк, Ю. (2023). Cофія Київська: нарис історії досліджень. Художня культура. Актуальні проблеми, 19(2), 16–27. doi: 10.31500/1992-5514.19(2).2023.294619
  22. Кресальний, М. (1960). Софійський заповідник у Києві. Архітектурно-археологічний нарис. Київ: Державне видавництво літератури з будівництва і архітектури УРСР.
  23. Логвин, Г. (1978). Новые исследования древнерусской архитектуры. Строительство и архитектура (Киев), 8, 31–34.
  24. Павлинов, А. (1894). История русской архитектуры. Москва: Типо-литогр. Т-ва И.Н. Кушнерев К°.
  25. Січинський, В. (1956). Історія українського мистецтва. Нью-Йорк: Наукове товариство ім. Шевченка в Америці. Том 1 Архітектура.
  26. Холостенко, Н. (1990). Исследования Спасского собора в Чернигове. Реставрация и исследования памятников культуры. Вып. 3 (с. 6–18). Москва: Стройиздат.
  27. Штендер, Г. (1977). Первичный замысел и последующие изменения галерей и лестничной башни Новгородской Софии. Древнерусское исскуство. Проблемы и атрибуции (с. 30–54). Москва: Наука.