Принцип покладання на власні сили та концепція духовних законів у трансценденталізмі Ральфа Волдо Емерсона

https://doi.org/10.23939/shv2024.01.018
Надіслано: Січень 06, 2024
Прийнято: Квітень 11, 2024
Автори:
1
Інститут філософії імені Григорія Сковороди Національної Академії Наук України

У статті аналізується поєднання настанови покладання на власні сили з концепцією духовних законів Р. В. Емерсона та розкривається зміст такого поєднання. Особливо наголошується на взаємозв’язку між свободою творчості та духовними законами, принципами індивідуалізму та надіндивідуальними принципами у філософії Р. В. Емерсона.

В історико-філософському аспекті розглянуто переосмислення Р. В. Емерсоном неоплатонічних та християнських ідей про єдність усього в єдиному Бозі. Проаналізовано його ідею творчої свободи, що не підпорядковується закону, але уможливлюється цілісністю самого буття, яке відображають духовні закони. Автор розглядає вплив цих тез філософії Р. В. Емерсона на В. Джеймса, релевантність окремих Джеймісівських прагматичних аргументів на користь віри для пояснення й обґрунтовання положень Р. В. Емерсона. Також розглянуто спорідненість ідей Р. В. Емерсона з європейським ірраціоналізмом, зокрема з філософією А. Берґсона.

Наголошується, що для Р. В. Емерсона творчість є сенсом і метою життя. Людина стає творчою завдяки самореалізації свобідної особистості. З іншого боку, така самореалізація можлива тільки як вихід за межі себе, як застосування власної енергії для ствердження надіндивідуальних цінностей, а також на основі осмислення та дотримання духовних законів. Це є запорукою зростання творчої енергії людини і, відповідно, уможливлює покладання на власні сили.

Ben, B. (2020). Self-Reliance: Philosophy of Ralph Emerson in the Informational society. [in Ukrainian]. Naukovi zapysky NaUKMA. Filosofia i relihieznavstvo, 6, 28-38. [= Бень 2020]. https://doi.org/10.18523/2617-1678.2020.6.28-38

Berdiaev, N. (1993). On the Purpose of Man. [In Russian]. Moscow: Respublika. [= Бердяев 1993].

Bergson, H. (2010). Creative Revolution. [In Ukrainian]. Trans. by Roman Osadchuk. Kyiv: Vydavnytstvo Zhupanskoho. [= Берґсон 2010].

Boethius, A. S. (2019). The Consolation of Philosophy. [In Ukrainian]. Trans. by Andriy Sodomora. Lviv: Apriori. [= Боецій 2019].

Bricklin, J. (2015). The Illusion of Will, Self, and Time: William James’s Reluctant Guide to Enlightenment. New York: Suny Press. https://doi.org/10.1353/book40615

Cavell, S. (1992). The Senses of Walden: An Expanded Edition. Chicago: The University of Chicago Press. https://doi.org/10.7208/chicago/9780226075013.001.0001

Cayard W. (1953). The Concept of Freedom in Bergson, Hocking, and Berdyaev. Oberlin: Oberlin College Press.

Dumont, L. (1986). Essays on Individualism: Modern Ideology in Anthropological Perspective. Chicago: The University of Chicago Press.

Emerson, R. W. (1841a). Spitirual Laws. In: Essays, First Series. Retrieved from https://www.gutenberg.org/files/2944/2944-h/2944-h.htm

Emerson, R. W. (1841b). Compensation. In: Essays, First Series. Retrieved from https://www.gutenberg.org/files/2944/2944-h/2944-h.htm

Emerson, R. W. (1841c). Self-Reliance. Retrieved from https://archive.vcu. edu/english/engweb/transcendentalism/authors/emerson/essays/selfreliance.html

Emerson, R. W. (1841d). Love. In: Essays, First Series. Retrieved from https://www.gutenberg.org/files/2944/2944-h/2944-h.htm

Emerson R. W. (1841h). Love. In: Essays, First Series. Retrieved from https://www.gutenberg.org/files/2944/2944-h/2944-h.htm

Emerson, R. W. (1844a). Nominalist and Realist. In: Essays, Second Series. Retrieved from https://www.gutenberg.org/files/2945/2945-h/2945-h.htm#link2H_ 4_0008

Emerson, R. W. (1844b). Experience. In: Essays, Second Series. Retrieved from https://www.gutenberg.org/files/2945/2945-h/2945-h.htm#link2H_4_0008

Emerson, R. W. (1837). The American Scholar. Retrieved from https://archive.vcu.edu/english/engweb/transcendentalism/authors/emerson/essays/amscholar.html

Emerson, R. W. (1849). Nature. Boston & Cambridge: James Munroe and Company.

Emerson, R. W. (1850). Representative Men: Seven Lectures. Boston: Phillips, Sampson and Co.

Emerson, R. W. (1860). The Conduct of Life. Boston: Ticknor and Fields.

Field, P. S. (2002). Ralph Waldo Emerson: The Making of a Democratic Intellectual. Lanham, Boulder, New York & Oxford: Rowman & Littlefield Publishers, INC.

James, W. (1907). The Will To Believe. In: W. James. The Will To Believe and Other Essays in Popular Philosophy, 1-31. New York, London and Bombay: Longmans Green and Co. https://doi.org/10.1037/11061-001

James, W. (1917). The Varieties of Religious Experience: A Study in Human Nature. New York, London and Bombay: Longmans Green and Co.

Nieddu, A. (2011). Individuality: the Emersonian Background of the Bergson-James Controversy. European Journal of Pragmatism and American Philosophy, 3(1), 61-72. https://doi.org/10.4000/ejpap.868

Polishchuk, N. (2012a). The Pragmatism Trend in Romantic Transcendentalism of R. W. Emerson. [In Ukrainian]. Naukovi zapysky NaUKMA. Filosofia i relihieznavstvo, 108, 38-45. [= Поліщук 2012а].

Polishchuk, N. (2012b). The Philosophy of Pragmatism. [In Ukrainian]. Kyiv: Ukrayinskyi tsentr dukhovnoyi kultury. [= Поліщук 2012b].

Polishchuk, N. (2020). Pragmatism as the Intellectual Culture of Democracy [In Ukrainian]. Naukovi zapysky NaUKMA. Filosofia i relihieznavstvo, 5, 69-80. [= Поліщук 2020]. https://doi.org/10.18523/2617-1678.2020.5.69-80

Sobolievskyi, Y. (2018). The Concept of Nature in the Philosophy of Ralph Waldo Emerson.[In Ukrainian]. Visnyk Lvivskoho universytety, Seria filosofs'ko-politolohichni studii, 18, 203-206. [= Соболевський 2018].

Sobolievskyi, Y. (2020). Essential Features and Periodization Problems of the History of Early American Philosophy of the XVII-XIX Century. [In Ukrainian]. Dysertatsiya. Kyiv. [= Соболевський 2020].

Taylor, Ch. (2001). Sources of the Self: The Making of the Modern Identity. Cambridge, Massachussets: Harvard University Press.

Taylor, Ch. (2002). The Ethics of Authenticity. [In Ukrainian]. Trans. by Andriy Vasylchenko. Kyiv: Dukh i Litera. [= Тейлор 2002].