ПЕЙВОЛ ЯК МОДЕЛЬ ФУНКЦІОНУВАННЯ ЗАРУБІЖНИХ ТА УКРАЇНСЬКИХ ОНЛАЙН-ЗМІ

1
Національний університет «Львівська політехніка»
2
Catholic University in Ruzomberok

У час глобального розвитку Інтернету мас медіа зазнали значних змін. Легка доступність до створення та поширення контенту, блогінг, соціальні мережі заохотили медіа до пошуку нових форм та методів комунікації з аудиторією. Найбільше відчули зміни традиційні медіа, зокрема газети, які були змушені зменшити свої тиражі або повністю перейти в онлайн. Проте і такий формат потребує видозмін через фінансові проблеми. Одним із поширених механізмів функціонування у світових онлайн медіа є платний контент, так званий пейвол. Цей підхід передбачає залучення коштів від читачів шляхом місячної підписки або платних окремих матеріалів. У США та країнах Західної Європи платний контент в онлайн медіа почали запроваджувати на початку 21 століття. Серед перших медій, які вдались до такого інструменту залучення коштів від читачів були  New York Times та The Wall Street Journal. Якщо New York Times просто обмежило ліміт безкоштовних матеріалів до двадцяти, то The Wall Street Journal цілком обмежив доступ до повних версій своїх публікацій. Різні моделі платного контенту запровадили також французькі та австралійські онлайн медіа. В Україні вперше таку модель запровадила газета Kyiv Post. Проте цей засіб масової інформації не є для широкого залу, і відразу орієнтувався на нішеву аудиторію. Відтак ми вважаємо першим суспільно політичним Інтернет-ЗМІ в Україні, що вдався до моделі пейвол було видання «Новий час», яке почало працювати за цією схемою у 2020 році. Ще одним Інтернет-ЗМІ стало «Ліга.нет», яке запропонувало читачам версію онлайн ЗМІ без реклами за символічну оплату. Поштовхом до збирання коштів з читачів в Україні стала пандемія коронавірусу, коли кількість рекламодавців суттєво зменшилась. Наступним викликом стала війна, відтак онлайн медіумам варто шукати нові способи залучення та втримування аудиторії, а також отримування фінансів для стабільного функціонування.  

1.Arrese, Á. (2016). From Gratis to Paywalls: A brief history of a retro-innovation in the press's business. Journalism studies17(8), 1051-1067. DOI 10.1080/1461670X.2015.1027788

2.Benson, R. (2019). Paywalls and public knowledge: How can journalism provide quality news for everyone?. Journalism20(1), 146-149. DOI 10.1177/1464884918806733

3.Carson, A. (2015). Behind the newspaper paywall–lessons in charging for online content: a comparative analysis of why Australian newspapers are stuck in the purgatorial space between digital and print. Media, culture & society37(7), 1022-1041. DOI 10.1177/0163443715591669

4.Davoudi, H., An, A., Zihayat, M., & Edall, G. (2018, July). Adaptive paywall mechanism for digital news media. In Proceedings of the 24th ACM SIGKDD International Conference on Knowledge Discovery & Data Mining (pp. 205-214). DOI 10.1145/3219819.3219892

5.Chiou, L., & Tucker, C. (2013). Paywalls and the demand for news. Information Economics and Policy25(2), 61-69. DOI 10.1016/j.infoecopol.2013.03.001

6.Internews Ukraine [Electronic source]. Available at https://internews.in.ua/en/news/onlajn-media-ta-sotsialni-merezhi-pereho... schodo-spozhyvannya-zmi /

7.Institute of Mass Information (IMI) [Electronic source]. Available at https://imi.org.ua/monitorings/40-ukrayinskyh-onlajn-media-demonstruyut-...

8. Kumar, Vineet and Anand, Bharat N. and Gupta, Sunil and Oberholzer-Gee, Felix, The New York Times Paywall (April 2, 2012). Harvard Business School Marketing Unit Case No. 512-077, Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=2053220

9. Myllylahti, M. (2017). What content is worth locking behind a paywall? Digital news commodification in leading Australasian financial newspapers. Digital Journalism5(4), 460-471. DOI10.1080/21670811.2016.1178074

10. Olsen, R. K., & Solvoll, M. K. (2018). Bouncing off the paywall–Understanding misalignments between local newspaper value propositions and audience responses. International Journal on Media Management20(3), 174-192. DOI 10.1080/14241277.2018.1529672

11. Pattabhiramaiah, A., Sriram, S., & Manchanda, P. (2019). Paywalls: Monetizing online content. Journal of marketing83(2), 19-36. DOI 10.1177/0022242918815163

12. Pattabhiramaiah, A., Overby, E., & Xu, L. (2022). Spillovers from online engagement: how a newspaper subscriber’s activation of digital paywall access affects her retention and subscription revenue. Management Science68(5), 3528-3548.

13. Sjøvaag, H. (2016). Introducing the paywall: A case study of content changes in three online newspapers. Journalism Practice10(3), 304-322. DOI 10.1080/17512786.2015.1017595

14. Tóth, T., Goyanes, M., Demeter, M., & Campos-Freire, F. (2022). Social implications of paywalls in a polarized society: representations, inequalities, and effects of citizens’ political knowledge. In Total Journalism (pp. 169-179). Springer, Cham. DOI 10.1007/978-3-030-88028-6_13

15.Zeisberg, M., & Hansen, N. (2023). Paid-Content-Strategien im Verlagswesen–eine vergleichende Analyse führender Zeitungen aus den USA und Deutschland. In Innovatives und digitales Marketing in der Praxis (pp. 335-347). Springer Gabler, Wiesbaden. DOI 10.1007/978-3-658-38210-0_20