Розроблення бізнес-моделі в умовах швидкого розвитку міжнародної електронної комерції

2024;
: cc. 127 - 137
1
Національний університет «Львівська політехніка»
2
Національний університет «Львівська політехніка» Кафедра зовнішньоекономічної та митної діяльності

У статті сформульовано сутність поняття «бізнес-модель», обґрунтовано її необхідність, описано спільні риси бізнес-моделі з бізнес-плануванням. Проаналізовано основні причини швидкого розвитку міжнародної електронної комерції. Наведено порівняння класичних і цифрових бізнес-моделей. За результатами дослідження виявлено ключові тренди зростання е-комерції в Україні. Визначено основні переваги та стратегічні пріоритети розроблення бізнес-моделі в умовах міжнародної е-комерції. Запропоновано процес розроблення бізнес-моделі як послідовність узгоджених блоків та виокремлено 4 фази бізнес-моделювання в міжнародній електронній комерції.

  1. Садчикова, І., Тарасенко, А., Дубина, М. (2023). Теоретичне обґрунтування сутності поняття «електронна комерція». Економіка та суспільство, (53). URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-53-36
  2. Лебеденко М. С. (2014). Основні поняття та моделі електронного бізнесу. Ефективна економіка. №URL:    http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=3836
  3. Похилько С.В. Єременко А.Ю. (2023). Бізнес-модельне проектування електронної комерції: ефек- тивність дропшипінгу та його трансформація. Економіка: реалії часу. Науковий журнал. –№ 1 (65). – С. 69-77. URL:     https://economics.net.ua/files/archive/2023/Nо1/69.pdf
  4. Іванченко Н.О., Кудрицька Ж.В., Рекачинська К.В. (2020). Бізнес-моделі в умовах цифрових транс- формацій. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. №3. С. 185–190. URL:  https://econ.vernadskyjournals.in.ua/journals/2020/31_70_3/31_70_3_2/33.pdf
  5. Shostak L., Lipych L., Fedoniuk A., Volynets I., Ulyanytsky A., Morokhova V. (2024). Business Models of Enterprises in the Conditions of Digital Transformation: Global and Domestic Experience. ECONOMICS. № 2. P. 243-261. URL: https://www.researchgate.net/publication/381975860_Business_Models_of_Enter- prises_in_the_Conditions_of_Digital_Transformation_Global_and_Domestic_Experience
  6. Руда М.В., Мельник О.Г., Сохан В.Р. (2024). Масштабування бізнесу: міжнародні стратегії експан- сії. Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення та проблеми розвитку. No1(11). С. 134-144. URL: https://science.lpnu.ua/sites/default/files/journal- paper/2024/sep/35796/ruda.pdf
  7. Балик У.О., Стевчак Ю.І. (2024). Ринок e-commerce: нові технології та перспективи розвитку. Ме- неджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення та проблеми розвитку. No1(11). С. 83-91. URL:        https://science.lpnu.ua/uk/smeu-archive/vsi-vypusky/vypusk-6-nomer-1-202... tehnologiyi-ta-perspektyvy
  8. Чичун В.А., Паламарчук В.Д. (2010). Бізнес-планування як фактор успішної підприємницької діяль- ності. Соціум. Наука. Культура. № 21(18). С. 58.
  9. Перевозова І.В., Кафка С.М., Запухляк І.Б. (2016). Експертиза бізнес-плану як ключовий елемент успіху підприємницької ідеї. Актуальні проблеми розвитку економіки регіону. № 8. С. 89–96.
  10. Лосєва Х. Г. (2012) Реінжиніринг бізнес-планування як процес вдосконалення управління конку- рентоспроможністю підприємства. Економіка та держава. № 2. С. 101–102.
  11. Методика розроблення бізнес-плану UNIDO. URL: http:// www.unido.uа.
  12. Стегостенко  І.  (2022).  Нові  виклики:  прощай,  світ  VUCA,  ласкаво  просимо  у  світ  BANI. URL:        https://mind.ua/openmind/20235173-novi-vikliki-proshchaj-svit-vuca-laska...
  13. З чого очати бізнес у 2024 році: чекліст для майбутніх підприємців URL: https://hub.kyivstar.ua/articles/z-chogo-pochati-biznes-u-2024-roczi-che...