Розвиток партнерських відносин у закупівельній діяльності підприємств

2025;
: cc. 228 - 236
1
Національний університет водного господарства та природокористування, кафедра маркетингу
2
Національний університет «Львівська політехніка» кафедра маркетингу і логістики

Ефективність закупівельної діяльності підприємств суттєво залежить від формування бази постачання підприємства та вибору постачальників матеріально-технічних ресурсів. Враховуючи, що рішення про вибір постачальників приймаються в умовах невизначеності, проаналізовано основні причини її виникнення, зокрема нестабільність первинного попиту та частки ринку виробника, зміни у стандартах і специфікаціях компонентів чи готової продукції, тенденції технологічного прогресу, складність передбачення здатності посередників досягати очікуваних результатів. Для посилення впливу у відносинах між виробником і постачальником, залежно від цілей закупівельної діяльності, запропоновано використовувати стратегії зменшення зацікавленості у співпраці, розширення мережі стосунків, підвищення статусу та формування коаліції з іншими учасниками. Підвищити ефективність закупівельної діяльності можна за рахунок програмних продуктів, в яких поєднуються бази даних, аналітичні інструменти та системи документообігу.

  1. Чухрай Н.І., Криворучко Я.Ю. Оцінювання і розвиток відносин між бізнес-партнерами: монографія. Львів: Растр-7, 2008. 360 с.
  2. Пушкар І. О., Андрющенко Т. Ю. Формалізація поняття “партнерські відносини” видавничо-поліграфічних підприємств. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: технічні науки. 2019. Т. 30 (69). Ч. 1. № 1. С. 115–119.
  3. 3. Рожко Н. Я. Формування партнерських відносин на ринку овочів та фруктів. Причорноморські економічні студії. 2020. Вип. 52-2. С. 39-45. DOI: https://doi.org/10.32843/bses.52-29.
  4. Князик Ю. М. Взаємозв’язок суб’єктів маркетингу партнерських відносин. URL: https://ena.lpnu.ua:8443/ server/api/core/bitstreams/06ce21bb-e0f7-4c18-8f5f-fd75be2c220f/content (дата звернення: 22.01.2025).
  5. Ус М. І. Сучасні напрямки формування партнерських відносин. БІЗНЕСІНФОРМ. 2011. № 8. С. 181–183.
  6. Решетілова Т. Б., Куваєва Т. В. Маркетинг партнерських відносин промислового підприємства. Економічний вісник. 2018. №2. С. 167–173.
  7. Кузняк Б. Я., Валявський С. М., Різник А. В. Формування ефективних взаємовідносин з постачальниками у закупівельній діяльності підприємства. Ефективна економіка. 2021. №12. URL: http://www.economy.nayka. com.ua/?op=1&z=9719 (дата звернення: 24.01.2025). DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2021.12.7.
  8. Струк Н. С. Концептуальні засади розвитку маркетингу партнерських відносин підприємств. Причорно- морські економічні студії. 2018. Вип. 30–1. С. 212–226.
  9. Маслій Н. Д., Ніценко В. С. Науково-методичний підхід щодо формування партнерських відносин при ін- теграції підприємств сфери зв’язку та інформатизації. Український журнал прикладної економіки. 2018. Том 3. № 3. С. 264–277.
  10. Благун І., Кукурудз Р. Інтерактивна модель розвитку партнерства на основі поведінкових детермінант взаємовідносин. Modeling the development of the economic systems. 2022. №. 4. С. 56-62. DOI: https://doi.org/ 10.31891/mdes/2022-6-8.
  11. Попко О.В., Сліпецький О.Є., Кузьо Н.Є. Формування партнерських відносин: напрями, ефективність та виклики в умовах воєнного стану. Інфраструктура ринку. 2024. Вип. 81. С. 214-219. URL: http://www.market-infr.od.ua/journals/2024/81_2024/38.pdf. (дата звернення: 30.01.2025). DOI: https://doi.org/ 10.32843/infrastruct81-36.
  12. Мамонов К. А., Грицьков Є. В., Величко В. В., Троян В. І., Зубарев Д. М. Формування партнерських стейк- холдерних відносин на будівельних підприємствах: організаційно-економічні аспекти. Фінансово-кре- дитна діяльність: проблеми теорії і практики. 2021. № 2 (37). С. 362-373.
  13. Ярош-Дмитренко Л .О. Роль маркетингу у повоєнному відновленні партнерських відносин на ринку В2В. Економіка та суспільство. 2023. Вип. 49. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/ journal/arti- cle/view/2330 (дата звернення: 25.10.2024). DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-49-44.
  14. Popko O., Slipetskyi O., Kuzo N., Bilyk I., Hryniv N., Demko M. Selection of Suppliers under Conditions of Uncertainty as a Component of Procurement Marketing. Financial and Credit Activity: Problems of Theory and Practice. 2024. Vol. 4 (57). P. 433-444. DOI: https://doi.org/10.55643/fcaptp.4.57.2024.4485.
  15. Bode C., Burkhart  D., Schültken R., Vollmer M. Future of Procurement. In: Merkert R., Hoberg K. (eds). Global Logistics and Supply Chain Strategies for the 2020s. Springer, Cham. 2023. Pp. 261–276. DOI: https://doi.org/ 10.1007/978-3-030-95764-3.
  16. Редченко К. І. Аналіз стратегій розвитку закупівельних груп. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія Економічні науки. 2015. Вип. 13. Ч. 3. С. 158–161.
  17. Ерфан Є. А., Мушка Д. В. Інформаційні технології в закупівельній діяльності. Економіка і суспільство. 2018.Вип. 14. С. 349– 353.