Використання CRM- і CDP-технологій для побудови ефективних клієнтоорієнтованих рішень у бізнесі

2025;
: cc. 164 - 175
Автори:
1
Національний університет «Львівська політехніка» кафедра маркетингу і логістики

Досліджено роль та практичне застосування CRM-систем і платформ клієнтських даних CDP у формуванні клієнтоорієнтованих бізнес-стратегій в умовах цифрової трансформації та зростаючої конкуренції. Особливу увагу приділено структурним та функціональним відмінностям між CRM і CDP, а також потенціалу їх синергійної інтеграції. Наголошено, що CRM-системи орієнтовані насамперед на організацію та автоматизацію поточних взаємодій із клієнтами, управління процесами продажу та підвищення якості обслуговування завдяки використанню операційних даних. CDP-платформи, навпаки, призначені для збору, уніфікації та аналізу даних клієнтів із численних онлайн- і офлайн- джерел для створення єдиного, комплексного профілю клієнта, що дає змогу здійснювати сегментацію в реальному часі, застосовувати прогностичну аналітику та реалізовувати персоналізовані омніканальні комунікації. Наведено статистичні дані щодо ефективності впровадження CRM- і CDP-систем, зокрема щодо зростання обсягів продажів, утримання клієнтів, продуктивності працівників і ефективності персоналізації. Підкреслено, що ці системи не є взаємозамінними, а радше доповнюють одна одну. Результати дослідження підтверджують, що одночасне використання CRM і CDP створює потужну маркетингову інфраструктуру, засновану на даних, підвищує адаптивність бізнесу та збільшує довгострокову цінність клієнтів.

  1. Life after the third-party cookie. URL: https://www.lytics.com/resources/whitepapers/life-after-the-third-party- cookie/
  2. What is Salesforce CDP? URL: https://hightouch.com/blog/salesforce-cdp
  3. Як блокування сторонніх файлів cookie в Chrome впливає на майбутнє інтернет-маркетингу. URL: https://stape.io/ua/blog/yak-blokuvannya-3rd-party-cookies-v-chrome-vpli...
  4. Google може відмовитися від сторонніх файлів cookie у 2025 році. URL: https://itnet.com.ua/uk/google- mozhet-otkazatsya-ot-storonnix-fajlov-cookie-v-2025-godu/
  5. Рибачук-Ярова Т. В., Марченко М. І. Теоретико-методичні засади використання CRM-системи на підприємствах. Агропромисловий комплекс України: кол. Монографія. Умань: Сочінський, 2018. С. 172–177.    URL:   http://dspace.nuft.edu.ua/bitstream/123456789/31910/1/CRM%20system.pdf
  6. Прощенко А. К. Критерії вибору CRM-системи для підприємств. Науковий вісник Полтавського університету економіки і торгівлі. СеріяЕкономічні науки”, 2024. (2 (112)) С. 26-31. DOI: https://doi.org/10.37734/2409-6873- 2024-2-4
  7. Каган І. В., Костючко С. М. CRM-системи як інструмент підвищення ефективності бізнесу. Комп’ютерно- інтегровані технології: освіта, наука, виробництво, 2023. С.5-10. DOI: https://doi.org/10.36910/6775-2524- 0560-2023-52-01
  8. Білоцерківський О. Б. Оцінювання економічної ефективності впровадження CRM-систем у діяльність тор- говельних підприємств. Вісник Одеського національного університету. Сер.: Економіка. 2020. Т. 25, вип. 2 (81). С. 167–172.
  9. Мєшков С. Важливість CRM систем для підвищення ефективності маркетингу підприємства. Bulletin of Sumy National Agrarian University, 2024.(3 (99)), 45-50. DOI: https://doi.org/10.32782/bsnau.2024.3.8
  10. Ніколаєнко І. В., Навроцький Н.  А.  CRM-системи  як  складова   Інтернет-маркетингу  підприєм- ства. SWorldJournal, 2023. (18-02), С.151-156. DOI: 10.30888/2663-5712.2023-18-02-026
  11. Шарко, В., Тернова, А., & Кривещенко, В. Інтернет-маркетинг підприємства: методи, інструменти, зав- дання розвитку. Herald of Khmelnytskyi National University. Economic Sciences. 2024. 326(1), 422−426. https://doi.org/10.31891/2307-5740-2024-326-66
  12. Оксамитна, Л., & Пряха, Р. (2023). Підходи до оцінки ефективності CRM-систем. Управління розвитком складних систем, (54), 30-39. DOI: 10.32347/2412-9933.2023.54.30-39
  13. Кобилюх О. Я. CRM та CDP як інструменти формування ефективних стратегій взаємодії з клієнтами. Еко- номічний простір. 2024. № 196. С. 178–186. https://doi.org/10.30838/EP.196.178-186
  14. N. Shen, B. Normann and O. Alsalous, "ADS-C Climb and Descend Procedure (CDP) – Collision Risk Model (CRM) Review and Comparison," 2024 Integrated Communications, Navigation and Surveillance Conference (ICNS), Herndon, VA, USA, 2024, pp. 1-7, doi: 10.1109/ICNS60906.2024.10550792.
  15. Strauss, R. (2024). Data Readiness and Data Strategies … Without Data, You Are Just Another Person with an Opinion. In: Data-Driven Customer Engagement. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-64295-1_5
  16. 113 Impressive CRM Stats, 2024 [Facts and Trends] Read more at: https://thrivemyway.com/crm-stats/ URL: https://thrivemyway.com/crm-stats/
  17. CDP vs. CRM: у чому різниця та що потрібно вам. URL: https://esputnik.com/uk/blog/cdp-vs-crm-u-chomu- riznicya-ta-sho-potribno-vam
  18. CRM система для соціальних мереж, інтернет-магазинів та маркетплейсів. URL: https://sitniks.ua/
  19. Sales engagement on autopilot. URL: https://snov.io/
  20. Кейси клієнтів NetHunt CRM. URL: https://nethunt.ua/blog/tag/customer-stories/
  21. Privacy, Agility, and AI: Emerging CDP trends for 2024. URL: https://www.lytics.com/blog/privacy-agility-and- ai-emerging-cdp-trends-for-2024/
  22. Is 2024 the Year of the CDP? URL: https://cdp.com/articles/is-2024-the-year-of-the-cdp/
  23. Falling In Love with Tealium’s CDP: 7 Powerful Stories. URL: https://tealium.com/blog/company/falling-in-love- with-tealiums-cdp-7-powerful-stories/
  24. The 30+ most important CDP market stats to know in 2023. URL: https://www.lytics.com/blog/the-30-most-im- portant-cdp-market-stats-to-know-in-2023/
  25. Industries with high customer data platform (CDP) take-up according to customer data platform vendors worldwide as of July 2023. URL: https://www.statista.com/statistics/1445736/investments-cdp-worldwide/
  26. Що таке CDP платформа (Customer Data Platform)? URL: https://gudhub.com.ua/blog/marketing/shcho-take- cdp-platforma/