Дослідження технологій навантаження відправницьких маршрутів на під’їзних коліях зернових елеваторів з власними маневровими локомотивами

https://doi.org/10.23939/tt2024.01.072
Надіслано: Березень 14, 2024
Прийнято: Квітень 30, 2024
1
Ukrainian State University of Science and Technologies
2
Ukrainian State University of Science and Technologies
3
Ukrainian State University of Science and Technologies
4
Ukrainian State University of Science and Technologies

Метою роботи є підвищення ефективності навантаження відправницьких маршрутів на елеваторах, що мають власні маневрові локомотиви. Дослідження виконано на основі аналізу часових рядів, методів організації експлуатаційної роботи залізниць та методів тягових розрахунків. У роботі розглянуто проблему організації маневрової роботи на елеваторах із завантаження зернових маршрутів. Через критичне зношення маневрових локомотивів залізничного транспорту загального користування на елеваторах доводиться використовувати власні локомотиви. Під час дослідження встановлено залежності тривалості маневрових та вантажних операцій від кількості вагонів у маршруті та від інших факторів. Виконано порівняння різних типів маневрових локомотивів. На підставі аналізу встановлено, що для виконання маневрової роботи на елеваторах доцільно використовувати чотиривісні маневрові тепловози з гідравлічною передачею. Сила тяги таких локомотивів достатня для подавання на елеватор порожніх вагонів зі швидкістю 14–15 км/год. Забирати завантажені вагони можна зі швидкістю 14–15 км/год за ухилу з’єднувальної колії до 2–5 ‰. За більших ухилів забирання завантажених вагонів повинно здійснюватися зі швидкістю 5 км/год. Основним фактором, що впливає на тривалість маневрових операцій, є відстань подавання та забирання вагонів. Розроблено технології навантаження зернових маршрутів на елеваторах, що передбачають перебування вагонів на станціях навантаження протягом двох та трьох діб. Встановлено, що основним фактором, який впливає на тривалість навантаження маршрутів, є штат працівників локомотиво-складальних бригад. Наукова новизна полягає у визначенні залежності між параметрами технічного забезпечення елеваторів та тривалістю перебування вагонів у системі “станція примикання – під’їзна колія елеватора”. Практичне значення роботи полягає в тому, що її результати можна використовувати під час проєктування реконструкції наявних та будівництва нових елеваторів, а також для оцінювання витрат, пов’язаних із різними технологіями навантаження маршрутів на відповідних під’їзних коліях.

1. Instruktyvni vkazivky z orhanizatsii vahonopotokiv na zaliznytsiakh Ukrainy [Instructional guidelines on the organization of wagon flows on the railways of Ukraine]. (2005). CD-0053. Kyjiv : TOV "Shvydkyj rukh" (in Ukrainian).
2. Kozachenko, D., Vernigora, R., Balanov, V., Sannytskyy, N., Berezovy, N., & Bolvanovska, T. (2016). Improving the methods of estimation of the unit train effectiveness. Transport problems, 11(3), 91-101. doi: 10.20858/tp.2016.11.3.9 (in English).
https://doi.org/10.20858/tp.2016.11.3.9
3. Nightengale, E. A., Davidson, J., & Ottoson, H. (1967). Some Effects of Recent Changes in the Railway Grain-Rate Structure on Interregional Competition and Regional Development. Transportation Problems and Policies in the Trans-Missouri West. 77-102. (in English).
4. Inland grain elevator operating costs and capital requirements. Retrieved from: https://www.ksre.k-state.edu/historicpublications/pubs/SB644.pdf. (in English).
5. Hyland, M. F., Mahmassani, H. S., & Mjahed, L. B. (2016). Analytical models of rail transportation service in the grain supply chain: Deconstructing the operational and economic advantages of shuttle train service. Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, 93, 294-315. doi: 10.1016/j.tre.2016.06.008. (in English).
https://doi.org/10.1016/j.tre.2016.06.008
6. Sarmiento, C., & Wilson, W. W. (2005). Spatial modeling in technology adoption decisions: The case of shuttle train elevators. American Journal of Agricultural Economics, 87(4), 1034-1045. doi: 10.1111/j.1467-8276.2005.00786.x. (in English).
https://doi.org/10.1111/j.1467-8276.2005.00786.x
7. Ndembe, E. (2015). Hard red spring wheat marketing: effects of increased shuttle train movements on railroad pricing in the northern plains. In Journal of the Transportation Research Forum, 54(2), (pp. 101-115). doi: 10.5399/osu/jtrf.54.2.4288. (in English).
https://doi.org/10.5399/osu/jtrf.54.2.4288
8. Lomotko, D. V., & Arsenenko, D. V. (2018). Stvorennia efektyvnoi tekhnolohii formuvannia zaliznychnykh marshrutiv iz zernovymy vantazhamy za dopomohoiu modelei na merezhi Petri [Creating an effective technology for the formation railway routes with grain cargoes using models on the Petri net]. Informatsiino-keruiuchi systemy na zaliznychnomu transporti [Information and control systems at railway transport], 6, 38-45. doi: 10.18664/ikszt.voi6.151642 (in Ukrainian)
9. Muradian, O. V. (2020). Rozvytok tekhnichnykh zasobiv i tekhnolohii perevezennia zernovykh vantazhiv v Ukraini zaliznchnym transportom [Development of technical facilities and technologies for transportation of grain cargo in Ukraine by large transport]. Transportni systemy ta tekhnolohii perevezen [Transport systems and transportation technologies], 20, 74-85. doi: 10.15802/tstt2020/217416 (in Ukrainian).
https://doi.org/10.15802/tstt2020/217416
10. Kolodiichuk, V., & Dubnevych, Y. (2019). Technical and technological support for grain stocks management of agricultural producers in the conditions of elevator capacity deficiency in Ukraine. Retrieved from: https://managementjournal.usamv.ro/pdf/vol.19_3/Art42.pdf (in English).
11. Kozachenko, D., Vernigora, R., Kuznetsov, V., Lohvinova, N., Rustamov, R., & Papahov, A. (2018). Resource-saving technologies of railway transportation of grain freights for export. Archives of Transport, 45(1), 63-74. doi: 10.5604/01.3001.0012.0944 (in English).
https://doi.org/10.5604/01.3001.0012.0944
12. Kozachenko, D. M., Bobrovsjkyj, V. I., Ochkasov, O. B., & Shepotenko, A. P. (2017). Udoskonalennja tekhnichnogho zabezpechennja pid'jiznykh kolij elevatoriv dlja navantazhennja vidpravnycjkykh marshrutiv [Improvement of technical supply of grain elevator private sidings for loading of unit trains]. Transportni systemy ta tekhnolohii perevezen [Transport systems and transportation technologies], 14, 50-60. doi: 10.15802/tstt2017/123171 (in Ukrainian).
https://doi.org/10.15802/tstt2017/123171
13. Sporudy transportu. Zaliznytsi kolii 1520 mm. Normy proektuvannia [Transport facilities. Railway track 1520 mm. Design standards]. (2018). DSTU ISO V.2.3-19:2018. Kyjiv: Minreghionbud Ukrajiny (in Ukrainian).
14. Metodychni vkazivky z vyznachennja norm chasu na manevrovi roboty, jaki vykonujutjsja na zaliznychnomu transporti [Methodological instructions for calculating time standards for maneuvering works performed on railway transport]. (2003). Nakaz Ukrzaliznyci [Order of Ukrzaliznytsia] № 072-CZ from 25.03.2003. Kyjiv : Transport Ukrajiny (in Ukrainian)
15. Kozachenko, D., Verlan, A., & Korobyova, R. (2020). Improvement of graphical model of railway stations functioning. In 2020 International Conference on Decision Aid Sciences and Application (DASA) (pp. 395-398). IEEE. doi: 10.1109/DASA51403.2020.9317139 (in English).
https://doi.org/10.1109/DASA51403.2020.9317139