До визначення транспортної затримки на регульованому перехресті

TT.
2020;
: pp. 65 - 72
https://doi.org/10.23939/tt2020.01.065
Надіслано: Лютий 27, 2020
Переглянуто: Березень 20, 2020
Прийнято: Березень 24, 2020
1
Lviv Polytechnic National University
2
Lviv Polytechnic National University

З урахуванням важливості часу на долання відстаней маршрутів руху транспортних засобів (ТЗ) , які пролягають по вулично-дорожній мережі (ВДМ) міста, проаналізовано відомі підходи до визначення затримок ТЗ у процесі проїзду (очікування проїзду і проїзд) регульованих перехресть. Перелічено причини, що зумовлюють ріст цих затримок і, які впливають на тривалості світлофорних циклів. Разом з цим автори обґрунтовують потребу зміни існуючого поняття «транспортна затримка». Її потрібно трактувати (щодо проїзду перехресть) як таку тільки в такому разі, якщо група автомобілів, що зупинилися перед перехрестям, не змогла проїхати перехрестя за тривалість горіння дозвільного сигналу і очікує наступного такого ж. Якщо автомобілі у першій групі зуміли проїхати перехрестя (зважаючи можливо і на очікування дозвільного сигналу) , то це не затримка, а необхідна компонента технологічного процесу долання маршруту руху. З цих позицій запропоновано підхід у методиці визначення транспортної затримки на регульованих перехрестях з урахуванням як окремих компонентів формули Вебстера, так і коефіцієнтів завантаження ВДМ, які визначає рівень автомобілізації населення міста. Зроблена порівняльна характеристика результатів розрахунку затримки, визначеної за запропонованою методикою та за формулою Вебстера.

1. Fornalchyk, Ye. Yu. & Hilevych, V.V. (2010). Do poniattia “transportna zatrymka” [To the concept “traffic delay”. Materialy konferentsii molodykh vchenykh EMT2010 (pp. 64–65). – Lviv: LPNU (in Ukrainian).

2. Fornalchyk, Ye. Yu. & Hilevych, V.V. (2019). Pro “zatrymky” avtomobiliv i transportnykh potokiv na vyluchno-dorozhnii merezhi mista [About “delays” of vehicles and traffic flows on city road network]. Tezy dopovidei III Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii “Problemu z transportnymy potokamy I napriamky iikh rozviazannia”. (pp. 43–45). – Lviv: LPNU (in Ukrainian).

3. Fornalchyk, Ye. Yu., Kuzio, V. V. & Hilevych, V.V. (2019). Do vyznachennia zatrymok avtobusiv na marshrutakh [to determination of bus delays on the routes]. Visnyk Natsionalnoho universutety “Lvivska politekhnika”. Seriia “Dymanika, mitsnist ta proektuvannia mashyn i pryladiv” [Visnyk of Lviv Polytechnic National University. Series: “Dynamics, strength and design of machines and mechanisms], Volume 910, 125–129 [in Ukrainian].

4. Vasilieva, H. Yu. (2007). Metody minimizatsii zatrymok transport na mahistralnii vulychno-dorozhnii merezhi mist Ukrainu [Methods of minimization of transport delays on road network of cities of Ukraine]. Candidate`s thesis. Kyiv (in Ukrainian).

5. Fornalchyk, Ye. Yu., Mohula, I. A., Trushevskui, V. E., & Hilevych, V. V. (2018). Upravlinnia dorozhnim rukhom na rehuliovanykh perekhrestiah u mistakh [Traffic management on controlled intersections in cities]. Lviv: Vydavnytstvo Lvivskoi poitekhniky (in Ukrainian).

6. Hul, A. Ye. & Stepanchuk, O. V. (2017). Metodu rozrakhunku zatrymky transport [Methods of traffic delays calculation]. Problemy rozvytku miskoho seredovyshcha – Problems of urban environment development. Volume 1(17), 69–77 [in Ukrainian].

7. Labutin, A. S. (2016). Zaderzhki transporta na nereguliruemykh peresecheniakh [Traffic delays on uncontrolled intersections]. Aleya nauki [Alley of science], Volume 3(3), 73–79. (in Russian)

8. Kunytsia, O. A. & Zakabluk, O.O. (2009). Vuznachennia diisnoi transportnoi zatrymky na nerehuliovanykh perelhrestiakh v odnomu rivni [Determination of transport delay on uncontrolled intersections in one level]. Visti Avtomobilno-dorozhnioho instytuyu – Visti of Automobile-road institute, Volume 2, 46-51.

9. Stepanchuk, O. V. (2018). Metodolohiia pidvyshchennia efektyvnosti funktsionuvannia vulychnodorozhnoi merezhi mist [Methodology of increase of the effectiveness of cities road network functioning]. Candidate`s thesis. Kyiv: KNUBA (in Ukrainian).

10. Highway Capacity Manual / Washington: TRB, 2000. 1134 p. 11. Handbuch fuer die Bemessung von Strassenverkehrsanlagen (HBS 2001). Forshungsgesellschaft fuer Strassenund Verkehrswesen, Koeln, Januar 2002.

12. Teply, S., Allingham, D. I., Richardson, D. B., & Stephenson, B. W. (2008). Canadian Capacity Guide for Signalized Intersections. Third Edition. Toronto: Institute of Transportation Engineers (in English).

13. Levterov A.I. Denysenko O.V. & Yaruta A.M. (2013) UA Patent №100660 Sposib vyznachennia zatrymok transportnykh zasobiv na rehulovanomu perekhresti ta prystrii dlia yoho zdiisnennia [Method for determining vehicle delays at a regulated intersection and device for its implementation]. Kharkiv (in Ukrainian)

14. Webster, F.V. & Cobbe, B. M. (1966). Traffic Signals: Technical Paper № 56. London: Road Research Laboratory (in English).

15. Hilevych, V. V. (2016). Pidvyshchennia efektyvnosti roboty rehuliovanykh perehrest z zhorskymu svitlofornymu tsyklamu [Increase of the effectiveness of controlled intersections operation with fixed-time cycles]. Candidate`s thesis. Lviv (in Ukrainian).

16. Hrytsun, O. M. (2016). Doslidzennia transportnykh zatrymok na pidhodakh do rehuliovanykh pishokhidnykh perehodiv za riznykh rezhymiv koordynatsii [Investigation of transport delays on approaches to controlled pedestrian crossings in different coordination regimes]. Visnyk Shidnoukrainskoho natsionalnoho universytetu imeni Volodymyra Dalia [Visnyk of East Ukrainian National University by Volodymyr Dahl], Volume 1 (225), 55-59. (in Ukrainian).

17. Postranskyy, T. M. (2016). Vpvuv umov rukhu na pokaznyk aktyvnosti rehuliatornykh system vodia miskoho avtobusa [Impact of movement conditions on activity indicator of regulatory systems of city bus driver]. Mizhvuzivskyi zbirnyk “Naukovi notatku” [Intercollegiate collection “Scientific Notes], Volume 55, 310-314. (in Ukrainian).

18. Zhuk, M. M. (2017). Povedinka vodiia za kermom na rehuliovanykh perekhrestiakh [Driver behavior on controlled intersections] Tezy dopovidei II Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii “Problemu z transportnymy potokamy i napriamky iikh rozviazannia” (pp. 148–151). – Lviv: LPNU (in Ukrainian).

19. Lobashov, A. O. & Burko, D. L. (2013). Vlianie urovnia avtomobilizatsii na parametru transportnykh potokov [Impact of motorization level on traffic flow parameters]. Tekhnologicheskii audit i rezervu proizvodstva – Technological audit and production reserves. Volume 5(13), 16–19 (in Russian). https://doi.org/10.15587/2312-8372.2013.18387