Сучасний стан дорожнього покриття автомагістралей забезпечує можливість оперативного здійснення транспортних операцій. Такі обставини спричиняють рух автотранспортних засобів (АТЗ) із великими швидкостями, що стає неможливим без гальмівної системи, здатної забезпечити високу ефективність гальмування та оптимальний перебіг процесу із позицій стійкості та керованості.
Однією із головних вимог до гальмівної системи сучасного АТЗ є стабільність вихідних параметрів, тобто параметрична надійність. Тому важливо мати дані стосовно режимів роботи та енергонавантаженості гальм. Тільки з урахуванням таких даних можна створити гальмівну систему, вихідна характеристика якої буде достатньо стабільною в умовах високої енергонавантаженості.
Тому не випадково міжнародна методика перевірки ефективності гальм АТЗ (Правило 13 ЄЕК ООН) передбачає випробування I, які характеризуються циклічними гальмуваннями (міські умови) та випробування II – тривалими гальмуваннями (гірські умови).
Найнестабільнішою ланкою гальмівної системи є гальмовий механізм, одним зі способів підвищення ефективності якого є забезпечення достатньої енергоємності, що лімітується температурою поверхні тертя.
Об’єктом дослідження є питання про еквівалентність зміни радіуса барабана й ширини пояса тертя гальма. Як критерій еквівалентності прийнято незмінність температури поверхні тертя за вибраного режиму випробувань. Показано, що на сіткових теплових моделях із залученням програмного комплексу “Фур’є – 2 x,y,z” можна також оцінити роль бічної стінки барабана на температурний режим гальма за різних режимів випробувань.
Показано вплив коефіцієнта тепловіддачі на температурний режим гальма через урахування зазору між стінкою барабана й ободом колеса. Отримані формули для визначення еквівалентної ширини пояса тертя за умови рівності теплових потоків, мас і поверхонь охолодження.
1. Bulgakov, M., Shuklynov, S., Uzhva, A., Leontiev, D., Verbitskiy, V., Amelin, M., & Volska, O. (2020). Mathematical model of the vehicle initial rectilinear motion during moving uphill. In IOP Conference Series: Materials Science and Engineering (p. 012022). IOP Publishing. doi: 10.1088/1757-899X/776/1/012022 (in English). https://doi.org/10.1088/1757-899X/776/1/012022
2. Shuklinov, S., Leontiev, D., Makarov, V., Verbitskiy, V., & Hubin, A. (2020). Theoretical Studies of the Rectilinear Motion of the Axis of the Locked Wheel After Braking the Vehicle on the Uphill. In International scientific-practical conference (pp. 69-81). Cham: Springer International Publishing. doi: 10.1007/978-3-030-58124-4_7 (in English). https://doi.org/10.1007/978-3-030-58124-4_7
3. Bogomolov, V. A., Klimenko, V. I., Leontiev, D. N., Ponikarovska, S. V., Kashkanov, A. A., & Kucheruk, V. Y. (2021). Plotting the adhesion utilization curves for multi-axle vehicles. Bulletin of the Karaganda university, 1 (101), 35-45. doi: 10.31489/2021Ph1/35-45 (in English). https://doi.org/10.31489/2021ph1/35-45
4. Leontiev, D., Klimenko, V., Mykhalevych, M., Don, Y., & Frolov, A. (2019, June). Simulation of working process of the electronic brake system of the heavy vehicle. In International scientific-practical conference Advances in Intelligent Systems and Computing (pp. 50-61). Cham: Springer International Publishing. doi: 10.1007/978-3-030-25741-5_6 (in English). https://doi.org/10.1007/978-3-030-25741-5_6
5. Diachuk, M., Lykhodii, O., Leontiev, D., Ryzhykh, L., & Aleksandrov, Y. V. (2022). Dynamic modeling of semitrailer trucks equipped by steered wheels. Journal of Mechanical Engineering and Sciences, 16(1), 8691-8705. doi: 10.15282/jmes.16.1.2022.04.0687 (in English). https://doi.org/10.15282/jmes.16.1.2022.04.0687
6. Podrigalo, M., Klets, D., Kholodov, M., Bogomolov, V., Turenko, A., Molodan, A., ... & Hatsko, V. (2019). The Improvement Brake's Qualities of Vehicle by Developing the Method of the Choosing Frictional Pairs of the Brakes Mechanisms. Retrieved from: https://doi.org/10.4271/2019-01-2145 (in English). https://doi.org/10.4271/2019-01-2145
7. Gudz, G., Zakhara, I., Voitsikhovska, T., Vytvytskyi, V., & Ropyak, L. (2022). Temperature Distribution in Parts of the Vehicle Disk Brake. In Advanced Manufacturing Processes IV: Selected Papers from the 4th Grabchenko's International Conference on Advanced Manufacturing Processes, (pp. 517-529). doi:10.1007/978- 3-031-16651-8_49. (in English). https://doi.org/10.1007/978-3-031-16651-8_49
8. Hudz H., S., Hlobchak M., V., & Zakhara I., I. (2018). Teplovyi rozrakhunok dyskovykh halm avtomobiliv na tsyklichnykh rezhymakh roboty [Thermal calculation of automotive disc brakes in cyclic operating conditions]. Lviv: Halych-Pres (in Ukrainian).
9. Yedyni tekhnichni prypysy shchodo ofitsiinoho zatverdzhennia dorozhnikh transportnykh zasobiv katehorii M, N ta O stosovno halmuvannia [Unified technical requirements for the official approval of road vehicles of categories M, N and O with regard to braking]. (2001). DSTU UN/ECE R 13-09:2004. Retrieved from: https://online.budstandart.com/ua/catalog/doc-page.html?id_doc=54129 (in Ukrainian).
10. Hudz H. S., Hlobchak M. V. (2023). The influence of important factors on the distribution of heat flows in elements of drum brakes of vehicles. Transport technologies, 4(1), 83-89. doi: 10.23939/tt2023.01.083 (in English). https://doi.org/10.23939/tt2023.01.083
11. Hilchuk A. V., Chalatov A. A., & Donyk T. V. (2020). Teoriia teplorovidnosti [The theory of thermal conductivity]. Kyiv: National Technical University of Ukraine "Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute" (in Ukrainian).
12. Hudz H. S., Herys M. I., Hlobchak M. V., Klypko O. R. (2021). Porivnialna otsinka barabannykh i dyskovykh halm avtomobilnykh kolis za enerhoiemnistiu [Comparative assessment of drum and disc brakes for car wheels by energy capacity]. Naukovyi visnyk NLTU Ukrainy [Scientific Bulletin of UNFU], 31(6), 74-78. doi: 10.36930/40310611 (in Ukrainian). https://doi.org/10.36930/40310611
13. Tryshevskyi O. I., Saltavets M. V., Vorobjov D. S. (2019). Metodyka rishennia zvorotnykh zadach teploprovidnosti [Technique of solution of reverse tasks of heat conduction]. Visnyk Natsionalnoho tekhnichnoho universytetu "KhPI" [Bulletin of the National Technical University "KhPI"], 31(1306), 81-85 (in Ukrainian).
14. Scherbakov V. K., & Lebed N. L. (2020). Matematychne modeliuvannia teplofizychnykh protsesiv [Mathematical modeling of thermophysical processes]. Kyiv: National Technical University of Ukraine "Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute" (in Ukrainian).