Напрями використання інтегративного підходу у професійній підготовці майбутніх фахівців інформаційної, бібліотечної та архівної справи

Huzii, I., Dolnikova, L., Hotra, O. (2025). Areas of Using an Integrative Approach to Professional Training of Future Specialists in Information, Library and Archival Studies.  Veritas: Legal and Psychological-Pedagogical Research, 1(1), 102–109.

1
Національний університет “Львівська політехніка”, Навчально-науковий інститут права, психології та інноваційної освіти
2
Національний університет “Львівська політехніка”, Навчально-науковий інститут права, психології та інноваційної освіти
3
Люблінська Політехніка, Польща

Анотація. У статті проведено аналіз можливостей використання інтегративного підходу у професійній підготовці майбутніх фахівців інформаційної, бібліотечної та архівної справи, визначено основні напрями його використання, що містять інтеграцію професій, інтеграцію знань, інтеграцію умінь тощо. Автори акцентують на потребі поєднання змісту різних навчальних дисциплін та освітніх методик для формування цілісного професійного світогляду у студентів. Особливу увагу присвячено міждисцип- лінарному підходу, який сприяє адаптації фахівців до динамічних змін у сфері інформаційної діяльності, бібліотечної справи та архівознавства. У статті наголошується, що інтегративний підхід дає змогу покращити якість процесу навчання шляхом синтезу теоретичних знань і практичних навичок. Доведено, що інтегративний підхід сприяє розвитку професійних компетентностей, критичного мислення та здатності до самостійного вирішення професійних завдань. Розглянуто практичні аспекти впровадження інтегративного підходу в освітній процес, зокрема розробку комплексних навчальних програм, які поєднують знання з різних галузей, використання інтерактивних методів навчання, створення міждис- циплінарних проєктів та застосування цифрових технологій у навчальному процесі. Зроблено висновок, що інтегративний підхід у професійній підготовці майбутніх фахівців інформаційної, бібліотечної та архівної справи забезпечує якісну підготовку конкурентоспроможних фахівців, які здатні ефективно працювати в сучасному інформаційному середовищі, швидко адаптуватися до нових умов і відповідати на виклики цифрової епохи. Обґрунтовано шляхи подальших досліджень інтегративного підходу в контексті підвищення рівня професійної підготовки через створення нових освітніх програм, які враховують вимоги ринку праці і розвиток інноваційних технологій, що сприятиме ефективній інтеграції теоретичних знань і практичних навичок та адаптації майбутніх фахівців до потреб і вимог динамічного інформаційного середовища.

1. Boichuk, V. M. (2019). Andragogy: Current challenges and prospects for development. Scientific thought. Retrieved from: http://lvivforum.inf.ua/save/2020/1516.06.2020/%D1%87%D0%B0%D1%81%D1%82%D0 %B8%D0%BD%D0%B0%202.pdf

2. Vasina, L. S. (2004). Information technologies in teaching mathematics to future radio technicians. Problems of Education, (39), 172–178. DOI: 10.30525/978-9934-26-301-9-1

3. Holubova, H. V. (n. d.). An integrative approach to working with pedagogically gifted students in the educational and developmental environment of higher education institutions [An extended abstract of doctoral dissertation]. Pavlo Tychyna Uman State Pedagogical University. Retrieved from: https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/ handle/123456789/30438/Holubova.pdf?seque

4. Dolnikova, L. V. (2016). Didactic сonditions for implementing an integrative approach in forming the content of fundamental and professional disciplines. Young Scientist, (4)31, 519–523. Retrieved from: http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2016/12/101.pdf

5. Dubynchuk, O. S. (1992). Differentiation of mathematical education content for schools with different professional specializations. In Differentiated Learning in Vocational Education Institutions: a Scientific and Methodical Collection (pp. 29–39). The Institute for Pedagogy of Ukraine. DOI: 10.33099/2617-1783/2021-44/100-107

6. Eraut, M. (2000). Nonformal learning and tacit knowledge in professional work. British Journal of Educational Psychology, 70, 113–136. Retrieved from: https://bpspsychub.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/ 10.1348/000709900158001

7. Ivanchenko, Ye. A. (2011). Theoretical and methodical foundations of the system for integrative professional training of future economists [Doctoral dissertation]. South Ukrainian Kostiantyn Ushynskyi National Pedagogical University. Retrieved from: https://library.vspu.net/items/9397e363-0e40-4f23-9180-24cd7c42bc86

8. Karpenko, O. O. (2008). The concept of professional orientation (48 p.). Kharkiv Aviation Institute. Retrieved from:https://dspace.library.khai.edu/xmlui/bitstream/handle/123456789/6753/Ka... Allowed=y

9. Kliuchkovska, I. M. (2006). Structuring the content of integrative textbooks in foreign languages for future engineering specialists [Doctoral dissertation]. Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University. Retrieved from: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/1547

10. Kozlovskyi, Yu. M. (2017). Professional integrology in the system of educational sciences. Pedagogical Almanac, (34), 108–113. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pedalm_2017_34_18

11. Kozlovskyi, Yu. M., Kozlovska, I. M. (2015). Educational integrology. Spolom. Retrieved from: https://www.researchgate.net/publication/286392357_Edukacijna_integrologia

12. Korchevskyi, D. O. (2014). Philosophical aspects of integrating the content of training future computer professionals. Scientific Journal of M. P. Drahomanov National Pedagogical University. Series 17. Theory and Practice of Teaching and Education, (24), 104–110. Retrieved from: https://npu.edu.ua/images/file/vidil_aspirant/avtoref/ D_26.053.19/Kortchevskiy.pdf

13. Lavrynenko, O. V. (2022). Digital technologies in the system of nonformal education for adults. Education of the 21st century. DOI: 10.31392/UDU-MKNino-Sergiyenko70-2024

14. Petrenko, I. V. (2021). Current approaches to integrating the content of professional education. DOI: 978- 617-7221-96-7

15. Solianyk, A. A. (2017). Current problems of standardizing library and information studies in Ukraine. In V. S. Pashkova (Ed.), Current Library and Information Studies: European Guidelines: Proceedings of the 8 th International Scientific and Practical Conference (pp. 11–16). UBA. DOI: 978-966-97569-6-1

16. Stakhmych, T. M. (2011). An integrative approach to training qualified culinary workers in vocational education institutions [Doctoral dissertation]. Vinnytsia Mykhailo Kotsiubynskyi State Pedagogical University. Retrieved from: http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/12840/1/Dis_Turytsja.pdf

17. Shevchuk, L. A. (2023). Andragogical approaches to forming motivation for self-education in adults. Lviv University Publishing. Retrieved from: https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/40620/Andrahohika_Os vita%20doroslykh.pdf?sequen e=1&isAllowed=y

18. Shumaker, D. (2012). The embedded librarian: Innovative strategies for taking knowledge where it’s needed. New Jersey. DOI: 10.1353/ils.2013.0009

19. Yaremenko, O. S. (2020). Interactive teaching methods in higher education. Scientific Bulletin of Education and Science, (8), 77–85. Retrieved from: http://elibrary.kdpu.edu.ua/xmlui/handle/123456789/10201