Socio-cultural assets of historical and cultural heritage in Ukrainian society

2015;
: pp. 37 - 41
Authors:
1
Institute of the Humanities and Social Sciences Lviv Polytechnic National University

The problem of actualization of socio-cultural assets is viewed in the context of search of effective instrument for ensuring peace, prevention of conflicts, conciliation and understanding in Ukrainian society. Fundamental is mutual understanding of human values, following human rights, promoting respect for cultural diversity. Culture in the contemporary world is the vector which provides a human with new knowledge, sense and purpose for existence, the feeling of world in which we live, contributing to acquirement of social capital, exercising the projection of future. Democratic culture is a way in which we observe a new model of society, which is based on stable development. The sights of history and culture is a source of historic experience of generations, which contain diverse information about the development of society in the past, promoting the spiritual development of personality, forming stable feeling of belonging to local community. Cultural abilities can provide the stable development in society, influence through the cultural participation — realization of tolerance, empathy, feeling of belonging, trust, solidarity, social capital. Diversity envisages the awareness of own identity and perception of identity of another person. In the present multicultural society the socio-cultural perspective is closely connected with the feeling of identity. The problem of identity, individual and social choice under the conditions of diversity is actual not only for Ukrainian society.The important aspect of modern views at the cultural sights is the realization of values as the objects which present certain historic environment with it historically shaped cultural mutual influences and connections. The new meanings of culture appear in the process of communication, which occur in common places, in the social space. Active character of cultural communication is carried out during the dialogue which has the purpose to shape, preserve, translate and develop cultural norms, values, knowledge and senses, promoting integration, social consolidation, which is important social request of museums.Socio-cultural role of museums as institutions which promote the cognition and popularization of cultural heritage, values, meanings envisage the development of programs, which aim at dialogue and cooperation, involvement of local communities (individuals, public officials, business, cultural activists, civil society), search for new forms of presenting cultural products, familiarization with the social space of city. The important task of museum in modern socio- cultural conditions is teaching individuals through applying the all-accepted, socio-moral norms and principlesas regarded to certain situation, providing them with the instrument which works in different problem situations and in different cultures. The development of tolerance, skills of constructive dialogue should be the object of the attention of cultural institutions under the conditions of present multicultural society. The detection of positive influence of different cultures during the process of cognition, critical analysis and open discussion of vulnerable and controversial questions promote overcoming of social biases and stereotypes. The contemporary cultural institutions strive to shape the answers on social challenges, offering means for understanding and realization by young people the complex interconnections of historic past, 

shaping the vision of their future and the role, which they can play in social life. During the process of cognition and shaping of valuable attitude of individuals to the problems of historic-cultural heritage, young people have the opportunity to get the stable feeling of belonging to the society by learning to make independent decisions, making prudent choices, anticipating the development of society in the future.

1. Андерсон Бенедикт «Уявлені спільноти». Міркування щодо походження й поширення націоналізму / Бенедикт Андерсон. — К. : Критика, 2001. 2. Біла книга з міжкультурного діалогу «Жити разом у рівності й гідності». Затверджена міністрами закордонних справ країн-членів Ради Європи на 118-й сесії Комітету міністрів. — Страсбург, 7 травня 2008 року. Режим доступу: http://www.model21.in.ua/files/bila_knyha_.pdf). 3. Габермас Юрґен. Залучення іншого: Студії з політичної теорії / Юрґен Габермас [пер. з нім. Андрій Дахній]. — Львів : Асторлябія, 2006. 3. Гантінгтон Самюел П. Протистояння цивілізацій та зміна світового порядку / Самюел П. Гангтінгтон / Пер. з англ. — Львів : Кальварія, 2006. 4. Гнатюк Оля. Прощання з імперією. Українські дискусії про ідентичність / Оля Гнатюк / пер. з пол. — К. : Критика, 2005. 5. Катаргіна Т. І. Історико-культурна спадщина національних меншин у Києві / Т. І. Катаргіна // Проблеми збереження історико-культурної спадщини Києва / Горбик В. О. (відповідальний редактор), Даниленко В. М., Денисенко Г. Г., Катаргіна Т. І., Кубальський О. Н., Федорова Л. Д. (науковий редактор) — К. : Інститут історії України, 2009. — С. 174–192. 6. Кримський С. Підсигнатурою Софії / Сергій Кримський. — К. : Києво-Могилянська академія, 2008. 7. Рей Мішлін. Дискусійні питання політики полікультурної освіти, тренування і навчання / Мішлін Рей / Пер. з англ. — Львів : ЗУКЦ, 2008. 8. Рябчук Микола. Дві України: реальні межі, віртуальні війни / Микола Рябчук. — К. : Критика, 2003. 9. Умови громадянства : зб. ст. / за ред. Барта Ван Стінбергена; пер. з англ., передм. та прим. О. О. Іваненко; Український центр духовної культури. — К. : [б. в.], 2005. 10. Яковенко Н. М. «Україна між Сходом і Заходом»: проекція однієї ідеї // Яковенко Н. М. // Паралельний світ. Дослідження з історії уявлень та ідей в Україні XVI–XVII ст. — К. : Критика, 2002. 11. Hinze Hans Martin Challenges and Possibilities. Museums in Globalized World. Available from: http://www.museums.org.ua/lectionHofstede,Geert(2001).Culture’sConsequences:comparingvalues,behaviors,dn institutions,and organizationsacrossnations (2 ed). 12. Intercultural competences. Conceptual and Operational Framework. UNESKO, 2013. 13. Kymlicka Will. Multicultural Citizenship: A Liberal Theory of Minority Rights / Will Kymlicka. — Oxford : Clarendon Press. — 1995. — 265 p.