У статті проаналізовано можливості прогнозування доходів великих корпорацій, таких як Apple, Amazon, GE, IBM і ExxonMobil, використовуючи алгоритми машинного навчання Random Forest та XGBoost, а також Tableau як еталонний інструмент аналітики. Основною метою було оцінити точність цих методів та їхню здатність передбачати фінансові показники на основі історичних даних. Метою виконаних досліджень є аналіз та порівняння створених локальних моделей машинного навчання та комерційних моделей в предметі прогнозування доходу на звітний період з урахуванням історичних даних. У ході роботи використано Google Colab як середовище для обчислень, що дозволило легко інтегрувати алгоритми, працювати з великими наборами даних та швидко тестувати моделі. Дані щодо доходів компаній були внесені у Google Sheets, звідки їх було завантажено для подальшого аналізу. Застосовано методи попередньої обробки даних, включаючи масштабування та усунення можливих аномалій. Результати показали, що хоча жодна модель не змогла передбачити доходи з абсолютною точністю, моделі машинного навчання продемонструвало конкурентоспроможність у порівнянні з Tableau. Наприклад, XGBoost точніше спрогнозував дохід GE (13,02% відносної похибки проти 24,06% у Tableau), а Random Forest – ExxonMobil (3,82% проти 16,95%). У той же час, модель від Tableau продемонстрував точніші результати для Amazon та Apple, що може бути пов’язано з особливостями внутрішніх алгоритмів прогнозування. Результати аналізу середньоквадратичної похибки (MSE) підтвердив, що точність прогнозів може змінюватися залежно від вибраної моделі. Для моделі на основі алгоритму Random Forest похибка становила 3649,4, а для моделі, що використовувала алгоритм XGBoost – 3713,4, що свідчить про необхідність подальшої оптимізації параметрів моделей. Однак, враховуючи, що навіть Tableau мав значні відхилення у прогнозах, можна стверджувати, що методи машинного навчання є перспективними та можуть використовуватися для фінансового прогнозування, особливо після доопрацювання та адаптації до конкретних завдань. Таким чином, наше дослідження підтвердило, що моделі на основі алгоритмів Random Forest та XGBoost є ефективними інструментами аналітики, які можуть конкурувати з традиційними методами візуалізації та прогнозування. Подальші дослідження можуть зосередитися на покращенні параметрів моделей та використанні додаткових факторів, що впливають на фінансові показники компаній.
[1] S. Meharanjunisa, “Forecasting of Artificial Intelligence and its Influence on Revenue”, IJIRT, 2020, 805p. https://www.researchgate.net/profile/Syed-Meharanjunisa/publication/3428990 47_Forecasting_of_Artificial _Intelligence_and_its_Influence_on_Revenue/links/5f0c7f2992851c38a519c12f/Forecasting-of-Artificial-Intelligence-and-its-Influence-on-Revenue.pdf?cfchltk=4nUEBO2rjmTprsL_nCPPjQPOH1IRCiYBUTFC6eRRcwY-1737628845-1.0.1.1-cx0yAeekyh7WI8sCDf0bIS4Q.AOOc_L gBpTlhtKyk4I
[2] V. Golderzahi, H. K. Pao, “Revenue forecasting in smart retail based on customer clustering analysis”, Internet of Things, Volume 27, 2024, 101286. https://doi.org/10.1016/j.iot.2024.101286
[3] M. Würfel, Q. Han, M. Kaiser, “Online Advertising Revenue Forecasting: An Interpretable Deep Learning Approach”, IEEE International Conference on Big Data (Big Data), 2021, Orlando, FL, USA, pp. 1980-1989, https://arxiv.org/pdf/2111.08840
[4] N. Groene, S. Zakharov, “Introduction of AI‑based sales forecasting: how to drive digital transformation in food and beverage outlets”, Discov Artif Intell 4, 1 (2024). https://doi.org/10.1007/s44163-023-00097-x
[5] U. Chinta, P. Goel, A. Renuka, “Leveraging AI and Machine Learning in Salesforce for Predictive Analytics and Customer Insights”, Universal Research Reports, Volume: 10, Issue: 01, 2023, pp. 246-255. https://www.researchgate.net/publication/383597449_Leveraging_AI_and_Machine_Learning_in_Salesforce _for_Predictive_Analytics_and_Customer_Insights
[6] H. Sengar, S. Aravind, R. Kolli, O. Goel, S. Singh, P. Goel, “Ever aging AI/ML Models for Predictive Analytics in SaaS Subscription Management”, Darpan International Research Analysis, Vol. 12, Issue 3, 2024, pp. 915-928.
[7] І. Фадєєва, В. Романишин, В. Круш, “Вплив інтеграції штучного інтелекту на підвищення фінансової стійкості підприємств”, Actual Problems of Economics, # 10 (280), 2024, cc. 6-11. https://doi.org/10.32752/1993-6788-2024-1-280-6-13
[8] M. Kureljusic, E. Karger, “Forecasting in financial accounting with artificial intelligence – A systematic literature review and future research agenda”, Journal of Applied Accounting Research, Volume 25, Issue 12, 2024, pp. 81-97. https://doi.org/10.1108/JAAR-06-2022-0146
[9] N. Duc, T. Chau, P. Long, L. Nhung, B. Huy, Z. Yusof, A. Hassan, “Modernizing Taxation, Fraud Detection, and Revenue Management in Public Institutions Using AI-Driven Approaches”, QuestSquare, Volume 7, 2024, pp. 55–66. https://www.researchgate.net/publication/387756419_Modernizing_Taxation_Fraud_Detection _and_Revenue_Management_in_Public_Institutions_Using_AI-Driven_Approaches
[10] В. Фаріон, А. Гомотюк, Р. Назар, С. Турчин, “Використання штучного інтелекту для прогнозування фінансових показників”, Економічний аналіз. Том 34. № 2. , 2024, сс. 327-337. https://doi.org/10.35774/econa2024.02.327
[11] C. Swenson, “Using Machine Deep Learning AI to Improve Forecasting of Tax Payments for Corporations”, Forecasting, Vol. 6(4), 2024, pp. 968-984. https://doi.org/10.3390/forecast6040048
[12] B. Adelakun, “AI-driven financial forecasting: innovations and implications for accounting practices”, International Journal of Advanced Economics, Volume 5, Issue 9, 2023, pp. 323-338. https://doi.org/10.51594/ijae.v5i9.1231
[13] О. Фокін, “Вплив використання штучного інтелекту на фінансовий сектор”, Академічні візії, №34, 2024. https://doi.org/10.5281/zenodo.13354429