Особливості децентралізаційних процесів в Польщі та їх вплив на місцеве самоврядування в Україні

Maiia Pyvovar. Osobliwości prcesów decentralizacyjnych w Polsce i ich wpływ na samorząd terytorialny w Ukrainie.

Автори:
1
Національний університет “Львівська політехніка”, Навчально-науковий інститут права та психології

Анотація. Децентралізація, яка є складним процесом, має призвести до ефективного та раціонального управління на державному рівні. Через турботу щодо європейських демократичних цінностей постало серйозне питання про розвиток місцевої демократії, якої не може не вистачати в громадянському суспільстві. З метою надання важливості прав жителів задовольняти свої потреби на місцевому рівні, органи місцевого самоврядування отримали значну автономію та незалежність від державної влади. Ці наслідки стали реальними завдяки процесам децентралізації влади, передачі владних повноважень зверху донизу.
У цьому напрямку європейська спільнота прийняла важливі міжнародні нормативні акти, серед яких: Європейська хартія місцевого самоврядування, Європейська хартія регіонального самоврядування та Європейська рамкова конвенція про транскордонне співробітництво між громадами та територіальними органами влади. Європейська хартія місцевого самоврядування є першим багатостороннім правовим інструментом, який визначає та захищає принципи місцевої автономії – однієї з основ демократії, яка захищається та розвивається Радою Європи. Вона робить важливий внесок у захист і просування спільних європейських цінностей. У преамбулі Європейської хартії місцевого самоврядування зазначається, що “право громадян брати участь у державних справах є одним із спільних демократичних принципів для всіх держав-членів Ради Європи, ґрунтується на принципах демократії та децентралізації”. Сьогодні, місцеве самоврядування є одним із визначальних факторів і стандартів демократичної правової держави. Децентралізація допомагає посилити роль кожного мешканця та місцевих громад наділяючи їх спеціальними повноваженнями, завданнями та власністю.
Існування місцевого самоврядування завжди обстоювалося на тій підставі, що воно є ключовим аспектом процесу демократизації та активізації участі мешканців у прийнятті рішень. У демократичній державі найважливішою одиницею є людина, а вона відповідно є жителем відповідної громади. Розвиток органів місцевого самоврядування завдяки впливу та ролі децентралізації був однією з найважливіших демократичних реформ у Польщі, над якою працювали найкращі юристи та науковці. Децентралізація в рамках місцевого самоврядування спрямована виключно на розвиток, підкреслюючи потреби, цілі та інтереси місцевих громад. Сьогодні Польща – одна з найбільш прогресуючих європейських держав, де успішно реалізовано реформу децентралізації влади. Тому важливо, щоб в Україні завершилась реформа місцевого самоврядування, взявши за основу її досвід після завершення війни.

1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. Nr 78, poz. 483 ze zm.). [in Polish].

2. Tuleja Piotr (2021) (red.). Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz. Wydawnictwo. Wolters Kluwer Polska. 540 p. [in Polish].

3. Wyrok Trubunalu Konstytycijnego z dnia 16 marca 2011r.URL:https://sip.lex.pl/#/jurisprudence/520898096?cm=DOCUMENT (accessed: 07.08.2023) [in Polish].

4. Traktat o Unii Europejskiej z dnia 7 lutego 1992 r.URL:https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=celex%3A11992M%2FTXT (accessed: 07..08.2023) [in Polish].

5. Noty tematyczne o Unii Europejskiej. Parlament Europejski. Zasada pomocniczości. URL:https://www.europarl.europa.eu/factsheets/pl/sheet/7/zasada-pomocniczosci. (accessed: 15.05.2023) [in Polish].

6. J. Helios, W. Jedlicka (2004). Suwerenność w dobie procesów integracyjnych i globalizacyjnych, Acta Universitatits Wratislaviensis No 2626, Prawo CCXCI, Wrocław . P. 57 [in Polish].

7. Rząd zapowiada dodatkowe 13,67 mld zł dla samorządów. URL:https://samorzad.pap.pl/kategoria/finanse/rzad-zapowiada-dodatkowe-1367-... (accessed: 15.06.2023). [in Pollish].

8. Iwona Niżnik-Dobosz (2020). Samorząd terytorialny wobec zasady podziału władzy. Ruch prawniczy, ekonomiczny i socjologiczny. 14 p. [in Polish]. https://doi.org/10.14746/rpeis.2020.82.4.3

9. K. Mucha (2017). Realizacja zadań własnych gminy w kontekście konstytucyjnej zasady decentralizacji, pod red. M. Chrzanowski, J. Sobczak, Lublin 2017 r., p. 75. [in Polish].

10. A. Wiktorowska (2002). Prawne determinanty samodzielności gminy. Zagadnienia administracyjno-prawne, Warszawa . p. 55. [in Polish].

11. J. Zimmermann (2012). Stanowisko takie jest akceptowane i prezentowane przez większość przedstawicieli doktryny:  Prawo administracyjne, Warszawa. p. 146.  [in Polish].

12. Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 24.03.1998 r., sygn. K40/97, OTK ZU 1998, Nr 2 , poz. 12 (accessed: 27.08.2023).

13. Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 16.03.1999 r., sygn. K35/98, OTK 1999, Nr 3, poz. 37. (accessed: 27.08.2023).

14. Konstytucja Ukrainy (1996). Ustawa Ukrainy. № 30, Art.. 141). Wiadomości Rady Najwyższej Ukrainy. URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text (accessed: 27.08.2023). [in Ukrainian].

15. Orzeczenie  Konstytucyjnego Sądu Ukrainy w sprawie interpretacji i stosowania zasady praworządności z dnia 02 listopada 2004 r. N 15-рп/2004URL:https://zakononline.com.ua/documents/show/246850___246915 (accessed: 19.08.2023).

16. Ustawа Ukrainy  (2015 ) “O dobrowolnym połączeniu wspólnot terytorialnych”. Wiadomości Rady Najwyższej (WWR), nr 13, art. 91). URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/157-19#Text (accessed: 19.08.2023). [in Ukrainian].

17. Projekt ustawy “О działalności prawodawczej”.Wiadomości Rady Najwyższej. URL:https://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=72355 (accessed: 12.09.2023).