До завдань теорії правової соціалізації належить дослідження цілісного процесу становлення особистості. Вирішення означеного завдання ускладнюється необхідністю осмислення проблем та ризиків правової соціалізації і необхідністю подальшого вироблення обґрунтованих рекомендацій щодо їх попередження та подолання.
Поняття ризику є багатоплановим. Проблема ризиків сьогодні широко дискутується в наукових колах при оцінці міжнародної, економічної, соціальної, правової, фінансової та інших сфер державної діяльності. В науковій літературі вживаються різні похідні ризику, залежно від сфери застосування та глибини наукового аналізу загрози.
В суперечливих умовах становлення нашої молодої держави потребуємо ефективного управління суспільними ризиками. Розвиток методології управління ризиками дозволить вдосконалювати стратегію правової соціалізації громадян в Україні. Нині очевидним є брак цілеспрямованої активної державної діяльності, яка була б скерованою на зменшення впливу як прогнозованих негативних, так і стихійних антисоціальних чинників та активних протидій правовій соціалізації.
Особистість людини формується не сама по собі, а під впливом суспільства, яке відіграє вирішальну роль у її вихованні. Не менш важливою від державної є роль малих соціальних груп, у яких особа взаємодіє з іншими людьми. Це сім’я, шкільний клас, релігійні організації тощо. В нашій статті ми наголошуємо на значенні найближчого оточення людини в процесі правової соціалізації, адже на первинному рівні проблеми правової соціалізації особи виникають як правило вже в її найближчому оточенні, - в межах сім'ї, посеред друзів чи ровесників.
В сучасному світі чимало сімей, де батьки сприяють формуванню у дітей моделей девіантної поведінки, і як наслідок, такі сім'ї стають вагомим фактором соціопатогенезу особистості. В нашому дослідженні сім’ю розглянуто як одне з основних джерел збереження культурних і духовних цінностей, адже саме сім'я є тим інститутом правової соціалізації, через який можуть закладатися основи як толерантного соціального життя, так і традиції беззаконня та насильства.
1. Alieksieienko, T. (2007). Sotsializatsiia osobystosti: mozhlyvosti y ryzyky (sotsialno-pedahohichnyi aspekt) [Socialization of the individual: opportunities and risks]: naukovo-metodychnyi posibnyk. Kyiv: Vydavnytstvo "Pedahohichna dumka", 2007. 152 s. S.5. [in Ukrainian]. 2. Hryshchuk, D.H. (2020). Akmeolohichnyi pidkhid yak stratehichnyi oriientyr hromadianskoi sotsializatsii molodi [Acmeological approach as a strategic landmark of civic socialization of youth]. Materialy naukovoi konferentsii "Mizhhaluzevi dysputy: dynamika ta rozvytok suchasnykh naukovykh doslidzhen" (10 lypnia 2020 roku). Tom 2. Vinnytsia. S. 57-59. [in Ukrainian]. 3. Knysh, A.V. (2017). Osoblyvosti roboty fakhivtsiv sotsialnoi sfery z neblahopoluchnymy simiamy [Features of the work of social workers with disadvantaged families]. Studentskyi naukovyi vymir sotsialno-pedahohichnykh problem sohodennia: zbirnyk materialiv Mizhnarodnoi studentskoi naukovo-praktychnoi konferentsii (m. Nizhyn, 26 kvitnia 2017 r.). Nizhyn : NDU im. M.Hoholia, 2017. 261 s. [in Ukrainian]. 4. Matsuliak, M. (2010). Neblahopoluchni simi yak chynnyk nehatyvnoi sotsializatsii u suspilstvi nepovnolitnikh [Disadvantaged families as a factor of negative socialization in the society of minors]. Problemy suchasnoi psykholohii. №8. 2010. S. 682-691. [in Ukrainian]. 5. Maksymova, N.Iu. (2017). Typolohiia simei, yaki potrebuiut sotsialno-psykholohichnoi dopomohy [Typology of families in need of socio-psychological assistance]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Psykholohiia. Pedahohika. Sotsialna robota. №1. 2017. S. 45-51. [in Ukrainian]. 6. Makhmadaminova, H.A. (2006). Sotsializatsiia nepovnolitnikh u sotsialno neblahopoluchnykh simiakh [Socialization of minors in socially disadvantaged families]. Avtoref. dysertatsii kandydata sotsiolohichnykh nauk. K.: Instytut sotsiolohii, 2006. 16s. [in Ukrainian]. 7. Polinkevych, V. (2020). Osoblyvosti sotsialnoho zhyttia neblahopoluchnykh simei [Features of the social life of disadvantaged families]. Zbirnyk tez dopovidei IV Mizhnarodnoi studentskoi naukovoi konferentsii "Pravova systema Ukrainy v umovakh yevropeiskoi intehratsii: pohliad studentskoi molodi" (15 travnia 2020 roku). Ternopil: Ternopilskyi natsionalnyi ekonomichnyi universytet: Vydavnycho-polihrafichnyi tsentr "Ekonomichna dumka TNEU", 480 s. [in Ukrainian]. 8. Raievska, Ya.M. (2011). Fenomen dystantnoi simi ta yii vplyv na osobystist pidlitka [The phenomenon of a distant family and its impact on the personality of the adolescent]. Problemy suchasnoi psykholohii. № 13. 2011. S. 280-290. [in Ukrainian]. 9. Somkina, I.S. (2011). Osoblyvosti vplyvu neblahopoluchnoi simi na sotsializatsiiu dytyny [Features of the influence of a troubled family on the socialization of the child]. Visnyk LNU imeni Tarasa Shevchenka. №4 (215). 2011. S. 74-85. [in Ukrainian].