У статті подано матеріали дослідження проблеми шкільного насильства. Метою статті є дослідження (розкриття) сутнісного змісту поняття насильства у шкільному середовищі, а також визначити основний зміст поняття «булінг». У ході дослідження проводиться аналіз і систематизація теоретичних підходів до розуміння явища насильства в школі, найбільш розроблених в науковій літературі. Здійснюється порівняльний аналіз поняття шкільного насильства та інших понять, що є близькими за своєю суттю. Висвітлено поняття насильства у шкільному середовищі у різних наукових проекціях та відповідно до законодавства України. Розглянуто тлумачення поняття шкільного насильства у широкому та вузькому значенні. Проаналізовано праці сучасних дослідників різних періодів, які аналізували дану проблематику. Здійснено аналіз тлумачення поняття булінг. Наведені статистичні дані стану булінгу в Україні свідчать. Подані показники судової практики щодо булінгу в Україні. Визначено, що будучи невід'ємною частиною існування соціуму, насильство тією чи іншою мірою властиве і шкільному середовищу. В англомовній літературі тема шкільного насилля не є новою, проте, у вітчизняній психолого-педагогічній та соціологічній науці цю проблему почали активно досліджувати в роки незалежної України. Спільного та єдиного визначення терміну «булінг» сьогодні нема, тому в Україні його визначено в різних нормативно-правових актах, які регулюють дану проблему. Слід звернути увагу на те, що не є булінгом, та вміти відрізняти булінг від звичайного конфлікту, примусу, агресії, жорстокого поводження між однолітками, адже кримінальне насильство – найнебезпечніша форма злочинної діяльності, тому до боротьби з ним потрібно бути достатньо підготовленими. Подальші дослідження повинні бути спрямовані на глибоке дослідження причин його існування та запобігання його в шкільному середовищі тому що цькування в закладах освіти є криміногенним фактором та має підвищений ризик причетності до протиправної поведінки та злочинів
1. Konstytutsiya Ukrayiny (1996). [Constitution of Ukraine].: Zakon Ukrayiny vid 28 chervnya 1996 r. No 254k/96-VR. Verkhovna Rada Ukrayiny. Vidomosti Verkhovnoyi Rady Ukrayiny. 1996. No 38. St. 160/
2. Berkovyts, L. (2007). Ahressyia: prychynы, posledstvyia y control [Aggression: causes, consequences and control ]. S. 24–25.
3. Kessedy, F. Kh. ( 1979). Arystotel y sovremennost.Voprosы fylosofyy. [Aristotle and Modernity. Questions of Philosophy]. № 3. S. 17.
4. Mykytchyk, O. V. (2002).Zlochyn yak sotsialne yavyshche: filosofsko-pravovyi aspect. [Crime as a social phenomenon: philosophical and legal aspect] dys. na zdobuttia nauk. stupenia kand. yuryd. nauk: spets. 12.00.12 / O.V. Mykytchyk. K.S. 50.
5. Bandurka A. M., Zelynskyi A. F. (1996). Vandalyzm[Vandalism]. Kharkiv: Un-t vnutr. del. S. 200.
6. Humin, O. M. (2009). Kryminalna nasylnytska povedinka proty osoby [Criminal violent behavior against a person] monohrafiia. Lviv: Lvivskyi derzhavnyi universytet vnutrishnikh sprav. S. 360.
7. Politolohichnyi entsyklopedychnyi slovnyk (2004). [Political science encyclopedic dictionary]. 2-he vyd., S. 736.
8. Shuvalska, L. R. (2013). Naukovi doslidzhennia yurydyko-psykholohichnoi pryrody yavyshcha «nasylstva proty zhyttia ta zdorovia» [Scientific research of the legal and psychological nature of the phenomenon "Violence against life and health"]. Nashe pravo. № 2. S. 119-124.
9. Lishchuk, N. O. (2202). Nasylnytski dii, shcho vchyniaiutsia shchodo zhinok: prychyny ta zapobihannia[Violence against women: causes and prevention] dys. na zdobuttia nauk. stupenia kand. yuryd. nauk: spets. 12.00.08 / N.O. Lishchuk. Lviv., S. 211–228.
10. Oros, O.B. (2019). Fenomen nasylstva v sotsiolohii. [The phenomenon of violence in sociology]. Habitus. №9. Odesa. S. 120.
11. Mizhnarodna politseiska entsyklopediia (2005). [International Police Encyclopedia]. 2005. T.2. S. 1224.
12. Dzhuzha O. M., Vasylevych V. V., Hida O. F., ta in. (2011). Profilaktyka zlochyniv. [Crime prevention]. K. Atika. S.20.
13. Kobrynskyi, D. Yu. (2007). Filosofsko-pravove vyznachennia nasylstva. Problemy filosofii prava.[Philosophical and legal definition of violence. Problems philosophy of law]. T. IV–V. S. 202–224.
14. Kolomoiets, O. D., (2010). Administratyvno-pravove rehuliuvannia vidpovidalnosti za vchynennia nasylstva u simi, nevykonannia zakhysnoho prypysu abo neprokhodzhennia korektsiinoi prohramy. [Administrative and legal regulation of liability for acts domestic violence, failure to comply with a protective order or failure to complete a correctional program ] : avtoref. dys... na zdobuttia nauk. stupenia. kand. yuryd. nauk za spets.:12.00.07 «administratyvne pravo i protses ; finansove pravo; informatsiine pravo» /O. D. Kolomoiets. – Zaporizhzhia, 2010. S. 23.
15. Humin, O. M. (2014). Poniattia kryminalnoi nasylnytskoi povedinky ta yii vydy. [The concept of criminal violent behavior and its types].Visnyk Natsionalnoho universytetu «Lvivska politekhnika». Yurydychni nauky. № 807. S. 141-147.
16. Humin O. M. (2010). Kryminalna nasylnytska povedinka osoby : teoretyko-prykladni aspekty. [Criminal violent behavior of a person: theoretical and applied aspects] avtoref. dys. na zdobuttia nauk. stupenia doktora yuryd. nauk :12.00.08 kryminalne pravo ta kryminolohiia; kryminalno-vykonavche pravo. Lviv : Lvivskyi derzh. un-t vnutr. sprav, 2011. S.36.
17. Attride-Stirling J. On Becoming Natural: PhD thesis / J. Attride-Stirling. – London: University London, 1997. – 223 р
18. Levchenko, Yu. O. (2021). Sotsialna ta pravova sutnist bulinhu. [Social and legal essence of bullying. Scientific ]. Naukovyi visnyk Natsionalnoi akademii vnutrishnikh sprav. № 118. S. 67-75
19. Sliusariu, V. M. (2014). Poniattia «ahresiia» u predmetnomu poli sotsialnoi filosofii v konteksti doslidzhennia problem nasyllia. [The concept of "aggression" in the subject field of social philosophy context of violence research]. Naukovi zapysky Kyivskoho universytetu turyzmu, ekonomiky I prava.M№.18. S. 68–79.
20. Sliusar, V. M. (2015). Deiaki zauvazhennia do vyznachennia poniattia «nasyllia»: sotsialno–filosofskyi aspect. [Some remarks on the definition of "violence":socio-philosophical aspect ]. Hileia: naukovyi visnyk. № 98 (7). S. 432.
21. Hofmeister H. Der Wille zum Krieg oder Die Ohnmacht der Politik. Ein philosophisch–politischer Traktat / H. Hofmeister. – Göttingen: Vandenhoeck und Ruprecht, 2001. – 160 s
22. Christ M. Gewalt – Begriffe und Forschungsprogramme / Michaela Christ, Christian Gudehus // Gewalt. Ein interdisziplinäres Handbuch / Christian Gudehus, Michaela Christ (Hrsg.). – Stuttgart,Weimar: Verlag J. B. Metzler, 2013. – S.1–16.
23. Yarmysh, N. M. (1999). Diia yak oznaka obiektyvnoi storony zlochynu (problemy psykholohichnoi kharakterystyky). [Action as a sign of the objective side of the crime (the problem of psychological characteristics]. Kharkiv : Osnova. S. 84
24. Sobko, H. M. (2019). Spivvidnoshennia poniat «prymus», «prymushuvannia» ta «nasylstvo». [The relationship between the concepts of "coercion", "coercion" and "violence"]. Naukovyi visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu. Ser.: Yurysprudentsiia. № 40. S. 117-120.
25. Pro zatverdzhennia Poriadku rozghliadu zvernen ta povidomlen z pryvodu zhorstokoho povodzhennia z ditmy abo zahrozy yoho vchynennia (2014). [About the statement of the Order of consideration of appeals and messages concerning cruel treatment of children or threats of its commission]. Nakaz Ministerstva sotsialnoi polityky Ukrainy, Ministerstva vnutrishnikh sprav Ukrainy, Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 19 serpnia 2014 roku № 564/836/945/577 [Elektronnyi resurs]. – Retrieved from http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/866-2008-п.
26. Amelina, O. (2014). Bulinh – odna z form nasyllia nad ditmy v shkolakh. [Bulinch is a form of violence against children in schools]. Oksana Amelina // Dytynstvo bez nasyllia: suspilstvo, shkola i simia na zakhysti prav ditei : zb. materialiv Mizhnar. nauk.-prakt. konf. (m. Ternopil, 29–30 kvit. 2014 r.) / za zah. red. O. Kikinezhdi. – Ternopil : Stereoart, 2014. – S. 139–141.
27. Polianychko, A. O. (2014). Chynnyky determinatsii nasylnytskoi povedinky v uchnivskomu seredovyshchi. [Factors in determining violent behavior in students environment]. Dytynstvo bez nasyllia: suspilstvo, shkola i simi na zakhysti prav ditei. S. 232–234.
28. Koval A. V., Alekseenko A. A., (2016). Suchasni pidkhody do vyznachennia ta klasyfikatsii bulinhu v shkilnykh pidlitkovykh kollektyvakhiu. [Modern approaches to definition and classification bullying in school teen groups]. Naukovi pratsi. Seriia : Pedahohika. T. 269, Vyp. 257. S. 7-11.
29. Dr. Robyn N. Khaarr. (2013). Otsenka nasylyia v otnoshenyy detei v shkolakh. [Assessing violence against children in schools]. Kazakhstana. S. 157.
30. Saveliev, Yu. B., Salata T. M., (2009). Vykliuchennia ta nasylstvo : chy isnuie bulinh v ukrainskii shkoli? [Exclusion and violence: is there bullying in Ukrainian school?]. Naukovi zapysky NaUKMA T. 97. S. 71 – 75.
31. Vykhor, S. (2014). Proiavy ta prychyny nasyllia v osvitnomu seredovyshchi. [Manifestations and causes of violence in the educational environment] / Svitlana Vykhor // Dytynstvo bez nasyllia: suspilstvo, shkola i simia na zakhysti prav ditei : zb. materialiv Mizhnar. nauk.-prakt. konf. (m. Ternopil, 29–30 kvit. 2014 r.) / za zah. red. O. Kikinezhdi. Ternopil : Stereoart, S. 147–150.
32. Hryshko, V. I. (2020). Istoryko-pravova kharakterystyka poniattia «bulinh». [Historical and legal characteristics of the concept of "bullying"]Porivnialno-analitychne pravo № 3. S. 228
33. Olweus D. Bullying in school: Evaluation and dissemination of the Olweus Bullying Prevention Program. American Journal of Orthopsychiarty. 2010. Vol. 8(1). P. 124-134. URL: https://www.researchgate.net/publication/43180648_Bullying_in_school_Evaluation_and_dissemination_of_the_Olweus_Bullying_Prevention_Program (дата звернення 16.11.2019)
34. Shumilo, O. O. (2014). Shchodo vyznachennia vydiv nasylstva sered uchnivskoi molodi. [Regarding the definition of types of violence among student youth].Pytannia borotby zi zlochynnistiu. Vyp. № S27. S. 301-310.
35. Sudenko, Yu. A. ( 2021).Yurydyko-psykholohichna kharakterystyka bulinhu ta yoho poperedzhennia. [Legal and psychological characteristics of bullying and its prevention] dys. na zdobuttia nauk. stupenia doktora filosofii za spetsialnistiu: 081 Pravo. Natsionalna akademiia vnutrishnikh sprav / Sudenko Yuliia Anatoliivna Kyiv. S. 178.
36. Vedernikova, A. O. (2021). Kryminolohichna kharakterystyka vydiv bulinhu v zakladakh osvity. [Criminological characteristics of types of bullying in educational institutions]. Aktualni problemy vitchyznianoi yurysprudentsii № 3. S. 159-166.
37. Zakon Ukrainy «Pro osvitu». [Law of Ukraine "On Education"].(1991) № 1060-KhII [Elektronnyi resurs] // Vidomosti Verkhovnoi Rady (URSR). –. – Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
38. Kodeks Ukrainy pro administratyvni pravoporushennia. [Code of Ukraine on Administrative Offenses] vid 07.12.1984 № 8073-Kh. [Elektronnyi resurs]. - Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/
39. Tymoshenkoiu, V. I. (2019).Bulinh. [Bullying]. Velyka ukrainska yurydychna entsyklopediia: u 20 t. T. 18. Pravo. S.49-51.
40. SelekmanJ. Bullying: Itisn’twhatitusedtobe / J. Selekman // PediatricNursing. – 2004. – № 3. – Р.27–30.
41. Koval A. V., Alekseenko A. A., (2016). Suchasni pidkhody do vyznachennia ta klasyfikatsii bulinhu v shkilnykh pidlitkovykh kollektyvakhiu. [Modern approaches to definition and classification bullying in school teen groups]. Naukovi pratsi. Seriia : Pedahohika. T. 269, Vyp. 257. S. 7-11.
42. Korol, A. (2019). Prychyny ta naslidky doslidzhennia yavyshcha bulinhu. [Causes and consequences of the study of the phenomenon of bullying]. Vidnovne pravosuddia v Ukraini. № 1-2. S.85-93.
43. Borshchevska, A. V. (2014). Bulinh u shkolakh yak chynnyk psykhichnoho nezdorovia. [Bulin in schools as a factor in mental illness].Naukovyi visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu. № 6. S. 48-52.
44. Hodetska, T. (2019). Bulinh yak sotsialno-psykholohichnyi fenomen. [Bullying as a socio-psychological phenomenon]. Vseukrainskyi naukovo-praktychnyi zhurnal «Dyrektor shkoly, litseiu, himnazii». № 19(2). S. 40–47.
45. Ozhyiova, O. M. (2011).Shkilne nasylstvo: sutnist, vydy, profilaktyka.[ School violence: essence, types, prevention] : dys. . na zdobuttia nauk. stupenia kand. sotsiol. Nauk: 22.00.04 – spetsialni ta haluzevi sotsiolohii. Kharkiv, 2011. S.229.
46. Lubenets, I. H. Nasylstvo sered uchniv zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv: kryminolohichna kharakterystyka ta zakhody zapobihannia. [Violence among students of secondary schools: criminological characteristics and prevention measures] : dys. na zdobuttia nauk. stupenia kand. yuryd. nauk: spets. 12.00.08 / I.H. Lubenets ; Derzh. NDI M-va vnutr. sprav Ukrainy. – Kyiv, 2017. – S. 266.
47. Lantukh, I. S. (2021). Ohliad doktrynalnykh ta zakonodavchykh dzhereli z pytannia interpretatsii poniattia «bulinh». [Review of doctrinal and legislative sources on the issue of interpretation the concept of "bullying"]. Naukovyi visnyk Dnipropetrovskoho derzhavnoho universytetu vnutrishnikh sprav. № 2.- S. 55-60.
48. Sokolova I. O., Filippova A. Yu. (2021). Analiz sudovoi praktyky shchodo bulinhu v osvitnikh zakladakh Ukrainy. [Analysis of case law on bullying in education institutions of Ukraine]. Aktualni problemy derzhavy i prava zb. nauk. pr. № 92 - S. 130-140.
49. Yedynyi derzhavnyi reiestr sudovykh rishen. [Unified state register of court decisions]. [Elektronnyi resurs]. – Retrieved from https://reyestr.court.gov.ua/
50. Hryb, V.V. ( 2021). Ohliad sudovoi praktyky shchodo boulinhu.[ Review of bowling case law]. Retrieved fromhttps://protocol.ua/ua/oglyad_sudovo_praktiki_shchodo_bulingu/