Доступність адміністративного судочинства: проблеми подолання дискримінації

2024;
: cc. 112 - 119

Цитування за ДСТУ: Колтун Ю. (2024) Доступність адміністративного судочинства: проблеми подолання дискримінації. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія: "Юридичні науки". Том. 11, № 4 (44), С. 112-119. DOI: https://doi.org/10.23939/law2024.44.112

Citation APA: Koltun Y. (2024) Availability of Administrative Jurisdiction: Problems of Overcoming Discrimination. Bulletin of Lviv Polytechnic National University. Series: “Legal Sciences”. Vol. 11, № 4 (44), С. 112-119. DOI: https://doi.org/10.23939/law2024.44.112

Автори:
1
Національний університет “Львівська політехніка”, Навчально-науковий права, психології та інноваційної освіти

Анотація. Стаття присвячена дослідженню проблем доступності адміністративного судочинства через призму подолання проблем дискримінації. Принцип доступності суду є ключовим в забезпеченні права на справедливість в сучасній суспільно-правовій реальності, його передбачено численними міжнародними та національними нормами конституційного та галузевого рівнів, тому зміна окремих гарантій судочинства спричиняє загрози для доступності судового процесу. 

Констатовано, що нові можливості у сфері електронного правосуддя створюють проблему дискримінаційного доступу до адміністративного судочинства. Гарантії прав, свобод людини і громадянина, втілення принципу рівності та недискримінації залишаються ключовою парадигмою сучасного соціуму, правової системи та практики. Мотивовано позицію, що новітні віртуальні можливості повинні бути підлаштовані під апробовані роками та міжнародновизнані світові еталони. 

В статті вказується про дуальність природи адміністративного судочинства, котра полягає в тому, що суди можуть виступають в подвійній ролі: з одного боку вони є інституційними державними органами, що зобов’язані створити справедливі гарантії захисту від дискримінації, а з іншого – вони самі можуть ускладнювати доступ до правосуддя окремій групі осіб чи окремій особі через її захищені характеристики, таким чином постраждала особа від дискримінуючої ситуації отримує вторинну віктимізацію, що додатково деструктивно впливає на правову реальність та стан правопорядку й довіри до влади. 

Окремий аналіз присвячений проблемі належного доступу та недискримінації осіб з інвалідністю, осіб з числа маломобільних груп. 

Запропоновано розширити перелік захищених ознак у ст. 8 КАС України відповідно до законодавчої політики запобігання та протидії дискримінації в України та  доповнити п. 9 Положення про порядок функціонування окремих підсистем (модулів) Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи додатковими гарантіями для користувачів з порушенням зору, слуху, опорно-рухового апарату, мовлення та інтелектуального розвитку, а також з різними комбінаціями порушень.  

  1. Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод: Міжнародний документ Ради Європи 04.11.1950. База даних «Законодавство України» / ВР України.  URL:  https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_004#Text (Дата звернення: 20.09.2024).
  2. Discrimination is Getting Worse Globally. March 21, 2023 URL: https://worldjusticeproject.org/news/discrimination-getting-worse-globally (Аccessed 20.09.2024).  
  3. WJP Rule of Law Index. 2023 р. URL: https://worldjusticeproject.org/rule-of-law- index/global/2023/Ukraine/Civil%20Justice/ (Аccessed 20.09.2024).  
  4. Grasping the Justice Gap: Opportunities and Challenges for People-Centered Justice Data. 2021.  https://worldjusticeproject.org/sites/default/files/documents/Grasping-t... (Аccessed 20.09.2024). 
  5. Директива Ради 2000/78/ЄС від 27 листопада 2000 року про встановлення загальних рамок для однакового ставлення у сфері зайнятості та професійної діяльності: Міжнародний документ ЄС від 27.11.2000 № 2000/78/ЄС. База даних «Законодавство України» / ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/984_003-00#Text (Дата звернення: 20.09.2024).
  6. Директива Ради 2000/43/ЄС від 29 червня 2000 року про імплементацію принципу однакового ставлення до осіб незалежно від расового або етнічного походження: міжнародний документ ЄС від 29.06.2000 № 2000/43/ЄС. База даних «Законодавство України» / ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_a65#Text (Дата звернення: 20.09.2024).
  7. Council Directive 2004/113/EC of 13 December 2004 implementing the principle of equal treatment between men and women in the access to and supply of goods and services URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32004L0113... (Аccessed 20.09.2024).  
  8. Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні. Відомості Верховної Ради. 2013, № 32, 412 c.
  9. Rossner M.,  Tait D. Presence and participation in a virtual court. Criminology & Criminal Justice, 2023. Vol. 23 (1),  C. 135-157. https://doi.org/10.1177/17488958211017372 (Аccessed 20.09.2024).  
  10. Wold Policy Analysis Center. Fact Sheet: January 2020 URL: https://www.worldpolicycenter.org/constitutional-equal-rights-of-people-... (Аccessed 20.09.2024).  
  11. Про схвалення Національної стратегії із створення безбар'єрного простору в Україні на період до 2030 року: схв. розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14 квітня 2021 р. № 366 c. База даних «Законодавство України» / ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/366-2021-%D1%80?find=1&text=%D1%81%D... (Дата звернення: 20.09.2024).
  12. Про затвердження Положення про порядок функціонування окремих підсистем Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи: затв. Рішенням Вищої ради правосуддя
    17 серпня 2021 року № 1845/0/15-21. База даних «Законодавство України» / ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v1845910-21#Text (Дата звернення: 20.09.2024).