Доступність адміністративного судочинства: проблеми подолання дискримінації

2024;
: cc. 112 - 119

Цитування за ДСТУ: Колтун Ю. (2024) Доступність адміністративного судочинства: проблеми подолання дискримінації. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія: "Юридичні науки". Том. 11, № 4 (44), С. 112-119. DOI: https://doi.org/10.23939/law2024.44.112

Citation APA: Koltun Y. (2024) Availability of Administrative Jurisdiction: Problems of Overcoming Discrimination. Bulletin of Lviv Polytechnic National University. Series: “Legal Sciences”. Vol. 11, № 4 (44), С. 112-119. DOI: https://doi.org/10.23939/law2024.44.112

Автори:
1
Національний університет “Львівська політехніка”, Навчально-науковий інститут права, психології та інноваційної освіти

Стаття присвячена дослідженню проблем доступності адміністра­тивного судо­чинства через призму подолання проблем дискримінації. Принцип доступності суду є основним у забезпеченні права на справедливість в сучасній суспільно-правовій реальності, його передбачено численними міжнародними та національними нормами конституційного та галузевого рівнів, тому зміна окремих гарантій судочинства спри­чиняє загрози для доступності судового процесу. 

Констатовано, що нові можливості у сфері електронного правосуддя створюють проблему дискримінаційного доступу до адміністративного судочинства. Гарантії прав, свобод людини і громадянина, втілення принципу рівності та недискримінації зали­шаються основною парадигмою сучасного соціуму, правової системи та практики. Мотивовано позицію, що новітні віртуальні можливості мають бути підлаштовані під апробовані роками та міжнародно визнані світові еталони. 

В статті вказано на дуальність природи адміністративного судочинства, котра полягає в тому, що суди можуть відігравати подвійну роль: з одного боку, вони є інсти­ту­ційними державними органами, які зобов’язані створити справедливі гарантії захисту від дискримінації, а з другого – вони самі можуть ускладнювати доступ до пра­во­суддя окремій групі осіб чи окремій особі через її захищені характеристики, таким способом постраждала особа від дискримінуючої ситуації отримує вторинну віктимі­зацію, що додатково деструктивно впливає на правову реальність та стан правопорядку й довіри до влади. 

Окремий аналіз присвячений проблемі належного доступу та недискримінації осіб з інвалідністю, осіб з числа маломобільних груп. 

Запропоновано розширити перелік захищених ознак у ст. 8 КАС України відпо­відно до законодавчої політики запобігання та протидії дискримінації в Україні та доповнити п. 9 Положення про порядок функціонування окремих підсистем (модулів) Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи додатковими гарантіями для користувачів з порушенням зору, слуху, опорно-рухового апарату, мовлення та інтелек­туального розвитку, а також з різними комбінаціями порушень.

  1. Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод: Міжнародний документ Ради Європи 04.11.1950. База данихЗаконодавство України / ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_004#Text (Дата звернення: 20.09.2024).
  2. Discrimination is Getting Worse Globally. March 21, 2023 URL: https://worldjusticeproject.org/news/discrimination-getting-worse-globally (Аccessed: 20.09.2024).
  3. WJP Rule of Law Index. 2023 р. URL: https://worldjusticeproject.org/rule-of-law-index/global/2023/Ukraine/Ci... (Аccessed: 20.09.2024).
  4. Grasping the Justice Gap: Opportunities and Challenges for People-Centered Justice Data. 2021. https://worldjusticeproject.org/sites/default/files/documents/Grasping-t... (Аccessed: 20.09.2024).
  5. Директива Ради 2000/78/ЄС від 27 листопада 2000 року про встановлення загальних рамок для однакового ставлення у сфері зайнятості та професійної діяльності: Міжнародний документ ЄС від 27.11.2000 № 2000/78/ЄС. База данихЗаконодавство України / ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/984_003-00#Text (Дата звернення: 20.09.2024).
  6. Директива Ради 2000/43/ЄС від 29 червня 2000 року про імплементацію принципу однакового ставлення до осіб незалежно від расового або етнічного походження: міжнародний документ ЄС від 29.06.2000 № 2000/43/ЄС. База данихЗаконодавство України / ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_a65#Text (Дата звернення: 20.09.2024).
  7. Council Directive 2004/113/EC of 13 December 2004 implementing the principle of equal treatment between men and women in the access to and supply of goods and services URL: https://eur lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32004L0113#:~:text=The%20purpose%20of%20this%20Directive,treatment%20between%20men%20and%20women (Аccessed: 20.09.2024).
  8. Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні. Відомості Верховної Ради. 2013, № 32, 412 c.
  9. Rossner M., Tait D. Presence and participation in a virtual court. Criminology & Criminal Justice, 2023. Vol. 23 (1), р. 135–157. https://doi.org/10.1177/17488958211017372 (Аccessed: 20.09.2024).
  10.  Wold Policy Analysis Center. Fact Sheet: January 2020 URL: https://www.worldpolicycenter.org/
    constitutional-equal-rights-of-people-with-disabilities (Аccessed: 20.09.2024).
  11. Про схвалення Національної стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року: схв. розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14 квітня 2021 р. № 366 c. База данихЗаконодавство України / ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/366-2021-%D1%80?find=1&text=%D1%81%D... (Дата звернення: 20.09.2024).
  12.  Про затвердження Положення про порядок функціонування окремих підсистем Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи: затв. Рішенням Вищої ради правосуддя 17 серпня 2021 року № 1845/0/15-21. База данихЗаконодавство України / ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v1845910-21#Text (Дата звернення: 20.09.2024).