З’ясовано, що мотиви злочинної поведінки особи – це психо-соціо-кримінологічні спонукальні властивості, що спрямовують діяльність людини в протиправну площину з метою реалізації особистісних прагнень та неправомірної поведінки.
Злочинну поведінку особа може мотивувати безліччю причин і обставин, але всі вони, крім стану афекту, не мають бути виправданням для такого діяння, хоча й у певних ситуаціях можуть стати обставинами, які пом’якшують покарання. Для визнання мотиву обтяжувальною або ж пом’якшувальною обставиною потрібно визначити, наскільки об’єктивним і свідомо-вольовим було рішення особи про вчинення злочину, адже мотиви вчинення певних дій характеризують психологічну сутність особи.
Наголошено, що неможливо сформувати виключну класифікацію мотивів злочинної поведінки особи, адже цивілізаційний розвиток людства формує нові сфери соціальної діяльності, в яких особа реалізує свою правомірну і, на жаль, неправомірну поведінку. Злочинна діяльність характеризується мотиваційними особливостями. В юриспруденції визначають низку особливостей та сутнісних підходів до визначення мотиву злочину. Концептуальні основи розуміння мотивів злочинної поведінки обґрунтовуються психологічними і соціальними чинниками.
Зазначено, що потенційно кожна людина може в певний час і за певних обставин вчинити правопорушення. Важливо розуміти мотивацію, зовнішні та внутрішні чинники, що вплинули на людину. Саме тому кримінально-правова теорія і практика взаємодіє з юридичною психологією, послуговуючись концептуальними теоріями розвитку особистості і мотивації формування її поведінки. Така взаємодія дає змогу максимально уникати ухвалення необґрунтованих висновків та рішень щодо мотивації злочинної поведінки особи.
Акцентовано увагу на тому, що формування особистості людини і її правової поведінки – складний процес, що триває упродовж життя і бере початок у ранньому дитинстві. Якщо особа зазнала впливу неправомірного середовища, то, звісно, що її мотиваційні ціннісні орієнтири будуть максимально тяжіти до протиправної самореалізації. Важливо пам’ятати, що не варто таврувати особу через те, що вона вчинила неправомірні дії, а навпаки, сприяти тому, щоб мотиваційні чинники поведінки спрямовувалися у правомірне русло.
1. Дудоров О. О., Хавронюк М. І. (2014). Кримінальне право: навч. посіб. За заг. ред. М. І. Хавронюка. К.: Ваіте. 944 с.
2. Кудінов Д. В. (2014). Формування навчальної та професійної мотивації студентів. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. № 35(8). С. 229–236.
3. Пенькова О. І. (2020). Мотивація особистості: соціально-психологічна сутність. Актуальні проблеми психології. Т. 9, вип. 13. С. 285–292.
4. Очеретянко С. І. (2019). Мотив. Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс]. К.: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України. https://esu.com.ua/article-68737
5. Фоменко М. В. (2021). Кримінально-правове значення мотиву: аналіз наукової думки. Вісник Кримінологічної асоціації України. № 1(24). С. 43–49.
6. Гупалюк А. С. (2021). Характеристика мотиваційного процесу особи злочинця. Прикарпатський юридичний вісник. Вип. 4(39). С. 47–50.
7. Лук’яненко С. В. (2023). Система чинників формування особистості злочинця. Вісник Кримінологічної асоціації України. Т. 30. № 3. С. 99–105.
8. Поняття мотиву та мети злочину. (2020). Вища освіта в Україні. URL: https://osvita.ua/vnz/reports/law/9594/ (Дата звернення: 02.09.2024).
9. Землянська О. В. (2019). Особливості мотивації злочинної поведінки особистості. Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції. Психологічні та педагогічні проблеми професійної освіти та патріотичного виховання персоналу системи МВС України. Харків. С. 129–131.
10. Михайлов О. Є. (2012). Кримінологія: навч. посіб. К.: Знання. 565 c.