У статті з’ясовано, що гармонізація національного законодавства з європейськими нормами, що сприяють розвитку пробаційної системи як невід’ємної частини правової держави; зменшення витрат на утримання великої кількості ув’язнених за допомогою запровадження альтернативних заходів покарання, які потребують менше ресурсів для реалізації; прагнення до гуманізації покарань, надання можливості правопорушникам виправитись і адаптуватися до суспільства без ізоляції; зменшення рецидивів та повер нення громадян у суспільство – це основні чинники, що стали передумовою впрова дження нового виду покарання – пробаційного нагляду.
Встановлено, що раціональне застосування охарактеризованих обмежень поряд із соціально-виховними та наглядовими заходами з урахуванням особи правопорушника, історії його правопорушень, ризиків вчинення повторного кримінально караного протиправного діяння, здатне стати ефективним інструментом виправлення осіб без ізоляції від суспільства та запобігання вчиненню нових кримінальних правопорушень як засудженими до пробаційного нагляду, так і іншими особами.
Водночас досягнення такого результату можливе лише за умови застосування фахівцями комплексного підходу, який буде містити персоналізовану орієнтацію на особу правопорушника з урахуванням психологічних, соціальних і економічних аспек тів, які впливають на поведінку засудженого, а також належний контроль над кожним
піднаглядним. Відтак застосування формальних критеріїв під час виконання покарання органом пробації, як і під час призначення покарання судом, не здатне забезпечити мети ефективного правосуддя.
Наявність покарання як пробаційного нагляду у системі покарань України зобов’язує державу створити ефективну систему контролю та підтримки, яка становить розбудову мережі пробаційних центрів, підготовку кваліфікованих фахівців та забезпе чення правових гарантій для засуджених. Лише у такому разі можливе забезпечення дієвого попередження повторних правопорушень і соціальна адаптація осіб, які відбу вають покарання без ізоляції від суспільства.
Ключові слова: альтернативний захід, гуманізація покарання, засуджений, пока рання без ізоляції від суспільства, пробація, пробаційний нагляд, система покарань.
1. Cтратегія реформування пенітенціарної системи на період до 2026 року від 16 грудня 2022 р. № 1153-р. База даних “Законодавство України” / ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1153-2022-% D1%80#n191 (Дата звернення: 20.09.2024 р.).
2. Про внесення змін до Кримінального, Кримінального процесуального кодексів України та інших законодавчих актів України щодо удосконалення видів кримінальних покарань: Закон України від 23.08.2023 р. № 3342-IX. База даних “Законодавство України” / ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/3342-20#n10 (Дата звернення: 20.09.2024 р.).
3. Порядок здійснення нагляду та проведення соціально-виховної роботи із засудженими до покарань, не пов’язаних з позбавленням волі. Затверджений Наказом Міністерства юстиції України 29 січня 2019 року № 272/5. База даних “Законодавство України” / ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0120- 19#n1309 (Дата звернення: 20.09.2024 р.).
4. Порядок застосування електронних засобів контролю та нагляду за поведінкою осіб, на яких покладено цей обов’язок. Затверджений Наказом Міністерства юстиції України 18 березня 2024 року № 709/5. База даних “Законодавство України” / ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0400- 24#Text (Дата звернення: 20.09.2024 р.).
5. Про пробацію: Закон України від 05.02.2015 року № 160-VIII. База даних “Законодавство України” / ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/160-19#Text (Дата звернення: 20.09.2024 р.).