У статті досліджуються філософські основи ненасильницької боротьби як альтернативного підходу до подолання насильства в суспільстві. Аналізуються ключові концепції та ідеї, що лежать в основі ненасильницького спротиву, зокрема вчення видатних філософів та лідерів, таких як Махатма Ганді, Мартін Лютер Кінг та інших. Розглядається морально-етичний вимір ненасильства як засобу досягнення соціальної справедливості, а також його практичний потенціал у сучасних умовах. Особлива увага присвячується взаємозв’язку між філософським світоглядом ненасильства і можливістю ефективної трансформації конфліктів без застосування агресії. Під ненасильницькою поведінкою розуміється спосіб взаємодії з іншими, який базується на повазі, емпатії та конструктивному вирішенні конфліктів. Цей підхід ґрунтується на відмові від будь-яких форм агресії – фізичної, словесної чи психологічної – і заміні їх діалогом, розумінням і спільним пошуком рішень.
Підкреслено, що філософські засади ненасильницької боротьби є важливою частиною людської культури та історії. Вони демонструють, що моральна сила та переконання можуть бути ефективними засобами досягнення соціальної справедливості. Ненасильницька боротьба не тільки допомагає уникнути руйнувань, а й формує суспільство на основі гуманістичних цінностей та взаємоповаги. Філософські засади ненасильницької боротьби є важливим компонентом соціального та політичного розвитку людства. Вони демонструють, що досягнення справедливості можливе не лише через конфлікт, а й завдяки моральному авторитету, діалогу та співпраці. Ненасильницькі методи сприяють збереженню соціальної гармонії, забезпечують повагу до прав кожної людини та створюють основу для сталого миру. Вивчення та застосування цих принципів є актуальним і сьогодні, коли багато суспільств стикаються з викликами, що потребують конструктивних і гуманних рішень.
- Левицька Л. В. (2003). Запобігання насильницьким злочинам щодо неповнолітніх в Україні : дис. … канд. юрид. наук / Київ. нац. ун-т ім. Т. Шевченка. Ірпінь, 224 с.
- Дудченко В. С. (2010). Ненасилля як духовний фактор соціокультурного розвитку людства: соціально-філософський аналіз : монографія. Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Поділ. нац. ун-т ім. Івана Огієнка, 160 с.
- Ганді М. (2016). Педагогіка ненасильства / пер. з англ., вст. нарис та упоряд. В. А. Василенка. Вид. 2-ге, допов. Кіровоград: Імекс-ЛТД, 400 с.
- Sharp G. (1999). Nonviolent Action in: L. Kurtz and J. E. Turpin, eds., Encyclopedia of Violence, Peace, and Conflict, New York: Academic Press, pp. 567–574.
- Beer M. A. (2021). Civil Resistance Tactics in the 21st Century. Washington: International Center on Nonviolent Conflict.
- Fiala A. (2018a). Introduction, in: A. Fiala, ed. The Routledge Handbook of Pacifism and Nonviolence, Abingdon: Routledge, pp. 1–4/