Дослідження суспільства в правовому аспекті пов’язане з питанням держави, оскільки вона є формою організації суспільства. Держава виступає як інститут управління суспільством. У цьому контексті взаємовідносини між суспільством і державою є однією з найскладніших проблем юриспруденції. Йдеться про встановлення ефективних способів і каналів комунікації. У теорії управління соціально-економічними процесами контроль розглядається як одна з основних функцій. Національна стратегія розвитку громадянського суспільства на 2016–2020 роки містить тезу про брак ефективного громадського контролю за діяльністю органів державної влади та органів місцевого самоврядування. З огляду на це, правові засади взаємовідносин між суспільством і державою, пошук найефективніших форм громадського контролю над державою є актуальними завданнями юридичної науки.
Досліджено контроль як правову форму взаємодії громадянського суспільства та державних органів. Розглянуто теоретичні, правові та практичні засади громадського контролю за здійсненням державної влади в Україні з погляду політології, економічної та правової науки. Проаналізовано соціально-економічну та правову контролю природу контрольної функції державного управління, а також вплив контролю на ефективність діяльності органів державної влади. Встановлено, що контроль громадянського суспільства за діяльністю державних органів є зворотним зв’язком між суспільством і державою. Визначено фактори, які впливають на ефективність громадського та взаємодію інститутів громадянського суспільства і державних органів.
Отже, громадянське суспільство є реальним соціальним феноменом, що має складну суспільно-політичну природу. Громадянське суспільство здійснює соціальну детермінацію багатьох елементів способу життя людей. Його роль у концентрованій формі проявляється у правовому регулюванні всіх сфер суспільного життя. Умовою громадського контролю є прозорість влади та гарантія права на інформацію. Контроль громадянського суспільства за діяльністю державних органів можна визначити як діяльність суб’єктів громадянського суспільства, що здійснюється у формах, встановлених нормативно-правовими актами, з метою моніторингу та оцінки результатів діяльності державного апарату для забезпечення відповідності певним критеріям та підвищення ефективності роботи органів державної влади.
- Павлик Р. І. (2017). Відмінність понять “державний контроль” і “державний нагляд”: нормативно-правовий аспект. Демократичне врядування. Вип. 20. С. 1–9.
- Петришин О. В. (2014). Теорія держави і права: підручник. Харків: Право, 368 с.
- Дніпров О. С. (2019). Парадигма виконавчої влади в Україні: адміністративно-правовий аспект: дис. ... д-ра юрид. наук: спец.: 12.00.07. Львів, 498 с.
- Гаращук В. М. (2002). Контроль та нагляд у державному управлінні: монографія. Харків: Фоліо, 176 с.
- Kostenko А. (2019). Civil control over implementation of the commitments under the EU-Ukraine association agreement. SHV. Vol. 5. No. 1. P. 19–24.
- Інструменти та механізми вироблення й впровадження публічної політики в Україні.
- Телешун С. О., Пухкал О. Г., Карлова В. В., Рейтерович І. В., Ситник С. В. 03.06.2019 р. Укрінформ. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-other_news/2719300-spivpraca-kievosvatos...(Дата звернення: 11.04.2025).
- Тимофєєв С. П., Домущей І. В. (2017). Теоретико-методологічні засади контролю органів місцевого самоврядування. Державне управління. Вип. 293. Т. 305. С. 55–60.
- Гринчук Ю. С., Шемігон О. І., Вихор М. В. (2019). Контроль як функція державного управління: економіко-правова сутність та механізм застосування. Ефективна економіка. № 4.
URL: file:///C:/Users/User/Downloads/1898%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20 %D1%81%96-3737-1-10-20190502.pdf (Дата звернення: 11.04.2025). - Піхоцький В. Ф., Рисін В. В., Любенко А. М. (2019). Ефективність фінансового контролю та державного аудиту для забезпечення фінансово-економічної стійкості держави. Фінансово-кредитна діяльність: проблеми теорії і практики. № 28. Т. 1. С. 205–215.
- Кравцова З. С. (2019). Конституційно-правові засади організації і здійснення державної влади в Україні: монографія. Київ: Вид-во Ліра-К, 428 с.
- Скрипнюк О. Демократія і контроль: новелізація концептуальних підходів щодо організації та здійснення контролю на сучасному етапі. Голос України. 12 січня 2019 року. URL: http://www.golos.com.ua/article/312290 (Дата звернення: 11.04.2025).
- Славна О. В. (2017). Громадянське суспільство як основа розвитку правової держави в контексті конституційної реформи. Інтернаука. Серія: юридичні науки. №1 (1). С. 16–19.
- Про ратифікацію Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони: Закон України від 16.09.2014 р. № 1678-VII. Відомості Верховної Ради України. 2014. № 40. Ст. 2021.
- Про ратифікацію Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони: Закон України від 16.09.2014 № 1678-VII. База даних “Законодавство України” / ВР України. 2014. № 40. Ст. 2021.