Розглянуто кримінально-правовий аспект несанкціонованого поширення інформації про направлення, переміщення зброї, озброєння та бойових припасів в Україну, рух, переміщення або розміщення збройних сил України чи інших утворених відповідно до законів України військових формувань, вчинене в умовах воєнного або надзвичайного стану. Акцентовано, що з давніх часів людство потребує захисту від небезпечних посягань. В першу чергу говориться про так звані абсолютні кримінальні правопорушення серед яких головними виділялись вбивства, крадіжки, різного роду обмани тощо і які супроводжують людство протягом усієї історії його існування. З метою захисту себе від кримінальних правопорушень, людство в особі уповноваженого органу - держави - встановлює, які діяння є кримінальними правопорушеннями. З’ясовано, що криміналізація це законодавче визнання тих чи інших діянь злочинними, встановлення за них кримінальної відповідальності, яка є вагомим елементом правової політики, оскільки встановлює, які з діянь є кримінальними правопорушеннями. Визначено певні критерії криміналізації. Проаналізовано, що в умовах військового вторгнення в Україну країни-агресора вкрай гостро постала проблема щодо недостатності кримінально–правових норм, які підлягають застосуванню в умовах війни. Тому Законом України від 24 березня 2022 р. № 2160-ІХ «Про внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України щодо забезпечення протидії несанкціонованому поширенню інформації та направлення переміщеної зброї, озброєння та бойових припасів в Україну, рух, переміщення або розміщення Збройних Сил України чи інших утворених відповідно до законів України військових формувань, вчиненому в умовах воєнного або надзвичайного стану» внесено зміни до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України, який набрав чинності 27 березня 2022 року . Так, розділ І Особливої частини «Злочини проти основ національної безпеки України» Кримінального кодексу України доповнено статтею114-2. Розкрито об’єктивні і суб’єктивні ознаки злочину, передбаченого ст. 114-2 КК України. Зроблено висновок, що криміналізація розглянутого злочину відповідає повноваженням держави визнавати суспільно-небезпечним та кримінально-караним діяння вчинене в умовах воєнного стану, і передбачати за нього кримінальну відповідальність.
1.Packer H. (1968)The Limits of the Criminal Sanction. Stanford: Stanford University Press, 1968. - 388 p.
2. Ukrayinsʹke kryminalʹne pravo. URL: https://pidru4niki.com/1001010156184/pravo/vidi_zlochiniv_obsyag_ponyatt...
3. .Murashyn O. (2013) Stan ta perspektyvy rozvytku zakonodavchoyi diyalʹnosti v Ukrayini. Slovo Natsionalʹnoyi shkoly suddiv Ukrayiny. №1. S. 174-180.
4. Khvronyuk M. (2022. kvitenʹ 28) Analiz statti 114-2 KKU iz seriyi naukovo-praktychnykh komentariv Mykoly Khavronyuka pro zminy do Kryminalʹnoho kodeksu, pryynyati pid chas voyennoho stanu. URL: https://pravo.org.ua/blogs/poshyrennya-informatsiyi-pro-vijskovu-dopomog...
5. Pro vnesennya zmin do Kryminalʹnoho ta Kryminalʹnoho protsesualʹnoho kodeksiv Ukrayiny shchodo zabezpechennya protydiyi nesanktsionovanomu poshyrennyu informatsiyi pro napravlennya, peremishchennya zbroyi, ozbroyennya ta boyovykh prypasiv v Ukrayinu, rukh, peremishchennya abo rozmishchennya Zbroynykh Syl Ukrayiny chy inshykh utvorenykh vidpovidno do zakoniv Ukrayiny viysʹkovykh formuvanʹ, vchynenomu v umovakh voyennoho abo nadzvychaynoho stanu. Zakon Ukrayiny vid 24.03.2022 roku URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2160-20#Text
6. Pro pravovyy rezhym voyennoho stanu. Zakon Ukrayiny vid 12 travnya 2015 roku URL: https://ips.ligazakon.net/document/T150389?an=243
7. Pro pravovyy rezhym nadzvychaynoho stanu. Zakon Ukrayiny vid 16 bereznya 2000 roku URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1550-14#Text