ШЛЯХИ КОМПЛЕСНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ТОЧНОСТІ ТА ЗАВАДОЗАХИЩЕНОСТІ РАДІОЛОКАЦІЙНИХ СИСТЕМ АВТОНОМНОЇ НАВІГАЦІЇ ТА ПОПЕРЕДЖЕННЯ ЗІТКНЕНЬ НАЗЕМНИИХ РУХОМИХ ОБ’ЄКТІВ

1
Hetman Petro Sahaidachny National Army Academy
2
Національна академія сухопутних військ ім. гетьмана Петра Сагайдачного, м. Львів, Україна
3
Національний університет «Львівська політехніка»

Сучасна навігаційна апаратура повинна дозволяти в режимі реального часу визначати місцеположення наземного рухомого об’єкту (НРО) та напрямок його руху. Для рішення таких задач широко використовується апаратура споживачів (АС) супутникових радіонавігаційних систем (СРНС). Однак, ряд обставин таких як рух в тунелях, лісі, в межах щільної міської забудови, наявність природніх і техногенних радіоперешкод, не забезпечують неперервний прийом інформації від необхідного угрупування навігаційних супутників. Тому для неперервного навігаційного забезпечення НРО доповнюють засобами автономної навігації. В останні часи широкого розвитку набули інерційні засоби автономної навігації. Впровадження MEMS технологій і пристроїв, що поєднують в собі мікроелектронні і мікромеханічні компоненти дозволило створити широкий спектр малогабаритних датчиків, таких як акселерометри, датчики кутових швидкостей, гіроскопи, магнітометричні датчики. Розвиток мікрохвильових технологій дозволив створити малогабаритні радіолокаційні датчики, які обумовлюють подальший розвиток засобів одометричної навігації. Особливу роль радіолокаційні датчики відіграють в системах попередження зіткнень при русі НРО в колонах та в умовах обмеженої оптичної видимості. Створення автономних навігаційних систем на основі таких датчиків є актуальною науково-технічною задачею. Всепогодним і цілодобовим інструментом комплексного системотехнічного вирішення цієї задачі являються радіолокаційні вимірювачі на основі допплерівського ефекту. Допплерівська чутливість вимірювачів суттєво залежить від частоти роботи приймально-передавальної апаратури, максимум якої досягається в міліметровому діапазоні частот. Враховуючи вищевказані обставини, а також порівняно високу ціну радіолокаційної апаратури, важливою науково-практичною проблемою являється максимальна уніфікація технічних рішень щодо побудови вимірювачів, а саме: вибору схемотехніки, елементної бази і матеріалів; розробки методології випробувань, складу запасних інструментів і приладів, експлуатаційної документації. Проведено аналіз задач, що вирішують радіолокаційні вимірювачі параметрів руху НРО для їх автономної навігації і для забезпечення безпеки руху в складі колон і по пересіченій місцевості, а саме, попередження зіткнення з перепонами в умовах обмеженої оптичної видимості. Проаналізовано радіолокаційні методи автономної навігації і попередження зіткнення, вказані їх недоліки та переваги, сформовані пропозиції щодо вирішення питань підвищення точності і завадостійкості радіолокаційних вимірювачів.

[1]    О. Чередніченко, А. Валацкене Інтелектуальні транспортні системи як інструменти управління транспортними потоками (на прикладі м. Києва. Містобудування та територіальне планування. С. 416 – 450. DOI: 10.32347/2076-815X.2022.80.416-450

[2]   Тревого І.С., Савчук С.Г., Денисов О.М., Волчко П.І. Новий взірцевий геодезичний базис. Вісник геодезії та картографії, 2004. №1(32), – P. 12-16.

[3]   A. T. Kryvyovyaz, Yu. I. Budaretskyi, M. V. Bakhmat. Methods of building tamper-proof navigation systems for determining the location of land-based moving objects, Lviv: NLTU. – 2015. – No. 25-5. – P. 321–327.

[4]   М. В.Бахмат, Ю. І. Бударецький, Т. В. Лаврут, В. В. Бондарєв Теоретичні та експериментальні дослідження спектру доплерівського сигналу на виході приймально-передавального модулю радіолокаційного вимірювача параметрів руху. Полтава: ПНТУ. – 2019. – №5. – С. 108–112. doi: 10.26906/SUNZ.2019.5.108

[5]    Ю. І.Бударецький, М. В. Бахмат, Л. І. Сопільник, С. Ю. Бударецький Економічна ефективність радіолокаційного вимірювача параметрів руху об’єктів РВіА та бронетехніки / Львів: ЛУБП. – 2019. – №21. – С. 21–28. DOI: doi.org/10.5281/zenodo.3376866Zenodo (http://doi.org/10.5281/zenodo.3376866)

[6]   M. V. Bakhmat, Yu. I. Budaretskiy, V. I. Hrabchak and el. Method of compensation of the influence of the vertical component of the carrier speed vector in radar meter of motion parameters with transceiver module of two-antenny (janus) type. Budapest: The scientific heritage. – 2021. – №76. – Р. 30–35. DOI: doi.org : 10.24412/9215-0365-2021-76-1-30-34.

[7]   Sergienko R.V. / Evaluation of non-parallelism of the visual axis of the visor to the dynamic axis of the machine by the method of driving between two points of the geodetic network / Military-technical bulletin. - Lviv: ASV, 2013. - No. 8. P. 77-80.

[8]   Prykhodko A.I. Field calibration of navigation equipment of the CMU: Training manual / A.I. Prikhodko – Sumy: VI RViA, 2005. – 55 p

[9]   Yu.I Budaretskyi, V.V. Prokopenko, S.A. Martynenko. Peculiarities of the construction of an automated control and testing complex for researching the characteristics of vehicles of artillery units. Military-technical collection 3/2010. P. 7-12.

[10]Yu. I. Budaretskyi, M. V. Bakhmat, L. I. Sopilnyk, S. Yu. Budaretskyi /. Economic efficiency of the radar measurement of movement parameters of RViA objects and armored vehicles / Lviv: LUBP. – 2019. – No. 21. – pp. 21–28. DOI: doi.org/10.5281/zenodo.3376866.

[11]Kraynyk L.V., Mytnyk Y.F., Grubel M.G., Budaretskyi Yu.I / Automated measuring complex for the study of fuel-speed characteristics 38. - pp. 318-320. EVALKITS – Your entry into radar! Quick and easy to use. Internet resource Access code: https://siliconradar.com/evalkits/

[12]Радарний давач DR15S-M30E-IOL8X2-H1141. Internet resource Access code: https://skifcontrol.com.ua/product/radarnyj-datchik-dr15s-m30e-iol8x2-h1141/