Правовий статус свідка у кримінальному процесі передбачає наявність сукупності прав і обов’язків, які мають своїм обов’язком забезпечувати його співпрацю з органами правосуддя, задля досягнення завдань кримінального судочинства.
Заходи забезпечення безпеки осіб щодо свідків (фізичний захист, забезпечення конфіденційності тощо) мають стати гарантією надання свідчень без страху за своє життя чи життя своїх близьких, а також запобігання можливому тиску чи фізичній розправі з боку злочинців чи інших зацікавлених осіб.
Відтак за результатами дослідження встановлено, що такі заходи являють собою здійснення правоохоронними органами правових, організаційно-технічних та інших заходів, спрямованих на захист життя і здоров’я, житла, а також майна цих осіб від протиправних посягань, з метою створення необхідних умов для належного відправлення правосуддя.
У статті зазначено, що механізми для забезпечення безпеки учасників кримінального провадження в Україні не створюють значного розходження з європейськими стандартами в цій галузі. Однак сучасна ситуація також не дає змоги говорити про їх повну відповідність.
Окреслено, що Закон № 3782-XII, визначаючи підстави для застосування заходів безпеки, використовує оцінні категорії, з якими пов’язана правомірність їхнього застосування і відповідно дотримання процесуальної форми.
Згідно з ч. 1 ст. 20 зазначеного Закону, заходи безпеки для осіб, в тому числі свідків, приймаються на основі даних, що вказують на реальну загрозу їхньому життю, здоров’ю, житлу або майну. У цьому контексті з’ясовано, що неправильна оцінка слідчим, прокурором чи суддею факту наявності реальної загрози може стати наслідком помилкового прийняття, скасування чи необґрунтованої відмови в застосуванні заходів безпеки.
Враховуючи зазначене та ситуацію сьогодення на шляху до євроінтеграції, з огляду на важливість реалізації заходів забезпечення безпеки осіб, які беруть участь в кримінальному судочинстві, автори стверджують, що нагальним є питання удосконалення вже чинного механізму із забезпечення безпеки та впровадження позитивного міжнародного досвіду в національне законодавство України, зокрема, створення дієвих правових інструментів задля свідків воєнних та інших міжнародних злочинів.
1. Ковмир С. В. (2024). Захист учасників кримінального судочинства: управлінські аспекти. Київський часопис права. № 4. С. 132–138.
2. Про організацію роботи органів прокуратури з питань підтримки потерпілих і свідків воєнних та інших міжнародних злочинів: Наказ Офісу Генерального прокурора від 11.04.2023 № 103. База даних “Законодавство України” / ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v0103905-23#Text (Дата звернення: 19.09.2024).
3. Про забезпечення безпеки осіб, які беруть участь у кримінальному судочинстві: Закон України від 23.12.1993 р. № 3782-XII. База даних “Законодавство України” / ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3782-12#Text (Дата звернення: 20.09.2024).
4. Белькова О. В. (2013). Поняття та особливості правового статусу свідка в кримінальному процесі України. Право і Безпека. С. 52–54.
5. Кримінальний процесуальний кодекс України від 13 квітня 2012 року № 4651 VI. База даних “Законодавство України” / ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4651-17#Text (Дата звернення: 19.09.2024).
6. Белькова О. В. (2004). Правова допомога свідку: підстави та порядок надання. Підприємництво, господарство і право. № 6. С. 137–141.
7. Орлеан А. М. (2016). Процедура забезпечення безпеки учасників кримінального провадження: адаптація законодавства України до Європейських стандартів. URL: http://dspace.tneu.edu.ua/bitstream/316497/18171/1/%D0%9E%D90.pdf (Дата звернення: 20.09.2024).