Роль технології нейромаркетингу у зміцненні довіри та туристичного сектору України

2025;
: cc. 297 - 307
Автори:
1
Національний університет «Львівська політехніка» кафедра менеджменту організації

Головною метою дослідження є оцінка потенціалу нейромаркетингових інструментів у відновленні галузі шляхом сприяння довірі споживачів та вирішення проблем, пов’язаних з безпекою. Ключові завдання включають вивчення впливу сенсорних стимулів, таких як зорові, слухові, тактильні, смакові та нюхові елементи, на поведінку туристів, оцінку ефективності нейромаркетингових методів та адаптацію успішних європейських практик до повоєнного контексту України. Було застосовано змішаний підхід, що охоплює опитування респондентів, порівняльний аналіз європейських тематичних досліджень, а також огляд наукової літератури за останні роки. Опитування показало, що проблеми безпеки значно стримують подорожі в межах України, проте нейромаркетингові інструменти можуть підвищити довіру. Європейські практики, такі як кампанії зі створення історій VisitScotland, підкреслюють ефективність емоційно захопливого контенту, який Україна може адаптувати, щоб підкреслити свою стійкість та культурну спадщину. Результати дослідження свідчать про те, що нейромаркетинг, за умови етичного застосування, може значно сприяти відновленню туризму в Україні шляхом розробки персоналізованих, емоційно резонансних стратегій, які поєднують світові тенденції з місцевою автентичністю.

  1. Domyshche-Medyanyk, A., Brenzovych, K. ., Ronai, L. ., & Domyshche, A. A. . (2025). The Impact of War on Ukraine’s Tourism Sector: Global Challenges and Implications. International Journal of Contemporary Economics and Administrative Sciences, 15(1), 274–295. https://doi.org/10.5281/zenodo.16464488
  2. But, T. (2024). Identification of problems and post-war recovery of tourism in Ukraine. Management and Entrepreneurship: Trends of Development, 1(27), 32–43. https://doi.org/10.26661/2522-1566/2024-1/27-03
  3. VisitUkraine Today. (2024). Tourism in times of war: which regions of Ukraine are showing growth. Visit Ukraine - SERVICE PORTAL ABOUT UKRAINE 24/7. https://visitukraine.today/pl/blog/5333/tourism-in-times-of- war-which-regions-of-ukraine-are-showing-growth?srsltid=AfmBOoql0FvoT- jQYnETBzDjxXiimmHpq9G1ywmpyLN7O6Nh01Q9qkVu#growth-in-the-regions-despite-the-challenges-of-war
  4. Zavidna, L., Kolesnikova, K., Barna, M., Shelemetieva, T., & Lanytsia, I. (2025). Integrated Strategic Models for the Post-War Recovery of Ukraine's Hospitality and Tourism Industry. OIDA International Journal of Sustainable Development, 18 (10), 29-40. Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=5278223
  5. Al-Nafjan, A., Aldayel, M., & Kharrat, A. (2023). Systematic Review and Future Direction of Neuro- Tourism Research. Brain sciences, 13(4), 682. https://doi.org/10.3390/brainsci13040682
  6. Krabokoukis, T. (2025). Bridging Neuromarketing and Data Analytics in Tourism: An Adaptive Digital Marketing Framework for Hotels  and Destinations. Tourism and Hospitality, 6(1), 12. https://doi.org/10.3390/tourhosp6010012
  7. Maday, J. (2020). What is neuromarketing? How your brain responds to branding. The Future of Commerce. Available    at:    https://www.the-future-ofcommerce.com/2020/01/08/neuromarketing-definition.
  8. Smidts, A. (2002). Kijken in het brein: over de mogelijkheden van neuromarketing. Erasmus Research Institute of Management. Available at: http://hdl.handle.net/1765/308
  9. Джур, О. Є., & Гузь, К. О. (2020). Застосування нейронних технологій управління поведінкою споживачів послуг туристичного агентства. Ефективна економіка, (12) https://doi.org/10.32702/2307-2105- 2020.12.125.
  10. De-Frutos-Arranz, S., & López, M.-F. B. (2022). The state of the art of emotional advertising in tourism: a neuromarketing perspective. Tourism Review International, 26(2), 139–162. https://doi.org/10.3727/154427221x163 17419620246
  11. Savelli, E., GregorySmith, D., Murmura, F., & Pencarelli, T. (2022). How to communicate typical–local foods to improve food tourism attractiveness. Psychology & Marketing, 39(7), 1350–1369. https://doi.org/10.1002/mar.21668
  12. Kim, J. Y., & Kim, M. J. (2023). Identifying customer preferences through the eye-tracking in travel websites focusing on neuromarketing. Journal of Asian Architecture and Building Engineering. https://doi.org/10.1080/13467581.2023.2244566
  13. Lazo, S. R. M., Alfonso, Y. V., & Vallin, S. L. D. (2023). Neuromarketing actions for the digital promotion of tourism in Cuba. GeoJournal of Tourism and Geosites, 46(1), 346–353. https://doi.org/10.30892/gtg.46138-1032.
  14. Sushchenko, O., Kasenkova, K., Pohuda, N., & Petrova, M. (2025). Implementation of Eye-Tracking Technology in the Domestic Tourism Marketing Complex. Tourism and Hospitality, 6(2), 94. https://doi.org/10.33 90/tourhosp6020094
  15. Stepchenkova, S., Kirilenko, A., & Jo, Y. (2025). Authentication response to a tourist attraction video: Neuromarketing insights. Annals of Tourism Research, 114, 104008. https://doi.org/10.1016/j.annals.2025.104008
  16. Kostynets, I., & Kostynets, V. (2023). Consumer resilience in war conditions in Ukraine: Travel market case. Contemporary Economics, 17(3), 275–294. https://doi.org/10.5709/ce.1897-9254.510
  17. Makmur Simamora, G., Rizan, M., & Wahyu Handaru, A. (2023). The Impact of the Application of Neuro Marketing in Influencing Tourists' Decisions in Determining a Place to Tour: Literature Review. International Journal of Research and Review, 10(10), 77–88. https://doi.org/10.52403/ijrr.20231010
  18. NTO.UA | Національна туристична організація України. https://nto.ua/nsts_analytics_ua.html
  19. Bastiaansen, M., Straatman, S., Driessen, E., Mitas, O., Stekelenburg, J., & Wang, L. (2018). My destination in your brain: A novel neuromarketing approach for evaluating the effectiveness of destination marketing. Journal of Destination Marketing & Management, 7, 76–88. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2016.09.003
  20. Krishna, A. (2012). An integrative review of sensory marketing: Engaging the senses to affect perception, judgment and behavior. Journal of Consumer Psychology, 22(3), 332–351. https://doi.org/10.1016/j.jcps.2011.08.003
  21. Gretzel, U., Sigala, M., Xiang, Z., & Koo, C. (2015). Smart tourism: foundations and developments. Electronic Markets, 25(3), 179–188. https://doi.org/10.1007/s12525-015-0196-8
  22. Ali Gaafar, H., & Al-Romeedy, B. (2021). Neuromarketing as a Novel Method to Tourism Destination Marketing: Evidence from Egypt. Journal of Association of Arab Universities for Tourism and Hospitality, 0. https://doi.org/10.21608/jaauth.2021.109864.1275
  23. Chukut, S. A., Yenin, M. N., Akimova, O. A., Ischenko, A. M., Perga, I. M., & Zahvoiska, O. V. (2025). Innovative approaches to smart tourism during war and post-war recovery: the case of Ukraine. National Technical University of Ukraine Journal. Political science. Sociology. Law, (1(65)), 58–68. https://doi.org/10.20535/2308- 5053.2025.1(65).332550
  24. Panfiluk, E. (2021). Innovativeness of Tourism Enterprises: Example of Poland. Sustainability, 13(3), 1024. https://doi.org/10.3390/su13031024