УКРАЇНСЬКИЙ АРХІТЕКТУРНИЙ МОДЕРН У ТВОРЧОСТІ ІВАНА ЛЕВИНСЬКОГО

1
Національний університет "Львівська політехніка" Кафедра архітектури та реставрації
2
Національний університет “Львівська політехніка” кафедра архітектури та реставрації

У статті розглянуто формотворчі особливості формування українського архітектурного стилю (модерну) як явища, що акумулювало у собі як властивості, характерні для стилістики західно-европейських країн, так і національні традиції формування народного житла або сакрального будівництва. Український архітектурний стиль (модерн) став непересічним явищем у розвитку вітчизняного та европейського архітектурного мистецтва. Він увібрав у себе багато рис, що стали спільними для загальноевропейської архітектурної спадщини, із її особливостями та відмінностями у різновидах його вираження. У період ХІХ ‒ початку ХХ ст. у храмовій архітектурі з’являються будівлі церков, що ґрунтувалися на основах “модерністичного” чи “реалістичного” розуміння у формотворенні. Тому з’являється орієнтація на національну культуру та традиції у новаторському звучанні. Лінеарність, сильветковість та декоративність виявляються у стилістичних вирішеннях і деталюванні декоративних елементів та вставок. Саме в Галичині вперше у 1894 р. було реалізовано будівлю, що втілила у собі вище перелічені риси та засади формування УАС (УАМ). І його творцем став відомий архітектор та промисловець Іван Левинський, професор Львівської політехніки.

Lev X, Slobodyan V., Filevy'ch N., 2013. 100 cerkov Nagirny'x. Chasty'na persha. Cerkvy' Vasy'lya Nagirnogo.
Lev X, Slobodyan V., Filevy'ch N., 2015. 100 cerkov Nagirny'x. Chasty'na persha. Cerkvy' Vasy'lya Nagirnogo.
Arxitekutra L'vova. Chas i sty'li XIII-XXI st. 2008.L'viv.
Biryul'ov Yu., 2005. My'stecztvo l'vivs'koyi secesiyi. 20-86.
Vujcy'k V., Ivasejko S., Slobodyan V. , 2000. Ukrayins'ki cerkvy' Brodivs'kogo rajonu.L'viv: Misionar.
Vujcy'k V.S., Ly'pka R.M.,1987. Zustrich zi L'vovom, 115-138.
Gnidecz' R.,2001. Osobly'vosti banevoyi struktury' cerkov Galy'chy'ny' kincya XIX - 20-30-ty'x rokiv XX stolittya ta yix suchasne vtilennya v xramovomu budivny'cztvi. Zapy'sky' Naukovogo tovary'stva imeni Shevchen-ka.- Tom CCXLI. Praci komisiyi arxitekutry' ta mistobuduvannya.- L'viv: Vy'd.-y'j kompleks Naukovogo tovary'st-va imeni Shevchenka, 341-360.
Gnidecz' R.,2016. Trady'ciya i novatorstvo arxitektury' ukrayins'ky'x cerkov yak fenomen yiyi nacional'noyi identy'chnosti. Narodoznavchi zoshy'ty', 6 (132), 1313-1319.
Gnidecz' R.,2008. Trady'ciya u formax banevy'x zavershen' cerkov ukrayins'kogo arxitekturnogo modernu ta yiyi vy'razhennya v suchasnomu xramobuduvanni . Visny'k Nacz. un-tu "L'vivs'ka politexnika". . Arxitekutra, 632, 7-14.
Ency'klopediya ukrayinoznavstva, 1995. Zagal'na chasty'na (Repry'ntne vidtvorennya vy'dannya 1949 roku); Perevy'dannya v Ukrayini.- Ky'yiv, S. 801-824.
Ivanusiv O-V., 1987.Cerkva v ruyini. Zagy'bel' ukrayins'ky'x cerkov Peremy's'koyi yeparxiyi. Naukove tovary'stvo imeni Shevchenka. Biblioteka ukrayinoznavstva, 56
Asyeyev Yu.S , Vechers'ky'j V.V.,2003. Istoriya ukrayins'koyi arxitektury'. 339-371.
Kolomiyecz' M., 1994. Pro nacional'ni ta regional'ni osobly'vosti arxitektury' Ukrayiny' . Arxitekturna spadshhy'na Ukrayiny'. Vy'p.1, 209-214.
Leont'yev D.V. , 2010. Arxitekutra Ukrayiny'. Vely'ka ilyustrovana ency'klopediya. 198-203.
Moyiseyenko Z.,1995. Vidrodzhennya nacional'noyi svoyeridnosti arxitektury' Ukrayiny'. Arxitekturna spadshhy'na Ukrayiny'. Vy'p. 2,230-237.
Naukove tovary'stvo imeni Shevchenka. Ency'klopediya , 2012. Tom I, 333-343.
Noga O., 1999. Ukrayins'ky'j sty'l' v cerkovnomu my'stecztvi Galy'chy'ny' kincya XIX pochatku XX stolit'. Tvorcho-vy'robny'chy'j fond "Fabry'ka Ivana Levy'ns'kogo".- L'viv: NVF "Ukrayins'ki texnologiyi", 99-120.
Noga O., 2004. My'xajlo Adal'bertovy'ch Stefanivs'ky'j. Istoriya zhy'ttya ta tvorchoyi diyal'nosti 1878-1952 rr. TVF "Fabry'ka Ivana Levy'ns'kogo".- L'viv: Osnova,. 41-120.
Noga O.,1993. Ivan Levy'ns'ky'j: xudozhny'k, arxitektor, promy'slovecz', pedagog, gromads'ky'j diyach . TVF "Fabry'ka Ivana Levy'ns'kogo".- L'viv: Osnova, 52-79.
Noga O.,2009. Ivan Levy'ns'ky'j: arxitektor, pidpry'yemecz', mecenat .L'viv: "Centr Evropy'".
Savy'cz'ky'j I., Noga O., 2016. Arxitektor Gry'gorij Pezhans'ky'j ta rozvy'tok fizy'chnoyi kul'tury' v Galy'chy'ni napry'kinci XIX- na pochatku XX stolittya . NU "L'vivs'ka politexnika".
Chepely'k V., 2000. Ukrayins'ky'j arxitekturny'j modern . K.: KNUBA.
Chepely'k V.,1995. Morfologichni osobly'vosti ukrayins'kogo arxitekutrnogo modernu pochatku XX st. Arxitekturna spadshhy'na Ukrayiny'. Vy'p. 2, 132-160.
Chepely'k V.,1996. Ukrayins'ky'j arxitekturny'j modern u dzerkali epoxy'. Arxitekturna spadshhy'na Ukrayiny'. Vy'p. 3, 198-221.
Shax S., 1955. L'viv misto moyeyi molodosti. Spomy'n, pry'svyacheny'j tinyam zabuty'x L'vov'yan.
Biriulow J., 1996. Secesja we Lwowie. Warszawa: Wyd-wo Krupski i s-ka.
Źakowicz A., 2004. Dawna fotografia lwowska 1839-1939. Lwów: Wyd-wo "Centrum Europy".
R.H. Hofstätter. Symbolism, Warszawa, 1980, s. 37-51.
R.H. Guerrand. L'Art Nouveau en Europe, Paris, 1965, s. 23-32.
Warren G., Klein D., 1978.. Art Nouveau and Art Deco, London,, 36-55.