ПРОСТІР ПРИСУТНОСТІ У ПРОЕКТАХ МЕТАВСЕСВІТНОЇ НЕРУХОМОСТІ. АРХІТЕКТУРНИЙ ТА МИСТЕЦЬКИЙ АСПЕКТИ

1
Національний університет “Львівська політехніка”

В статті наводиться аналіз 200 об’єктів метавсесвітної нерухомості, з метою виявлення теоретичних та практичних аспектів категорії простору присутності в архітектурі віртуальних середовищ. Виділено та проаналізовано кілька типів просторів, яким надано архітектурно-мистецьку оцінку. Серед них названо наступні тенденції (за порядком від більше до менше чисельних): філософсько-трансцендентну, неомодерністську, традиційний інтер’єр, змішану (поєднання кількох тенденцій), фентезійну, історизму, спрощеної тривимірної геометрії, психоделічну, футуристичну, параметричної архітектури, ландшафтних зон, експресіоністську, урбаністичну. Виявлено, що простір присутності у проектах метавсесвітної нерухомості містить ряд перспективних напрямків, котрі мають самобутній характер. Серед найбільш очевидних є антигравітаційне формоутворення, семантична трансценденція, мультичасова мобільність (різні хронологічні стани як опція миттєвого вибору), формування кмітливих несподіванок (за допомогою різних прийомів таких як композиційні, колористичні, натуралістичні тощо).

Johnson Ph. (1988) Deconstructivist architecture. Prefase; New-York, The Museum of Modern Art: Distributed by New York Graphic Society Books, Little Brown and Co. - P. 7-10

Schumacher, P. (2022). The metaverse as opportunity for architecture and society: design drivers, core competencies. Architectural Intelligence, 1(1) https://doi.org/10.1007/s44223-022-00010-z

Moneta, A. (2020) Architecture, heritage and metaverse: new approaches and methods for the digital built environment. Traditional Dwellings and Settlements Review, 32

Castello M. (2007) Metaurban Tourist Places and City Development. In Holcim Forum for Sustainable Construction; Urban Trans Formation (Shanghai, 18.-21.4 2007).

Chang, F., Bowman, C. and Feng, W. (2010). XPU: A Distributed Architecture for Metaverses. Computer Science Faculty Publications and Presentations. [online] Available at: https://pdxscholar.library.pdx.edu/compsci_fac/218/ [Accessed 03 Jan. 2023].

Erickson K. (2019) The Promises and Pitfalls of Cyber Urbanism, Abingdon: Routledge https://doi.org/10.4324/9781315211633-24

Forlano l. (2015) Towards An Integrated Theory Of The Cyber-Urban, Digital Culture & Society, September 30 https://doi.org/10.14361/dcs-2015-0106

Di Prete B., Crippa D., Lonardo E. (2018) “’E-urbanism’: Strategies to Develop a New Urban Interior Design”. Idea Journal 15 (1):14-27. https://doi.org/10.37113/ideaj.vi0.46

Girvan, C. (2018). What is a virtual world? Definition and classification. Educational Technology Research and Development, [online] 66(5), pp.1087–1100. https://doi.org/10.1007/s11423-018-9577-y